Stora Enso laskee liikkeelle 5,2 miljardin Ruotsin kruunun vihreän joukkovelkakirjalainan

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 1.11.2023 klo 9.00

EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALTOIHIN, ISO-BRITANNIAAN TAI JAPANIIN.

Stora Enso on laskenut onnistuneesti liikkeelle 5,2 miljardin Ruotsin kruunun arvosta vihreitä joukkovelkakirjalainoja. Joukkovelkakirjalainat ovat osa yhtiön EMTN-lainaohjelmaa (Euro Medium Term Note) ja ne laskettiin liikkeelle Stora Enson yhdistetyn vihreän ja vastuullisuustavoitteisiin sidotun rahoituksen viitekehyksen mukaisesti (The Green and Sustainability-Linked Framework).

Lainoilla on neljä erää:

1. 1,85 miljardia Ruotsin kruunua erääntyy helmikuussa 2027 ja lainasta maksetaan vaihtuva kuponkikorko STIBOR +1,25 %.
  1. 600 miljoonaa Ruotsin kruunua erääntyy helmikuussa 2027. Lainasta maksetaan kiinteä kuponkikorko 4,75 %. Lainan emissiokurssi oli 99,765, mikä vastaa 4,837 % tuottoa
  1. 500 miljoonaa Ruotsin kruunua erääntyy marraskuussa 2028 ja lainasta maksetaan vaihtuva kuponkikorko STIBOR +1,60 %
  1. 2,25 miljardia Ruotsin kruunua erääntyy marraskuussa 2028. Lainasta maksetaan kiinteä kuponkikorko 5,00 %. Lainan emissiokurssi oli 99,892, mikä vastaa 5,025 % tuottoa

Lainoihin ei liity finanssikovenantteja. Lainat listataan Luxemburgin pörssiin ja järjestäjinä toimivat Nordea ja SEB.

Joukkovelkakirjalainan tuotto käytetään Stora Enson metsäomistusten jälleenrahoitukseen Ruotsissa. Liikkeeseenlaskun yhteydessä Stora Enso ostaa takaisin helmikuussa 2024 erääntyviä joukkovelkakirjalainoja, joiden nimellismäärä on 1,5 miljardia Ruotsin kruunua.

Lisätietoja Stora Enson vihreistä joukkovelkakirjalainoista on osoitteessa storaenso.com/greenbonds.

Kaarlo Höysniemi
rahoitusjohtaja
puh. 0400 25 11 79

Anna-Lena Åström