Stora Enso vahvistaa yhteistyötä IFC:n kanssa Guangxissa, Kiinassa

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 28.2.2014 klo 9.00

Stora Enso vahvistaa kumppanuuttaan International Finance Corporationin (IFC) kanssa osana Guangxiin, Kiinaan sijoittuvaa huippuluokan puuviljelmä-, kartonki- ja sellutehdasprojektiaan. IFC on sopinut sijoittavansa projektiin 356 milj. renminbiä (43 milj. euroa), joka vastaa viiden prosentin osakkuutta projektissa. Stora Enso omistaa edelleen 83 % projektista, ja jäljelle jäävän osuuden omistavat Guangxi Forestry Group Co. Ltd ja Beihai Forestry Investment & Development Company Ltd.

Stora Enso on lisäksi saamassa päätökseen projektin ensimmäisen vaiheen pitkän aikavälin ulkopuolisen rahoituksen. 460 milj. Yhdysvaltain dollarin rahoituspaketti toteutetaan IFC:n syndikoidun lainarakenteen mukaisesti. Paketti koostuu IFC:n myöntämästä 88 milj. Yhdysvaltain dollarin lainasta 12 vuoden kestolla ja IFC:n kautta järjestetystä kaupallisten pankkien 372 milj. Yhdysvaltain dollarin lainasta 8 vuoden kestolla. Rahoituspaketin keskimääräisen korkotason odotetaan olevan LIBOR +2,40 %.

IFC on tukenut Stora Ensoa Guangxissa vastaavalla lainarakenteella vuodesta 2005, ja pitkän aikavälin rahoituspaketin odotetaan korvaavan aiemmin hankittu rahoitus.

”On hienoa, että IFC jatkaa tukemistamme. Se on osoitus siitä, miten laadukasta työtä teemme Guangxissa”, sanoo Mats Nordlander, Renewable Packaging -divisioonan johtaja.

Stora Enson investointiprojekti on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan kartonkitehdas, jonka odotetaan valmistuvan vuoden 2016 alussa. Toisessa vaiheessa rakennetaan sellutehdas, jonka rakentaminen käynnistetään kun kartonkitehdas on toiminnassa. Tehtaat tuottavat asiakkaille uusiutuvasta materiaalista tehtyjä tuotteita Kiinan kasvaville kuluttajamarkkinoille. Tuotteisiin kuuluvat ruoka-, juoma- ja makeispakkaukset.

IFC:n sitoutumisen yksi olennainen ehto on vahva vastuullisuusagenda. Siihen kuuluvat esimerkiksi toimeentulon kehittäminen, maailmanluokan ympäristöstandardit sekä työterveys- ja turvallisuusasiat tehtailla ja puuviljelmillä.

Stora Ensolla on Guangxissa noin 1 100 työntekijää. Kun integroitu tehdas on toiminnassa, työntekijöiden määrä nousee noin 2 000:een.

Investointi vaatii vielä ennakkoehdoista sopimisen, kuten tällaisissa liiketoimissa on tapana.

Mats Nordlander, Renewable Packaging -divisioonan johtaja, p. +46 1046 72703
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 040 763 8767
Hanne Karrinaho, viestintäjohtaja, p. 02046 21446

renewablepackaging.storaenso.com

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 28 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2013 oli 10,5 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.

Mats Nordlander
Renewable Packaging -divisioonan johtaja