Stora Enso uudistaa johtoryhmäänsä

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 19.3.2012 klo 12.00

Stora Enso nimittää kolme uutta jäsentä johtoryhmäänsä. Samalla kolme nykyistä jäsentä jättää johtoryhmän siirtyäkseen uusiin tehtäviin Stora Ensossa ja sen ulkopuolella.

Karl-Henrik Sundström on nimitetty talousjohtajaksi 1.8.2012 alkaen. Hän siirtyy Stora Ensoon Eindhovenissa sijaitsevasta hollantilaisesta puolijohdeyhtiöstä NXP:stä, joka oli aikaisemmin Philipsin puolijohdeliiketoiminta. Karl-Henrik Sundström on työskennellyt valtaosan urastaan ruotsalaisessa tietoliikennealan yrityksessä Ericssonissa, aloittaen uraansa Latinalaisessa Amerikassa, johtaen sen jälkeen yrityksen liiketoimintaa Australiassa ja edeten Global Services -yksikön vetäjäksi sekä myöhemmin Ericsson AB:n talousjohtajaksi.

”Kahdessa viimeisimmässä roolissaan, yhden Ruotsin suurimman yrityksen talousjohtajana miltei viiden vuoden ajan ja nykyisessä tehtävässään NXP:n talousjohtajana, Karl-Henrik Sundström on todistanut olevansa maailmanluokan talousjohtaja. Lisäksi hänen kokemuksensa liiketoiminnan johtamisesta tukee varmasti toimiamme Stora Enson uudistamiseksi. Toivotamme kaikki Karl-Henrikin lämpimästi sekä suurin odotuksin tervetulleeksi tiimiimme”, sanoo Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen.

Stora Enson Global Identity -yksikön johtaja Lauri Peltola ja lakiasiainjohtaja Per Lyrvall ovat myös nimitetty uusiksi jäseniksi johtoryhmään tästä päivästä alkaen.

”Nimittämällä Lauri Peltolan johtoryhmään haluamme alleviivata globaalin Stora Enson identiteetin, maailmanlaajuisen yritysvastuun ja Rethink-ajattelun tärkeyttä johtoryhmän työskentelyssä. Per Lyrvallin nimityksellä haluamme entisestäänkin korostaa arvojamme, läpinäkyvyytämme ja yhtä tärkeimmistä johtajuusteemoistamme, ’Do what’s right’”, korostaa Jouko Karvinen.

Uusi johtoryhmä:
Jouko Karvinen, toimitusjohtaja
Juan Bueno, Biomaterials-liiketoiminta-alueen johtaja
Lars Häggström, Global People and Organisation -yksikön johtaja
Hannu Kasurinen, Building and Living -liiketoiminta-alueen johtaja
Per Lyrvall, Global Ethics and Compliance -yksikön johtaja, lakiasiainjohtaja
Mats Nordlander, Renewable Packaging -liiketoiminta-alueen johtaja
Lauri Peltola, Global Identity -yksikön johtaja
Karl-Henrik Sundström, talousjohtaja (1.8.2012 alkaen)
Juha Vanhainen, Printing and Reading -liiketoiminta-alueen johtaja

Seuraavat kolme jäsentä poistuvat johtoryhmästä: Hannu Alalauri, aikaisemmin hienopaperi-liiketoiminta-alueen johtaja, on nimitetty Packaging Solutions -liiketoimintayksikön johtajaksi ja Renewable Packaging -liiketoiminta-alueen johtoryhmän jäseneksi. Bernd Rettig, joka on nykyisin vastuussa energiasta, logistiikasta, tutkimuksesta ja tuotekehityksestä sekä merkittävistä investoinneista, tulee jatkamaan vastuualueinaan tutkimus ja tuotekehitys sekä merkittävät investoinnit, mutta keskittymään aikaisempaa enemmän merkittävien investointihankkeiden johtamiseen. Hän tulee jatkossakin raportoimaan toimitusjohtajalle. Nykyinen talousjohtaja, Markus Rauramo, on nimitetty Fortum-konsernin talousjohtajaksi. Hän jatkaa Stora Ensossa ja johtoryhmän jäsenenä siihen saakka, kunnes Karl-Henrik Sundström siirtyy yhtiön palvelukseen.

Valokuvat Karl-Henrik Sundströmistä, Lauri Peltolasta ja Per Lyrvallista löytyvät osoitteesta: http://bmt.storaenso.com/storaensolink.jsp?imageid=0319
Kopioi yllä oleva linkki selaimeesi.

Jouko Karvinen, toimitusjohtaja, p. 02046 21410
Lauri Peltola, viestintä- ja yritysvastuujohtaja, p. 02046 21380

Stora Enso on biomateriaali-, paperi-, pakkaus- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2011 oli 11,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.