Stora Enson osavuosikatsaus tammi–maaliskuulta 2016

Kehitys jatkui ensimmäisellä neljänneksellä

STORA ENSO OYJ OSAVUOSIKATSAUS 28.4.2016 klo 13.00

Q1/2016 (verrattuna Q1/2015)

• Liikevaihto 2 445 (2 491) milj. euroa laski 1,8 %. Liikevaihto ilman rakenteellisesti heikentyvää paperiliiketoimintaa sekä myytyä Barcelonan tehdasta kasvoi 2,4 % pääasiassa Montes del Platan sellutehtaan kasvaneiden volyymien ja Varkauden aaltopahvin raaka-ainetta tuottavan tehtaan ylösajon ansiosta.
  • Operatiivinen liiketulos kasvoi 12,7 % 248 (220) milj. euroon, ja liiketulosprosentti oli ennätyksellisen korkea 10,1 %.
  • Osakekohtainen tulos 0,15 (0,16) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 289 (171) milj. euroa, paremman kannattavuuden ja käyttöpääoman hyvän hallinnoinnin jatkumisen ansiosta; rahavirta investointien jälkeen oli 96 (29) milj. euroa.
  • Taseen myönteinen kehitys jatkui edelleen; nettovelan suhde operatiiviseen EBITDAan oli 2,3 (2,6), likviditeetti pieneni suunnitellusti 604 (1 320) milj. euroon.
  • Operatiivinen ROCE oli 11,3 % (10,1 %); operatiivinen ROCE ilman Beihain tehdashanketta oli 13,7 % (11,3 %).
  • Liikevaihto laski 1,7 %. Liikevaihto ilman rakenteellisesti heikentyvää paperiliiketoimintaa laski 0,7 %. Lasku johtui pääasiassa pienemmästä liikevaihdosta Biomaterials- ja Wood Products -divisioonissa.
  • Operatiivinen liiketulos kasvoi 2,5 % pääasiassa alhaisempien kunnossapitokustannusten vuoksi.
  • Varkauden aaltopahvin raaka-ainetta (kraftlaineri) tuottavan tehtaan ylösajo etenee operatiivisista haasteista huolimatta, ja tehtaan odotetaan aikaisemman ilmoituksen mukaisesti olevan täydessä tuotannossa vuoden 2017 alussa. Uuden puisten rakennuselementtien (LVL) tuotantolinjan on määrä käynnistyä kesäkuussa 2016.
  • Kiinan Beihaissa sijaitsevan kuluttajapakkauskartonkia valmistavan tehtaan odotetaan käynnistyvän toukokuussa 2016. Tehtaan odotetaan saavuttavan täyden tuotannon noin 18–24 kuukaudessa.
  • Brasiliassa sijaitsevan Arapotin tehtaan myynti saatiin päätökseen maaliskuussa.
  • Stora Enso ilmoitti 8.4.2016 suunnitelmastaan myydä 33,33 %:n omistusosuutensa ruotsalaisesta kierrätysmateriaaliyhtiöstä IL Recycling AB:stä.

Q1/2016 (verrattuna Q4/2015)

Muutos

Näkymät Q2/2016

Liikevaihdon arvioidaan kasvavan hieman vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen 2 445 milj. eurosta. Operatiivisen liiketuloksen odotetaan pysyvän vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen 248 milj. euron tasolla tai laskevan siitä hieman. Nämä arviot sisältävät Montes del Platan sellutehtaan, Ostrołękan aaltopahvin raaka-ainetta tuottavan tehtaan ja Langerbruggen paperitehtaan vuoden 2016 toisella neljänneksellä pidettävien suunniteltujen vuotuisten huoltoseisokkien negatiivisen vaikutuksen. Kunnossapitokulujen negatiivisen vaikutuksen odotetaan olevan noin 25 milj. euroa suurempi kuin ensimmäisellä neljänneksellä.

Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström kommentoi vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen tulosta:

”Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto ilman rakenteellisesti heikentyvää paperiliiketoimintaa ja myytyä Consumer Board -divisioonan Barcelonan tehdasta kasvoi 2,4 %. Kasvu oli pääasiassa Montes del Platan sellutehtaan kasvaneiden volyymien ja Varkauden kraftlaineria tuottavan tehtaan ylösajon ansiota.

Rahavirta verrattuna vuodentakaiseen jatkui vahvana kasvaneen kannattavuuden ja paremman käyttöpääoman ansiosta. Myös operatiivinen liiketulosprosenttimme oli ennätyksellisen korkea 10,1 %.

Muutoksemme uusiutuvien materiaalien kasvuyhtiöksi etenee. Kiinassa sijaitsevan Beihain kuluttajapakkauskartonkitehtaan odotetaan käynnistyvän aikataulustaan edellä toukokuussa 2016. Tehtaan avajaisia vietetään kesäkuussa ja tehtaan odotetaan saavuttavan täyden tuotannon noin 18–24 kuukaudessa. Varkauden tehtaalla kraftlainerin valmistuksen ylösajo etenee. Ruskean kraftlainerin laatu ja vastaanotto markkinoilla on ollut hyvää alusta alkaen. Täyden tuotannon odotetaan alkavan vuoden 2017 alussa. Uuteen puisia rakennuselementtejä (LVL) valmistavaan tuotantolinjaan liittyvä työ Varkauden tehtaalla etenee suunnitellusti, ja tuotannon on määrä alkaa kesäkuussa.

Investoimme Kiinaan ja Ruotsiin parantaaksemme kilpailukykyämme strategisilla kasvualueilla entisestään. Investoimalla Beihain uuden kuluttajapakkauskartonkitehtaan polyeteenipäällystyslinjaan voimme vastata paremmin asiakkaidemme korkealaatuista elintarviketurvallisuutta koskeviin vaatimuksiin. Investoinnit uuteen kemikaaliasemaan Skoghallin kuluttajapakkauskartonkitehtaalla ja Skutskärin tehtaan rikkipäästöjen vähentämiseen osoittavat sitoutumistamme ympäristövaikutusten minimoimiseen.

DIHR:n (Danish Institute for Human Rights) kokoamiin ihmisoikeusarviointeihin perustuvien konserninlaajuisten toimintasuunnitelmiemme toteutus etenee. Neljänneksen loppuun mennessä ehkäisevistä ja korjaavista toimenpiteistä oli saatu valmiiksi 79 % (69 % vuoden 2015 loppuun mennessä).

Neljänneksen aikana Stora Ensolle myönnettiin muutosohjelmamme ansiosta Bio-based brand of the year -palkinto. Palkinto asemoi meidät hyvin osaksi biotaloutta ja osoittaa sitoutumisemme uusien kestävien ratkaisujen kehittämiseen.

Vuoden 2016 toisen neljänneksen näkymien osalta liikevaihdon arvioidaan kasvavan hieman vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen 2 445 milj. eurosta. Operatiivisen liiketuloksen odotetaan pysyvän vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen 248 milj. euron tasolla tai laskevan siitä hieman. Nämä arviot sisältävät Montes del Platan sellutehtaan, Ostrołękan aaltopahvin raaka-ainetta tuottavan tehtaan ja Langerbruggen paperitehtaan vuoden 2016 toisella neljänneksellä pidettävien suunniteltujen vuotuisten huoltoseisokkien negatiivisen vaikutuksen. Kunnossapitokulujen negatiivisen vaikutuksen odotetaan olevan noin 25 milj. euroa suurempi kuin ensimmäisellä neljänneksellä.

Haluan kiittää asiakkaitamme hyvästä yhteistyöstä, työntekijöitämme sitoutumisesta ja sijoittajiamme luottamuksesta.”

Karl-Henrik Sundström, toimitusjohtaja

AVAINLUVUT

Milj. euroa Q1/16  Q1/15  Muutos % Q1/16–Q1/15  Q4/15  Muutos % Q1/16–Q4/15  2015
Liikevaihto 2 445 2 491 -1,8 % 2 487 -1,7 % 10 040
Operatiivinen EBITDA 356 340 4,7 % 341 4,4 % 1 352
Operatiivinen liiketulos 248 220 12,7 % 242 2,5 % 915
Operatiivinen liiketulos, % 10,1 % 8,8 % 9,7 % 9,1 %
Liiketulos (IFRS) 194 215 -9,8 % 393 -50,6 % 1 059
Tulos ennen veroja ja ilman kertaluonteisia eriä 183 154 18,8 % 610 -70,0 % 1 048
Tulos ennen veroja 155 162 -4,3 % 360 -56,9 % 814
Katsauskauden tulos 114 129 -11,6 % 407 -72,0 % 783
Korolliset nettovelat 3 185 3 444 -7,5 % 3 240 -1,7 % 3 240
Operatiivinen ROCE 11,3 % 10,1 % 11,3 % 10,6 %
Tulos/osake (EPS) ilman kertaluonteisia eriä, euroa 0,19 0,15 0,78 1,24
Tulos/osake, euroa 0,15 0,16 0,53 1,02
Velkaantumisaste 0,58 0,65 0,60 0,60
Kiinteät kustannukset/liikevaihto 24,4 % 23,9 % 25,7 % 25,0 %
Henkilöstö keskimäärin 25 521 26 781 -4,7 % 26 080 -2,1 % 26 783
Työtapaturmat (TRI), taajuus 11,3 10,1 11,9 % 12,6 -10,3 % 11,0
Poissaoloon johtaneet tapaturmat (LTA), taajuus 3,6 4,8 -25,0 % 5,6 -35,7 % 4,7

Operatiivinen liiketulos koostuu segmenttien liiketuloksesta ilman kertaluonteisia eriä ja käyvän arvon muutoksia sekä Stora Enson osuudesta osakkuus- ja yhteisyritystensä liiketuloksessa ilman kertaluonteisia eriä ja käyvän arvon muutoksia. Käyvän arvon muutokset ja liiketoimintaan kuulumattomat erät sisältävät osakesidonnaiset kannustinjärjestelmät ja niihin liittyvät suojaukset, hiilidioksidin päästöoikeuksien arvostuksen, biologisten hyödykkeiden uudelleenarvostuksen sekä konsernin osuuden osakkuus- ja yhteisyritysten veroista ja nettorahoituseristä.
Kertaluonteiset erät = Nämä ovat poikkeuksellisia eriä, jotka eivät liity tavanomaiseen liiketoimintaan. Tyypillisimpiä kertaluonteisia eriä ovat omaisuuden myyntivoitot, ylimääräiset omaisuusarvojen arvonalentumiset tai arvonalentumisten peruutukset, toiminnan uudelleenjärjestelyistä johtuvat varaukset ja sakot. Yksittäinen kertaluonteinen erä ilmoitetaan normaalisti erikseen, mikäli sen tulosvaikutus on yli sentin osakkeelta.

TRI (Total recordable incidents) taajuus = Lääketieteellistä hoitoa vaatineiden tapaturmien määrä miljoonaa työtuntia kohti.
LTA (Lost-time accident) taajuus = Poissaoloon johtaneiden tapaturmien määrä miljoonaa työtuntia kohti.

TÄNÄÄN JÄRJESTETTÄVÄT TILAISUUDET

1) Lehdistötilaisuus Helsingissä klo 13.15
Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström ja talousjohtaja Seppo Parvi esittelevät tuloksen lehdistötilaisuudessa, joka pidetään klo 13.15 Marina Congress Centerissä (Katajanokanlaituri 6, Helsinki). Tilaisuus pidetään englanniksi ja sitä voi seurata webcast-lähetyksenä osoitteessa

2) Webcast ja puhelu analyytikoille ja sijoittajille klo 14.30

Analyytikoille ja sijoittajille suunnattu webcast-lähetys ja puhelinkonferenssi pidetään klo 14.30. Tilaisuudessa puhuvat toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström, talousjohtaja Seppo Parvi ja sijoittajasuhdejohtaja Ulla Paajanen-Sainio. Webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa http://edge.media-server.com/m/p/ohin4v2r. Analyytikot ja sijoittajat, jotka haluavat esittää kysymyksiä, voivat soittaa alla olevaan numeroon. Kaikki osallistujat voivat seurata webcast-lähetystä.

Analyytikoille ja sijoittajille suunnatun puhelinkonferenssin tiedot:

Puhelinlinja klo 14.30                                  p. 09 6937 9543

Tunnuskoodi                                              7227642

Linkit webcasteihin ovat myös Stora Enson internet-sivuilla: storaenso.com/investors

Seppo Parvi, talousjohtaja, puh. 02046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 040 763 8767
Hanne Karrinaho, talousviestintäjohtaja, p. 02046 21446

Stora Enson vuoden 2016 toisen neljänneksen tulos julkistetaan 21.7.2016.

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 26 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 10,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa. storaenso.com/investors

Tietyt tässä esitetyt lausumat, jotka eivät ole historiallisia tosiasioita, kuten markkinoiden oletettuun kasvuun ja kehitykseen liittyvät lausumat ja muut kasvu- ja tuottavuusolettamat sekä lausumat, jotka alkavat ilmaisuilla “uskoo”, “olettaa”, “odottaa”, “ennustaa” tai muilla vastaavilla ilmaisuilla, ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja Yhdysvaltain vuoden 1995 Arvopapereita Koskevien Oikeudenkäyntien Uudistamisesta annetun lain (The United States Private Securities Litigation Reform Act of 1995) tarkoittamalla tavalla. Koska nämä lausumat perustuvat nykyisiin suunnitelmiin, arvioihin ja ennusteisiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä, jotka saattavat johtaa siihen, että tulokset poikkeavat merkittävästi niitä koskevista arvioista. Tällaisia tulevaisuutta koskevissa lausumissa esitettyjä tekijöitä, jotka saattavat merkittävästi muuttaa tuloksia, voivat muun muassa olla: (1) toiminnalliset tekijät, kuten jatkuva menestys tuotannollisessa toiminnassa ja siinä saavutettava tehokkuus, jatkuvat saavutukset tuotekehityksessä, konsernin tavoittelemien asiakkaiden kyky hyväksyä uusia tuotteita ja palveluita, voimassa olevien ja uusien yhteistyösopimusten mukanaan tuoma menestys, muutokset liiketoiminnan strategioissa, kehityssuunnitelmissa tai tavoitteissa, muutokset konsernin patenttien tai muiden tekijänoikeuksien antamassa suojassa sekä pääoman saatavuus hyväksyttävillä ehdoilla; (2) teollisuuden yleiset olosuhteet, kuten tuotteiden kysynnän voimakkuus, kilpailun kovuus, konsernin tuotteiden markkinahinnat maailmalla nyt ja tulevaisuudessa sekä niihin liittyvät hintapaineet, raaka-aineiden hintavaihtelut, konsernin asiakkaiden ja kilpailijoiden taloudellinen tilanne sekä mahdollisten uusien kilpailevien tuotteiden ja teknologioiden kehittäminen kilpailijoiden toimesta; ja (3) yleinen taloudellinen tilanne, kuten talouskasvu konsernin tärkeimmillä markkina-alueilla sekä valuuttakurssi- ja korkotasovaihtelut.

Seppo Parvi
talousjohtaja