Stora Enso Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen ja hallituksen järjestymiskokouksen päätökset

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 20.3.2024 klo 18.15

Stora Enso Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 20.3.2024 Marina Congress Centerissä Helsingissä. Yhtiökokous vahvisti tilikauden 2023 tilinpäätöksen, vahvisti yhtiön palkitsemisraportin vuodelta 2023 neuvoa-antavalla päätöksellä ja myönsi yhtiön hallitukselle ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden tilivuodelta 2023.

Taseen osoittaman voiton käyttäminen ja osingonmaksusta päättäminen
Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että vuodelta 2023 maksetaan osinkoa 0,10 euroa osakkeelta.

Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 22.3.2024 on merkitty joko Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon tai Euroclear Sweden AB:ssä rekisteröityjen osakkeiden osalta viimeksi mainitun pitämään omistajaluetteloon. Euroclear Sweden AB huolehtii osingon maksusta Euroclear Sweden AB:ssa rekisteröidyille osakkeille ja osinko maksetaan Ruotsin kruunuina. Citibank N.A. huolehtii osingon maksusta Citibank N.A:n hallinnoimien ADR-todistusten haltijoille ja osinko maksetaan Yhdysvaltain dollareina. Osinko maksetaan arviolta 4.4.2024.

Lisäksi yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että hallitus valtuutetaan päättämään harkintansa mukaan yhteensä enintään 0,20 euron osakekohtaisen lisäosingon jakamisesta. Valtuutuksen nojalla lisäosinko voidaan jakaa yhdessä tai useammassa erässä. Valtuutus on voimassa 31.12.2024 saakka. Yhtiö julkistaa hallituksen mahdolliset osingonjakopäätökset ja vahvistaa samassa yhteydessä osingonmaksun täsmäytys- ja maksupäivät.

Hallituksen kokoonpano

Yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotuksen mukaisesti hallituksen jäsenmääräksi kahdeksan (8).

Lisäksi yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan esityksen mukaisesti, että hallitukseen valitaan seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka nykyisistä jäsenistä Håkan Buskhe, Elisabeth Fleuriot, Helena Hedblom, Astrid Hermann, Kari Jordan, Christiane Kuehne ja Richard Nilsson ja että Reima Rytsölä valitaan uudeksi hallituksen jäseneksi vastaavalle toimikaudelle.

Yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan esityksen mukaisesti valita Kari Jordanin hallituksen puheenjohtajaksi ja Håkan Buskhen hallituksen varapuheenjohtajaksi.

Hallituksen jäsenten palkkiot
Yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan esityksen mukaisesti, että hallituksen jäsenten vuosipalkkiot ovat seuraavat:

Puheenjohtaja  215 270 euroa (2023: 209 000)
Varapuheenjohtaja 121 540 euroa (2023: 118 000)
Jäsenet    83 430 euroa (2023: 81 000)

Yhtiökokous päätti myös osakkeenomistajien nimitystoimikunnan esityksen mukaisesti, että hallituksen jäsenten vuosipalkkio maksetaan yhtiön osakkeina ja rahana siten, että 40 %:lla vuosipalkkiosta hankitaan hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun Stora Enson R-osakkeita markkinoilta julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan, ja loput vuosipalkkiosta maksetaan rahana. Osakkeet hankitaan kahden viikon kuluessa siitä, kun osavuosikatsaus kaudelta 1.1.2024–31.3.2024 on julkistettu tai ensimmäisenä sellaisena ajankohtana, kun se soveltuvan lainsäädännön mukaan on mahdollista. Yhtiö vastaa osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoverosta.

Yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan esityksen mukaisesti, että hallituksen valiokuntien jäsenten vuosipalkkiot ovat seuraavat:

Talous- ja tarkastusvaliokunta
Puheenjohtaja  23 278 euroa (2023: 22 600)
Jäsenet  16 377 euroa (2023: 15 900)

People and Culture Committee
Puheenjohtaja  11 639 euroa (2023: 11 300)
Jäsenet    7 004 euroa (2023: 6 800)

Vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunta
Puheenjohtaja  11 639 euroa (2023: 11 300)
Jäsenet    7 004 euroa (2023: 6 800)

Tilintarkastajan valinta ja palkkio
Yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti valita tilintarkastajaksi PricewaterhouseCoopers Oy:n yhtiön seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka. PricewaterhouseCoopers Oy on ilmoittanut, että päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Samuli Perälä.

PricewaterhouseCoopers Oy toimii myös yhtiön kestävyysraportoinnin varmentajana yhtiön seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun saakka.

Yhtiökokous päätti myös hallituksen esityksen mukaisesti, että tilintarkastajan palkkio maksetaan talous- ja tarkastusvaliokunnan hyväksymän laskun mukaan. Tilintarkastajalle maksetaan palkkio myös kestävyysraportoinnin varmennuspalveluista talous- ja tarkastusvaliokunnan hyväksymän laskun mukaan.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta ja osakeannista
Hallituksen ehdotuksen mukaisesti yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään Stora Enson R-sarjan osakkeiden hankkimisesta seuraavasti:

Valtuutuksen nojalla hankittavien R-sarjan osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta, mikä vastaa noin 0,25 prosenttia kaikista yhtiön osakkeista ja 0,33 prosenttia kaikista yhtiön R-sarjan osakkeista. Yhtiön omia R-sarjan osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia myös muutoin kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu hankinta). Omia R-sarjan osakkeita voidaan hankkia yhtiön vapaalla omalla pääomalla osakkeiden hankintapäivänä julkisessa kaupankäynnissä muodostuvaan hintaan tai muuhun markkinaehtoiseen hintaan.

Omia R-sarjan osakkeita voidaan hankkia käytettäväksi ensisijaisesti osana yhtiön kannustin- ja palkkiojärjestelmää. Yhtiölle hankitut omat osakkeet voidaan pitää yhtiöllä, mitätöidä tai luovuttaa edelleen. Hallitus päättää muista omien R-sarjan osakkeiden hankkimiseen liittyvistä seikoista.

Hallituksen ehdotuksen mukaisesti yhtiökokous valtuutti hallituksen myös päättämään Stora Enson R-sarjan osakkeiden antamisesta seuraavin ehdoin:

Valtuutuksen nojalla annettavien R-sarjan osakkeiden määrä on yhteensä enintään 2 000 000 kappaletta, mikä vastaa noin 0,25 prosenttia kaikista yhtiön osakkeista ja 0,33 prosenttia kaikista yhtiön R-sarjan osakkeista. Valtuutuksen nojalla annettavat osakkeet voivat olla uusia tai yhtiön hallussa olevia omia osakkeita.

R-osakkeita voidaan antaa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen yhtiön kannustin- ja palkkiojärjestelmän toteuttamiseksi. Hallitus päättää muista osakkeiden antamiseen liittyvistä ehdoista.

Valtuutukset ovat voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen alkuun saakka, kuitenkin enintään 31.7.2025 saakka, ja ne kumoavat 16.3.2023 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen antamat valtuutukset.

Stora Enson hallituksen järjestäytymiskokouksen päätökset
Richard Nilsson (puheenjohtaja), Elisabeth Fleuriot ja Astrid Hermann valittiin talous- ja tarkastusvaliokunnan jäseniksi.

Kari Jordan (puheenjohtaja), Håkan Buskhe ja Reima Rytsölä valittiin People and Culture Committeen jäseniksi.

Christiane Kuehne (puheenjohtaja), Helena Hedblom ja Richard Nilsson valittiin vastuullisuus- ja yritysetiikkavaliokunnan jäseniksi.

Hallitus arvioi jäsentensä riippumattomuutta ja totesi, että jäsenet ovat riippumattomia yhtiöstä ja sen merkittävistä osakkeenomistajista Håkan Buskhea, Richard Nilssonia ja Reima Rytsölää lukuun ottamatta. Håkan Buskhe on riippumaton yhtiöstä mutta ei sen merkittävistä osakkeenomistajista johtuen asemastaan FAM AB:n toimitusjohtajana. Richard Nilsson on riippumaton yhtiöstä mutta ei sen merkittävistä osakkeenomistajista johtuen työsuhteestaan FAM AB:ssa. Reima Rytsölä on riippumaton yhtiöstä mutta ei sen merkittävistä osakkeenomistajista johtuen asemastaan Solidium Oy:n toimitusjohtajana.

Ingrid Peura
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Anna-Lena Åström
sijoittajasuhdejohtaja
puh. +46 70 210 7691

Stora Enso on pakkaus, biomateriaali ja puutuoteteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Luomme arvoa vähähiilisillä ja kierrätettävillä kuitupohjaisilla tuotteillamme, joiden avulla tuemme asiakkaitamme vastaamaan uusiutuvien ja vastuullisten tuotteiden kysyntään. Stora Enso työllistää noin 20 000 henkilöä. Vuonna 2023 Stora Enson liikevaihto oli 9,4 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADRtodistuksilla ja osakkeilla (SEOAY, SEOFF, SEOJF) käydään kauppaa OTCQX-markkinalla Yhdysvalloissa. storaenso.com/investors

Ingrid Peura
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet