• Stora Enso Oyj/

Stora Enso ja Tetra Pak yhdistävät voimansa kolminkertaistaakseen juomapakkausten kierrätyskapasiteetin Puolassa

STORA ENSO OYJ SIJOITTAJAUUTISET 21.7.2021 klo 8.30

Stora Enso ja Tetra Pak ryhtyvät kehittämään markkinoille kiertotalouden ratkaisuja. Yhtiöt investoivat yhdessä kattavaan kierrätysratkaisuun, jonka odotetaan lisäävän kierrätystä Keski- ja Itä-Euroopassa merkittävästi.

Perusteellisen kannattavuusselvityksen jälkeen aloitettu kumppanuus käsittää suuren mittakaavan kartongin pulpperointilinjan rakentamisen Stora Enson Ostrołękan yksikköön Puolassa. Linja kolminkertaistaa käytettyjen juomapakkausten vuotuisen kierrätyskapasiteetin Puolassa 25 000 tonnista 75 000 tonniin. Linjalla pystytään kierrättämään kaikki Puolassa myytävät juomapakkaukset ja myös naapurimaista Unkarista, Slovakiasta ja Tšekin tasavallasta tuotavat juomapakkaukset.

Investoinnin kokonaisarvo on 29,1 miljoonaa euroa. Stora Enso investoi 17 miljoonaa euroa uuteen kartonkikuidut talteenottavaan pulpperointilinjaan. Tetra Pak ja Plastigram puolestaan investoivat yhteensä 12,1 miljoonaa euroa patentoitua erotteluteknologiaa hyödyntävään linjaan, jolla erotellaan ja otetaan talteen polymeerit ja alumiinit. Molemmat linjat otetaan käyttöön vuoden 2023 alussa.

Eroteltuja materiaaleja käytetään raaka-aineina erilaisissa lopputuotteissa. Kuidut hyödynnetään Stora Enson kierrätyskartongissa, ja erotellut polymeerit ja alumiinit käytetään uudelleen esimerkiksi pellettien ja folion valmistuksessa.

Investoinnilla halutaan edistää kiertotaloutta maatasolla, ja se on myös Euroopan vihreän kehityksen ohjelman eli Green Dealin tavoitteiden mukainen. Jätteet käsitellään ympäristöystävällisesti ja kierrätysprosessissa erotellut materiaalit hyödynnetään.

”Nykypäivän kartonkipakkaukset ovat kierrätettäviä. Ne kerätään talteen ja kierrätetään siinä mittakaavassa kuin jätteenhallinta- ja kierrätysinfrastruktuuri sallii. Mutta se ei mielestämme riitä. Etsimme koko kierrätysarvoketjussa mahdollisuuksia tehostaa kartonkien kierrätystä ja kehitämme ratkaisuja, joilla saataisiin kierrätettyä kaikki pakkauskomponentit polymeerit ja alumiini mukaan lukien. Siksi olenkin todella ylpeä investoinnista ja sen mahdollistaneesta vahvasta kumppanuudestamme Stora Enson kanssa. Yhdessä toimiminen on ensiarvoisen tärkeää, jotta pääsisimme tavoitteeseemme – eli maailmaan, jossa kaikki kartonkipakkaukset kerätään ja kierrätetään niin, ettei jätettä synny missään vaiheessa”, sanoo Charles Brand, President, Tetra Pak Europe & Central Asia.

”Stora Enso valmistaa pakkausmateriaaleja uusiutuvista raaka-aineista. Nyt otamme askeleen kohti parempaa kierrätettävyyttä, mikä on aivan keskeistä kiertobiotalouden kannalta. On hienoa päästä yhdessä Tetra Pakin kanssa paaluttamaan tietä tavoittelemaamme tulevaisuuteen, jossa kaikki materiaalit kiertävät. Hankkeella pystytään mahdollisesti vastaamaan myös kasvavaan kapasiteettitarpeeseen, kun EU:n keräysjärjestelmät tästä vielä kehittyvät”, toteaa Stora Enson Packaging Materials -divisioonan johtaja Hannu Kasurinen.

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja
puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Stora Ensolla on noin 23 000 työntekijää ja myyntiä yli 50 eri maassa. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 8,6 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet