Stora Enso tekee ympäristöinvestoinnin Ruotsissa

STORA ENSO OYJ SIJOITTAJAUUTISET 14.12.2018 klo 10.00

Stora Enso investoi 22 milj. euroa Skoghallin tehtaalla Ruotsissa nykyisen vedenkäsittelylaitoksen laajennukseen. Lisääntynyt kapasiteetti ja uusi, moderni tekniikka parantavat vedenpuhdistusprosessia tehtaalla. Parannus vähentää tehtaan toiminnan ympäristövaikutuksia ja auttaa vastaamaan tulevaisuuden ympäristövaatimuksiin.

Kartongin valmistuksessa käytettävään veteen jää pieniä puukuituhiukkasia. Investoinnilla parannetaan lietteen erottamista, mikä taas parantaa lähistöllä sijaitsevaan Vänern-järveen palautettavan veden laatua. Lietettä voidaan käyttää myös biopolttoaineena.

"Pyrimme aina käyttämään puusta niin suuren osan kuin mahdollista, löytämään uusia käyttötarkoituksia sivutuotteillemme ja minimoimaan ympäristöjalanjälkemme", sanoo Skoghallin tehtaan ympäristöpäällikkö Margareta Sandström.

Hanke koostuu kolmesta suuremmasta altaasta sedimentoitumisen tehostamiseksi sekä niihin liittyvistä prosessi- ja ohjausjärjestelmistä. Työn on määrä alkaa välittömästi ja sen odotetaan jatkuvan vuoden 2020 alkuun saakka.

"Tämä on esimerkki ympäristön kannalta kestävästä investoinnista, jolla on heti alkuvaiheessa suora myönteinen vaikutus. Se on myös keskeinen osa Skoghallin tehtaan jatkuvaa kehittämistä", kertoo Skoghallin tehtaan teknologia- ja investointipäällikkö Hans Olsson.

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen
sijoittajasuhdejohtaja
puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet