Stora Enson ja Araucon Montes del Plata -yhteisyritysprojektin rahoitus sovittu

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 30.9.2011 klo 9.00

Stora Enson ja Araucon yhteisyritys Montes del Platan sellutehdasprojekti etenee, ja projektin ulkopuolinen rahoitus on saatu järjestettyä. Montes del Plata on allekirjoittanut lainasopimukset, ja osana rahoitusjärjestelyjä Stora Enso on sitoutunut takaamaan 50 prosenttia Montes del Platan nostamasta 1 354 miljoonan Yhdysvaltain dollarin lainasta. Stora Enson 50 prosentin osuus kokonaistakauksesta on enimmillään 677 Yhdysvaltain dollaria (498 milj. euroa). Hankkeen rahoituksesta 900 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria on vientiluottorahoitusta kahdentoista vuoden kestolla, 200 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria Inter-American Development Bankin (IDB) A-lainaa kahdentoista vuoden kestolla ja 254 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria IDB:n kautta järjestettyä kaupallisten pankkien B-lainaa yhdeksän vuoden kestolla.

“Olemme tyytyväisiä Finnveran, Suomen Vientiluoton, Ruotsin Vientiluoton, IDB:n ja muiden rahoituslaitosten tukeen tässä jännittävässä ja strategisesti tärkeässä hankeessa. Olemme myös tyytyväisiä pitkään laina-aikaan”, Stora Enson talousjohtaja Markus Rauramo sanoo.

Kuten 18.1.2011 julkistettiin, Montes del Plata rakentaa uuden, vuosikapasiteetiltaan 1,3 miljoonan tonnin huipputason sellutehtaan Punta Pereiraan, Colonian hallintoalueelle Uruguayhyn. Investoinnin kokonaiskustannuksiksi arvioidaan noin 1,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria (1,4 miljardia euroa). Yhteisyrityksen molempien osapuolten osuus hankkeesta ja tehtaan tuotannosta on 50 prosenttia. Hanke rahoitetaan omalla pääomalla ja Montes del Platan nostamilla lainoilla. Stora Enso kirjaa oman 50 prosentin osuutensa konsernitilinpäätökseen pääomaosuusmenetelmällä.

Hanke pitää sisällään uusinta mahdollista teknologiaa (BAT) edustavan sellutehtaan, syväsataman ja uusiutuvaa raaka-ainetta käyttävän voimalaitoksen. Tehtaan arvioidaan valmistuvan vuoden 2013 ensimmäisen vuosineljänneksen loppuun mennessä.

Jyrki Tammivuori, konsernin rahoitusjohtaja, p. 02046 21043
Anders Bergkvist, johtaja, yritysostot ja -myynnit ja konsernirahoitus, p. 44 7789 940 979
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242
Kirsi Seppäläinen, viestintäjohtaja, Kiina ja Latinalainen Amerikka p. 02046 21444

Stora Enso on pakkaus-, paperi- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 26 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli 10,3 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.