• Stora Enso Oyj/

Stora Enson Anjalankosken tehtaiden yhteydessä toimiva Ankkapurhan teollisuusmuseo on Vuoden itäsuomalainen paikallismuseo

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 20.6.2018 klo 14.30

Voittajan valinnut Kotiseutuliitto painotti valinnassaan Suomen itsenäisyyden juhlavuoden huomioimista museon toiminnassa. Suomen metsäteollisuuden kehityksestä kertova Ankkapurhan teollisuusmuseo sijaitsee Kouvolan Inkeroisissa ja on avoinna yleisölle kesäkuun alusta elokuun puoleen väliin saakka.

Ankkapurhan teollisuusmuseo sijaitsee Stora Enson tehdasalueella Inkeroisissa, missä metsäteollisuustuotteita on valmistettu jo yli 140 vuotta. Vuonna 1997 perustetun museon ydin on Suomen ensimmäinen jatkuvakäyttöinen kartonkikone. Museon perusnäyttely esittelee Anjalankosken tehtaiden henkilökunnan työ- ja elämänoloja sekä teollisuuden kehitystä runsaan sadan vuoden aikana.

”Olemme iloisia, että Ankkapurhan teollisuusmuseo saa ansaitsemaansa tunnustusta. Suomen 100-vuotisjuhlavuonna museo teki erinomaista työtä perusnäyttelyn lisäksi kahdella uudella, alueen historiaa valottavalla näyttelyllä”, sanoo Ari Johansson, Ankkapurhan teollisuusmuseosäätiön puheenjohtaja ja Stora Enson Anjalankosken tehtaiden paikallisjohtaja.

Vuonna 2017 Ankkapurhan teollisuusmuseo juhlisti 100-vuotiasta Suomea näyttelyillä ’Kasvoja Kymenlaaksossa’ ja ’Vuoden 1918 tapahtumat ja vaikutuksen Inkeroisten tehtaalla ja tehdasyhdyskunnassa’. Lisäksi 100-vuotias Suomi oli aiheena myös museon tapahtumissa. Vuoden 2018 Itä-Suomen paikallismuseon valitsi Suomen Kotiseutuliiton puheenjohtaja ja Jyväskylän yliopiston museologian professori Janne Vilkuna.

Ankkapurhan teollisuusmuseo avoinna yleisölle kesäkaudella
Ankkapurhan teollisuusmuseo on avoinna yleisölle kesäkuun alusta elokuun puoliväliin saakka   keskiviikkoisin, torstaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin kello 11.00–17.00. Muina aikoina erikseen sovittaessa. Museo toimii osoitteessa Pasilantie 1, 46900 Inkeroinen. Tiedustelut puhelimitse 040 755 2785 tai 040 716 6680 ja sähköpostilla museo.opas@storaenso.com.

Ankkapurhan teollisuusmuseon yli 200 valokuvaa kertovat tarinansa työ- ja elinolojen kehityksestä yli 100 vuoden ajalta. Museokokon​aisuuteen kuuluvat myös näyttely Ankkapurhan alueen varhaisvaiheesta 7 000 vuotta sitten, pajamuseo ja vanha vesivoimalaitos. Ankkapurhan teollisuusmuseo on osa Ankkapurhan kulttuuripuistoa. Tehdasalueen läheisyydessä sijaitsee myös museotalo Warpunen. Museovirasto on nimennyt teollisuusalueen Suomen metsäteollisuuden muistomerkiksi.

Ankkapurhan teollisuusmuseon rakennukset omistaa Stora Enso ja museota hallinnoi Ankkapurhan teollisuusmuseosäätiö.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, p. 040 832 7458
Hanna Myllyntausta, viestintäpäällikkö, Stora Enson Anjalankosken tehtaat, p. 040 716 6680

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen