Stora Enso lisää omistustaan Bergvik Skogissa

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 22.5.2014 klo 16.00

Stora Enso on ostanut 405 ruotsalaisen metsäyhtiön Bergvik Skogin osaketta SPP Livförsäkringiltä. Ostohinta oli 2,2 miljoonaa Ruotsin kruunua osakkeelta eli yhteensä 891 miljoonaa Ruotsin kruunua (99 milj. euroa). Kauppa kasvattaa Stora Enson omistusosuutta yrityksestä 43,26 prosentista 49 prosenttiin. Stora Enso jatkaa Bergvik Skogin raportoimista osakkuus- ja yhteisyrityksenä kaupan jälkeen.

Bergvik Skog on Stora Ensolle strateginen omistus. Yhtiön metsät sijaitsevat lähellä Stora Enson ruotsalaisia tehtaita. Stora Ensolle onkin tärkeää varmistaa jatkuva puuraaka-aineen saatavuus tehtaiden läheisyydestä. Kauppa vahvistaa Stora Enson pitkäaikaista kumppanuutta Bergvik Skogin kanssa.

Tietoa Bergvik Skogista

Bergvik Skog omistaa noin 2,3 miljoonaa hehtaaria maata Ruotsissa ja noin 0,1 milj. hehtaaria Latviassa. Se on Euroopan suurimpia yksityisen sektorin metsänomistajia. Bergvik Skogin metsät on sertifioitu. Puukuidun myynnin lisäksi yritys vuokraa maitaan metsästykseen ja kalastukseen jne. Bergvik Skog tuottaa vuosittain noin 60 miljoonaa tainta kolmessa omassa taimistossaan. Yritys tukee uudistuvaan energiaan siirtymistä kehittämällä tuulivoimaloita ja vuokraamalla maata tuuliturbiineita varten.

Bergvik Skog on perustettu vuonna 2004, kun Stora Enson ja Korsnäsin metsämaat Ruotsissa siirrettiin sen omistukseen.

Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 040 763 8767

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 29 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2013 oli 10,6 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

Ulla Paajanen-Sainio
sijoittajasuhdejohtaja