Stora Enso laskee liikkeelle ensimmäiset vihreät joukkovelkakirjalainansa

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 13.2.2019 klo 17.30

THIS ANNOUNCEMENT IS NOT BEING MADE IN, AND COPIES OF IT MAY NOT BE DISTRIBUTED OR SENT INTO, THE UNITED STATES, THE UNITED KINGDOM OR JAPAN.

Stora Enso on tänään laskenut onnistuneesti liikkeelle ensimmäiset vihreät joukkovelkakirjalainansa. Lainat ovat osa yhtiön EMTN (Euro Medium Term Note) -lainaohjelmaa. Yhteenlaskettu lainapääoma on 6 000 milj. Ruotsin kruunua. Lainat laskettiin liikkeelle osana toukokuussa 2018 julkaistua vihreiden joukkovelkakirjalainojen viitekehystä (Green Bond Framework). Lainoilla on kolme erää:

1) 3 000 milj. Ruotsin kruunua erääntyy elokuussa 2021 ja lainasta maksetaan vaihtuva kuponkikorko STIBOR +0,85 %.

2) 1 250 milj. Ruotsin kruunua erääntyy helmikuussa 2024 ja lainasta maksetaan vaihtuva kuponkikorko STIBOR +1,45 %.

3) 1 750 milj. Ruotsin kruunua erääntyy helmikuussa 2024 ja lainasta maksetaan 1,875 % kiinteä kuponkikorko. Lainan emissiokurssi oli 100, ja se vastaa SEK-swap-keskikurssia +145 pistettä.

Lainoihin ei liity finassikovenantteja. Lainat listataan Luxemburgin pörssissä ja niiden välittäjinä toimivat DnB, Nordea ja SEB.

”Stora Enson pitkäaikainen tavoite on turvata rahoituskumppanit, joilla vastuullisuus on oleellisena osana sijoitustoimintaa. Olemme erittäin tyytyväisiä ensimmäisten vihreiden joukkovelkakirjojemme liikkeeseenlaskuun. Tuotot käytetään kokonaisuudessaan rahoittamaan käynnissä olevaa metsäomaisuuden hankintaa Bergvik Skogista. Tämä on linjassa Stora Enson vihreiden joukkovelkakirjalainojen viitekehyksen kanssa, sillä Bergvik Skogin metsämaat on täysin sertifioitu vastuullisen metsänhoidon mukaisesti”, sanoo rahoitusjohtaja Pasi Kyckling.

”Onnistunut vihreiden joukkovelkakirjalainojen liikkeeseenlasku on jälleen uusi osoitus siitä, että vastuullisuusagendamme tukee tärkeimpiä liiketoimintaprosessejamme, kuten rahoituksen hankkimista kasvattaaksemme osuuttamme bioekonomiassa”, sanoo vastuullisuusjohtaja Noel Morrin.

Lisätietoa Stora Enson vihreistä joukkovelkakirjalainosta on osoitteessa storaenso.com/greenbonds

Pasi Kyckling
rahoitusjohtaja
puh. 040 820 6902

Sijoittajatiedustelut:

Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja
puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 10,5 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

IMPORTANT NOTICE

This announcement is not being made in and copies of it may not be distributed or sent into the United States, the United Kingdom or Japan. The information contained herein does not constitute an offer to sell or the solicitation of an offer to buy the securities referred to herein. There shall be no offer, solicitation or sale of the securities referred to herein in any jurisdiction in which such offer, solicitation or sale would be unlawful prior to registration, exemption from registration or qualification under the securities laws of any such jurisdiction.

The securities referred to herein may not be sold in the United States absent registration or an exemption from registration under the U.S. Securities Act of 1933, as amended. Stora Enso Oyj does not intend to register any of the securities in the United States or to conduct a public offering of the securities in the United States.

This communication does not constitute an offer of the securities to the public in the United Kingdom. No prospectus has been or will be approved in the United Kingdom in respect of the securities. This communication is being distributed to and is directed only at (i) persons who are outside the United Kingdom or (ii) persons who are investment professionals within the meaning of Article 19(5) of the Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (the “Order”) and (iii) high net worth entities, and other persons to whom it may lawfully be communicated, falling within Article 49(2)(a) to (d) of the Order (all such persons together being referred to as “Relevant Persons”). Any investment activity to which this communication relates will only be available to and will only be engaged with, Relevant Persons. Any person who is not a Relevant Person should not act or rely on this document or any of its contents.

MiFID II professionals/ECPs-only – Manufacturer target market (MIFID II product governance) is eligible counterparties and professional clients only (all distribution channels).

Pasi Kyckling
rahoitusjohtaja