Stora Enso suunnittelee kunnossapitotoimintojensa tehostamista Ruotsissa

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 8.2.2012 klo 12.57

Stora Enso suunnittelee Ruotsin kunnossapitotoimintojensa tehokkuuden ja joustavuuden parantamista edelleen uudelleenjärjestelemällä ja muuttamalla prosesseja.

Suunnitellut uudelleenjärjestelytoimenpiteet vähentäisivät toteutuessaan noin 130 työntekijää Ruotsin kunnossapitotoiminnoissa. Suunnitellut uudelleenjärjestelyt koskevat Hylten, Skoghallin, Skutskärin, Forsin ja Kvarnsvedenin tehtaita. Suunnitelmien kohteena olevien yksiköiden kunnossapitotoiminnoissa on töissä yhteensä noin 800 henkeä.

Toteutuessaan uudelleenjärjestelytoimenpiteet toisivat asteittain noin 21 miljoonan euron vuosittaisen kustannussäästön vuoden 2012 loppupuolelta alkaen. Stora Enso kirjaa vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen tulokseensa Renewable Packaging -segmenttiin 6 miljoonan euron ja Printing and Reading -segmenttiin 4 miljoonan euron kassavaikutteisen varauksen kertaluonteisena eränä.

“Turvataksemme kilpailukykymme meidän on pysyttävä kustannusten ja tuottavuuden parantamisen tiellä sekä lisättävä joustavuuttamme. Tämän takia suunnittelemme paikallisten kunnossapitotoimintojemme tehokkuuden parantamista”, sanoo Renewable Packaging -liiketoiminta-alueen johtaja ja Ruotsin maajohtaja Mats Nordlander.

Kaikki päätökset tullaan tekemään vasta paikallisten yhteistoimintaneuvottelujen päättymisen jälkeen.
Stora Enso tulee tekemään uudelleenjärjestelyjä koskevien suunnitelmien toteutuessa kaikkensa, läheisessä yhteistyössä paikallisyhteisön ja -viranomaisten kanssa, suunniteltujen henkilöstövähennysten kohteeksi joutuvien uudelleentyöllistämiseksi Stora Enson muissa yksiköissä tai yhtiön ulkopuolella.

Mats Nordlander, Renewable Packaging -liiketoiminta-alueen johtaja ja Ruotsin maajohtaja, p. +46 1046 72703
Lauri Peltola, viestintä- ja yritysvastuujohtaja, p. 02046 21380

Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242

Stora Enso on biomateriaali-, paperi-, pakkaus- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.