Stora Enso suunnittelee parantavansa kilpailukykyä uudistamalla aikakauslehtipaperitoimintojaan

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 8.2.2012 klo 12.58

Stora Enson Printing and Reading -liiketoiminta-alue suunnittelee parantavansa kustannustehokkuuttaan uudelleenjärjestelemällä päällystetyn aikakauslehtipaperin toimintojaan Corbehemin tehtaalla Ranskassa, Veitsiluodon tehtaalla Suomessa ja Kabelin tehtaalla Saksassa.

“Päällystetyn aikakauslehtipaperin toimintaympäristö on pysynyt haastavana. Tänään julkaistut suunnitelmat vastaisivat näihin haasteisiin parantamalla kustannustehokkuutta ja tuottavuutta. Suunniteltuihin tehostamistoimenpiteisiin päällystetyn aikakauslehtipaperin tuotannossa sisältyy investointeja laadun ja tuottavuuden parantamiseen sekä energian säästämiseen. Näiden toimenpiteiden avulla pystyisimme vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden ja markkinoiden odotuksiin sekä parantamaan kannattavuutta”, sanoo Juha Vanhainen, Printing and Reading -liiketoiminta-alueen johtaja.

Stora Enso Printing and Reading suunnittelee vähentävänsä vuotuisia kuluja noin 48 miljoonalla eurolla. Kuluvähennyksien kokonaisvaikutus saavutettaisiin vuoden 2013 kolmannesta neljänneksestä alkaen. Suunnitelmat sisältävät myös yhteensä 18 miljoonan euron arvosta investointeja Corbehemin, Veitsiluodon ja Kabelin tehtaille. Ehdotetut uudelleenjärjestelytoimenpiteet vähentäisivät henkilöstön määrää päällystetyn aikakauslehtipaperin toiminnoissa yhteensä enintään 110 henkilöllä. Suunnitelmien mukaan kaikki toimenpiteet saataisiin päätökseen vuoden 2012 loppuun mennessä. Stora Enso kirjaa kertaluonteisena eränä noin 5 miljoonan euron kassavaikutteisen varauksen ja noin 1 miljoonan euron aineellisten ja aineettomien hyödykkeiden arvonalennuksen Printing and Reading -segmentin vuoden 2012 ensimmäisen neljänneksen tulokseen.

Kaikki päätökset tullaan tekemään vasta paikallisten yhteistoimintaneuvottelujen päättymisen jälkeen. Stora Enso tulee tekemään uudelleenjärjestelyjä koskevien suunnitelmien toteutuessa kaikkensa, läheisessä yhteistyössä paikallisyhteisön ja -viranomaisten kanssa, suunniteltujen henkilöstövähennysten kohteeksi joutuvien uudelleentyöllistämiseksi Stora Enson muissa yksiköissä tai yhtiön ulkopuolella.

Juha Vanhainen, johtaja, Printing and Reading -liiketoiminta-alue, puh. 02046 21343
Lauri Peltola, viestintä- ja yritysvastuujohtaja, p. 02046 21380
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242

Stora Enso on biomateriaali-, paperi-, pakkaus- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.