Stora Enso sai päätökseen yt-neuvottelut Kvarnsvedenissä

STORA ENSO OYJ SIJOITTAJAUUTINEN 31.8.2021 klo 10.00

Stora Enso on saanut päätökseen yt-neuvottelut sellun ja paperin tuotannon lopettamisesta Kvarnsvedenissä. Tehtaalta irtisanotaan 340 henkilöä. Noin 25 prosenttia irtisanomisista on mahdollista toteuttaa eläkejärjestelyillä, ja 100 irtisanottavista on jo löytänyt uuden työpaikan Stora Ensosta tai yhtiön ulkopuolelta. Pääosa irtisanomisista toteutetaan marraskuussa.

Stora Enso ilmoitti huhtikuussa 2021 aikovansa lopettaa pysyvästi sellun ja paperin tuotannon Kvarnsvedenin tehtaalla paperimarkkinan heikkenemisen vuoksi. Yt-neuvottelujen seurauksena sellun ja paperin tuotanto lopetetaan Kvarnsvedenissä 30.9.2021. Kvarnsvedenin asiakaspalvelukeskus suljetaan 31.12.2021 mennessä. Voimalaitoksen toiminta jatkuu kaukolämmön tuotantoa ja alueen rakennusten ylläpitoa varten.

Kun sulkemissuunnitelma julkaistiin huhtikuussa, henkilövaikutusten arvioitiin olevan Kvarnsvedenin osalta enintään 440 henkilöä.
Neuvottelujen seurauksena 340 henkilöä irtisanotaan. Noin 25 prosenttia irtisanomisista on mahdollista toteuttaa eläkejärjestelyillä, ja 100 irtisanottavista on jo löytänyt uuden työpaikan Stora Ensosta tai yhtiön ulkopuolelta. Osa uusista työpaikoista on tehtaan voimalaitoksella. Pääosa irtisanomisista toteutetaan marraskuussa.

Stora Enso tarjoaa irtisanottaville työntekijöille tukitoimia. Työntekijöitä tuetaan muun muassa uudelleen kouluttautumisessa ja toiseen toimipaikkaan siirtymisessä. Lisäksi Stora Enso tarjoaa taloudellista tukea työntekijöille, jotka haluavat perustaa oman yrityksen. Stora Enso tekee yhteistyötä Borlängen kaupungin ja muiden alueellisten ja kansallisten sidosryhmien kanssa osallistumalla esimerkiksi rekrytointitapahtumiin.

Stora Enso tutkii parhaillaan, millaista toimintaa Kvarnsvedenin tehdasalueella voisi tulevaisuudessa olla. Prosessia koordinoidaan Borlängen kaupungin ja muiden alueellisten ja kansallisten sidosryhmien kanssa. Kvarnsvedenin alueen käyttöä tulevaisuudessa tukevat monet seikat, kuten vahva teollinen infrastruktuuri, rautatieyhteys Göteborgin satamaan, yhteys valtakunnalliseen sähköverkkoon sekä puhtaan veden saatavuus.

Stora Enso valmistaa jatkossa päällystämätöntä aikakauslehtipaperia (SC) Belgian Langerbruggessa ja Saksan Maxaussa sekä parannettua sanomalehtipaperia Anjalassa.

Aiemmat tiedotteet Veitsiluodon ja Kvarnsvedenin tehtaita koskevista suunnitelmista:
20.4.2021: Stora Enso suunnittelee lopettavansa sellun ja paperin tuotannon pysyvästi Kvarnsvedenin ja Veitsiluodon tehtailla

17.6.2021 Stora Enso sai päätökseen yt-neuvottelut Veitsiluodossa
1.7.2021: Stora Enso sai päätökseen yt-neuvottelut sellun ja paperin tuotannon lopettamisesta Kvarnsvedenissä

Satu Härkönen

viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet
puh. 040 832 7458

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja
puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Stora Ensolla on noin 23 000 työntekijää ja myyntiä yli 50 eri maassa. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 8,6 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com