Stora Enso pidentää International Finance Corporationin Kiinaan kohdistetun lainan maturiteettia

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 4.4.2011 klo 9.00

Stora Enso on allekirjoittanut International Finance Corporationin (IFC) kanssa lainasopimuksen, jolla jatketaan olemassa olevien lainojen maturiteettia 128 miljoonan Yhdysvaltain dollarin lainaosuuden osalta. IFC kuuluu Maailmanpankkiryhmään, ja se keskittyy yksityissektorin kehitykseen kasvavilla markkinoilla. Lainan maturiteettia jatketaan kolmella vuodella kesäkuuhun 2014. Lainalla rahoitetaan Stora Enson nykyisiä toimintoja Kiinassa ja sinne kohdistuvia tulevia investointeja.

Lainaan osallistuvat kansainväliset kaupalliset pankit ovat Crédit Agricole Corporate & Investment Bank, Handelsbanken, HSBC, Nordea, SEB ja The Royal Bank of Scotland. Stora Enso ja IFC solmivat Kiinaan kohdistetun lainasopimuksen kesäkuussa 2005. Lainasumma korotettiin kesäkuussa 2006 300 miljoonaan Yhdysvaltain dollariin, josta 128 miljoonan Yhdysvaltain dollarin osuutta nyt pidennettiin.

Stora Enson kasvavien markkinoiden strategian mukaisesti yhtiö keskittyy Kiinassa kannattavaan laajentumiseen. Tämä tapahtuu varmistamalla paikallisen, kestävän kehityksen mukaisen kuidunhankinnan ja kohdistamalla investointeja kasvaviin markkinoihin ja tuoteryhmiin.

”Olemme tehneet pitkään yhteistyötä IFC:n kanssa, ja se on ollut ensisijainen strateginen rahoituskumppanimme Kiinassa. Olemme tyytyväisiä, että sijoittajat, kuten IFC, arvostavat tekemäämme yritysvastuutyötä. He ovat antaneet meille myös tärkeää ohjausta miten pystymme parantamaan vastuullisuutta toiminnassamme”, sanoo Stora Enson talousjohtaja Markus Rauramo.

Jyrki Tammivuori, konsernin rahoitusjohtaja, p. 02046 21043

Stora Enso on maailmanlaajuinen paperi-, pakkaus- ja puutuotealalla toimiva yhtiö, jonka päätuotteet ovat sanomalehti- ja kirjapaperi, aikakauslehti- ja hienopaperi, kuluttajapakkauskartonki, teollisuuspakkaukset sekä puutuotteet. Stora Enso on toimialansa vastuullisin yhtiö, joka tarjoaa asiakkaille uusiutuviin raaka-aineisiin perustuvia ratkaisuja. Tuotteet tarjoavat ilmastoystävällisen sekä hiilijalanjäljeltään pienemmän vaihtoehdon monille kilpaileville tuotteille, jotka on valmistettu uusiutumattomista materiaaleista. Stora Enso on listattu Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksiin ja FTSE4Good-indeksiin. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 26 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.