Stora Enso lanseeraa biopohjaisen ligniinin korvaamaan öljypohjaisia fenoleja

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 13.2.2018 klo 9.00

Stora Enson LineoTM on merkittävä askel kohti uusiutuvia ratkaisuja, sillä se tarjoaa yrityksille kestävämmän, biopohjaisen vaihtoehdon fossiilisille raaka-aineille.

Ligniini on puun merkittävimpiä ainesosia. Puun massasta 20–30 prosenttia on ligniiniä, mutta sellu- ja paperiteollisuudessa sitä ei ole toistaiseksi hyödynnetty kaupallisesti. Stora Enso on kuitenkin tunnistanut monipuolisen ligniinin käyttömahdollisuudet fossiilisten raaka-aineiden korvaajana.

Ligniini on uusiutuvasta materiaalista valmistettava korvaaja öljypohjaisille fenoleille, joita käytetään vanerin, OSB-levyjen ja viilupuun hartseissa sekä paperin laminoinnissa ja eristeiden valmistuksessa.

”Olemme viime vuosina lisänneet panostustamme ligniiniin, ja on hienoa, että voimme nyt lanseerata Lineon. Ligniini on myrkytön raaka-aine, jonka kustannusrakenne on vakaa ja alkuperä jäljitettävissä. Biopohjainen Lineo on erinomainen vaihtoehto yrityksille, jotka eivät halua käyttää öljypohjaisia tuotteita. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan fossiilisista raaka-aineista, voidaan huomenna valmistaa puusta”, sanoo Stora Enson Biomaterials-divisioonan johtaja Markus Mannström.

Stora Enson Sunilan sellutehdas on valmistanut ligniiniä teollisessa mittakaavassa vuodesta 2015. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 50 000 tonnia kraftligniiniä vuodessa, mikä tekee Stora Ensosta maailman suurimman tuottajan. Stora Enso on tuonut markkinoille fenoleja korvaavan Lineon, mutta yhtiöllä on kehitteillä monipuoliselle raaka-aineelle monia muitakin käyttösovelluksia.

Stora Enso erottaa ligniinin pohjoismaisesta havupuusta valmistettavasta sellumassasta. Lopputuloksena on vakaa, kuiva ja väriltään ruskea jauhe. Lineolla on korkea kuiva-ainepitoisuus, erinomainen sekoittuvuus ja pitkä säilyvyysaika. Lineon muita etuja ovat parempi reaktiivisuus, puhtaus ja tasalaatuisuus. Lisäksi saatavana on eri kuivuusasteita asiakkaiden tarpeiden mukaan.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Biomaterials-divisioona tarjoaa laajan valikoiman sellulaatuja paperin, kartongin, pehmopapereiden sekä tekstiilien ja hygieniatuotteiden valmistukseen. Kehitämme myös uusia, innovatiivisia tapoja maksimoida puusta ja muista lignoselluloosabiomassoista saatava arvo. Sokereilla ja ligniinillä on sovellusmahdollisuuksia erikoiskemikaaliteollisuudessa, rakennusalalla, hygieniatuotteissa ja elintarviketeollisuudessa. Meillä on toimintaa ympäri maailmaa Brasiliassa, Suomessa, Ruotsissa, Uruguayssa ja Yhdysvalloissa.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja