Stora Enso päätti kahdesta uudesta pitkän aikavälin kannustinjärjestelmästä avainhenkilöille

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 1.2.2024 klo 8.29

Stora Enso Oyj:n hallitus on päättänyt perustaa kaksi uutta osakepohjaista kannustinjärjestelmää yhtiön ja sen tytäryhtiöiden avainhenkilöille. Stora Enson pyrkii tarjoamaan palkitsemistason, joka motivoi, kannustaa, on houkutteleva ja auttaa pitämään osaavimmat työntekijät yhtiössä. Konserni varmistaa, että palkitsemisen eri osa-alueet edistävät sen liiketoimintastrategiaa ja pitkän aikavälin taloudellisia intressejä.

Kannustinjärjestelmien tarkoituksena on yhdistää avainhenkilöiden ja omistajien tavoitteet yhtiön arvon nostamiseksi pitkällä aikavälillä sekä sitouttaa avainhenkilöt ja tarjota heille kilpailukykyiset osakepohjaiset kannustinjärjestelmät. Kannustinjärjestelmien yhteenlaskettu kohderyhmä on noin 300 työntekijää ja ne koostuvat enintään noin 1,6 miljoonasta Stora Enson R-osakkeesta mahdollisina palkkioina, mukaan lukien käteisenä maksettava osuus. Käteisosuus on tarkoitettu kattamaan palkkiosta saajalleen aiheutuvat verot ja lakisääteiset sosiaaliturvamaksut.

Suoriteperusteinen osakepalkkiojärjestelmä 2024–2026
Suoriteperusteisessa osakepalkkiojärjestelmässä 2024–2026 on yksi ansaintajakso, joka kattaa tilikaudet 2024–2026.

Järjestelmässä kohderyhmällä on mahdollisuus ansaita Stora Enso Oyj:n osakkeita suoriutumisen perusteella. Järjestelmässä ansaintakriteereinä ovat osakekohtainen tulos (EPS), osakkeenomistajien kokonaistuotto (TSR), hiilidioksidipäästöjen alentaminen sekä sukupuolijakauman tasapainottaminen. Järjestelmän mahdolliset palkkiot maksetaan ansaintajakson päättymisen jälkeen. Jos osallistujan työ- tai toimisuhde päättyy ennen ansaintajakson päättymistä, palkkiota ei pääsääntöisesti makseta.

Kohderyhmään kuuluu avainhenkilöitä sisältäen Stora Enson johtoryhmän jäsenet, pois lukien toimitusjohtaja. Uuden toimitusjohtajan nimittämisen yhteydessä syyskuussa 2023 hallitus päätti toimitusjohtajan osakepohjaisesta pitkän aikavälin kannustinjärjestelmästä. Järjestelmän yksityiskohdista ilmoitettiin tiedotteella 25.10.2023.

Palkkiota maksettaessa palkkion määrää voidaan pienentää, jos yhtiön osakkeen hinta ylittää hallituksen määrittelemän palkkiokaton.

Yhtiö suosittelee ja olettaa, että johtoryhmän jäsenet omistavat yhtiön osakkeita osallistujan vuotuisen bruttopalkan arvoa vastaavan määrän niin kauan kuin johtoryhmän jäsenyys jatkuu.

Sitouttava osakepalkkiojärjestelmä 2024–2026
Sitouttava osakepalkkiojärjestelmä 2024–2026 on suunnattu konsernin avainhenkilölle. Järjestelmässä on yksi ohjelmakausi, joka päättyy 31.12.2026. Järjestelmän palkkiot maksetaan ohjelmakauden päättymisen jälkeen. Jos osallistujan työ- tai toimisuhde päättyy ennen ohjelmakauden päättymistä, palkkiota ei pääsääntöisesti makseta.

Stora Enso Oyj

Lisätietoja medialle:
Ingrid Peura
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Anna-Lena Åström
sijoittajasuhdejohtaja
puh. +46 70 210 7691

Stora Enso on pakkaus, biomateriaali ja puutuoteteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Stora Enso on myös yksi maailman suurimmista yksityisistä metsänomistajista. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna tehdä puusta. Stora Enso työllistää noin 21 000 henkilöä. Vuonna 2022 Stora Enson liikevaihto oli 11,7 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADRtodistuksilla ja osakkeilla (SEOAY, SEOFF, SEOJF) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Lisätietoja medialle:
Ingrid Peura