• Stora Enso Oyj/

Stora Enso suunnittelee uudelleenjärjestelevänsä pakkausliiketoimintaansa vastatakseen paremmin asiakkaiden tarpeisiin

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 4.11.2011 klo 11.00

Stora Enson Pakkaukset-liiketoiminta-alue suunnittelee parantavansa kilpailukykyä ja vastaavansa markkinoiden kysyntään uudelleenjärjestelmällä hylsy- ja hylsykartonkitoimintojaan Suomessa, Saksassa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa sekä tehostamalla aaltopahvituotantoaan Suomessa.

“Kartonki- ja paperiteollisuus on hylsy- ja hylsykartonkimarkkinoiden merkittävin asiakas. Paperitehtaiden käyttämien hylsyjen kysyntä on heikentynyt kehittyneillä markkinoilla, ja tulevaisuuden näkymät ovat nykyisessä taloustilanteessa epävarmat. Aaltopahvimarkkinat ovat hyvin paikalliset ja läheisesti riippuvaisia  kansantalouden kehityksestä. Suomessa kysyntä on edelleen selvästi lamaa edeltävän tason alapuolella, eikä merkkejä pysyvästä muutoksesta parempaan ole nähtävissä. Suunnitellut uudelleenjärjestely- ja tehostamistoimenpiteet, mukaanlukien investoinnit toiminnan kehittämiseen, auttavat meitä vastaamaan paremmin markkinoiden ja asiakkaiden odotuksiin. Parantamalla kustannustehokkuuttamme ja tehostamalla toimintojamme varmistamme myös kilpailukykyämme entisestään”, sanoo Mats Nordlander, Pakkaukset-liiketoiminta-alueen johtaja.

Suunnitellut uudelleenjärjestelytoimenpiteet vähentäisivät toteutuessaan yhteensä noin 80 työntekijää Suomen aaltopahviliiketoiminnassa sekä noin 70 työntekijää hylsy- ja hylsykartonkitoiminnoissa pääasiassa Saksassa, Suomessa, Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Suunnitelmat sisältävät lisäksi mahdollisia lomautuksia aaltopahviliiketoiminnassa Suomessa. Suunniteltujen toimenpiteiden avulla Stora Enson Pakkaukset-liiketoiminta-alue suunnittelee vähentävänsä vuosittaisia kuluja noin 6 milj. eurolla. Kuluvähennykset alkaisivat vuoden 2012 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana, ja ne saataisiin päätökseen vuoden 2012 kolmannen neljänneksen loppuun mennessä. Stora Enso kirjaa noin 4 milj. euron varauksen uudelleenjärjestelystä ja varaston arvonalentumisesta Teollisuuspakkaus-segmentin vuoden 2011 viimeisen neljänneksen tulokseen.

Kaikki lopulliset päätökset tehdään yhteistoimintaneuvottelujen jälkeen. Kuten aikaisemminkin, Stora Enso tulee tekemään uudelleenjärjestelyjä koskevien suunnitelmien toteutuessa kaikkensa, läheisessä yhteistyössä paikallisten viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa, suunniteltujen henkilöstövähennysten kohteeksi mahdollisesti joutuvien uudelleentyöllistämiseksi Stora Enson muissa yksiköissä tai yhtiön ulkopuolella.

Mats Nordlander, Pakkaukset-liiketoiminta-alueen johtaja, p. +46 1046 72703
Päivi Kauhanen, Suomen viestintäjohtaja, p. 02046 21292
Juha Vanhainen, Suomen maajohtaja, p. 02046 21343
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.