Stora Enso ostaa ruotsalaisen selluteknologiayrityksen

STORA ENSO OYJ SIJOITTAJAUUTISET 29.10.2018 klo 9.00 EET

Stora Enso on nostanut omistusosuutensa 100 prosenttiin Ruotsissa toimivasta Cellutech AB:stä. Yritys on erikoistunut uusien sellu- ja mikrokuitusellupohjaisten materiaalien ja sovellusten sekä muiden puupohjaisten komponenttien kehittämiseen.

Cellutechin ostaminen tukee Stora Enson visiota korvata fossiilipohjaiset materiaalit puusta peräisin olevilla uusiutuvilla materiaaleilla. Cellutech edustaa tuotekehityksen kärkeä muun muassa pakkaustuotteisiin soveltuvien selluloosapohjaisten vaahtojen alueella sekä vesiviljelyssä, joiden markkinat ovat kasvussa. Sellusta tehdyllä vaahdolla voi korvata esimerkiksi pakkauksissa käytettävää polystyreeniä, jotka ovat laajimmin käytettyjä muoveja.

”Cellutechin hankinta lisää uuden ulottuvuuden kuitu- ja sellupotentiaaliimme erityisesti kevyiden selluvaahtojen ja -helmien osalta. Investoimme teknologioihin ja asiantuntemukseen, jotka laajentavat sovelluskehitysosaamista entisestään Stora Enson Biomaterials-divisioonassa”, sanoo Stora Enson Biomaterials-divisioonan johtaja Markus Mannström.

Vuonna 2013 perustettu Cellutech on ketterä kahdeksan tutkijan tiimi, joka toimii linkkinä akateemisen maailman ja teollisuuden välillä. Cellutech perustettiin tekemään maailmanluokan tieteellistä tutkimusta SweTree Technologiesissa ja Wallenberg Wood Science Centerissä tarkoituksena kehittää ideoita kaupallisesti menestyviksi teknologioiksi ja tuotteiksi.

Kaupalla ei ole merkittävää vaikutusta konsernin taloudelliseen tulokseen.

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden johtava maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet