Stora Enson osavuosikatsaus tammi–syyskuulta 2018: Kannattava kasvu jatkui kolmannella neljänneksellä

STORA ENSO OYJ OSAVUOSIKATSAUS 26.10.2018 klo 9.30

Q3/2018 (verrattuna Q3/2017)

• Liikevaihto kasvoi 3,0 % 2 585 (2 509) milj. euroon. Tämä oli jo seitsemäs peräkkäinen vuosineljännes, jolloin liikevaihto kasvoi. Kasvu johtui pääasiassa suotuisista hinnoista ja myynnin jakauman aktiivisesta hallinnasta.
  • Operatiivinen liiketulos kasvoi 23,4 % 358 (290) milj. euroon. Kasvu johtui suotuisista hinnoista ja myynnin jakauman aktiivisesta hallinnasta.
  • Taseen vahvistuminen jatkui, ja nettovelka pieneni 304 milj. euroa. Nettovelan suhde operatiiviseen EBITDAan koheni merkittävästi ja oli 1,1 (1,6).
  • Operatiivinen sijoitetun pääoman tuotto (operatiivinen ROCE) oli 16,7 % (13,9 %). Tämä oli viides peräkkäinen vuosineljännes, jolloin päästiin selkeästi yli 13 % tavoitetason.

Q1–Q3/2018 (verrattuna Q1–Q3/2017)

• Liikevaihto kasvoi 3,9 % ja oli 7 828 (7 534) milj. euroa. Liikevaihto ilman aiemmin myytyä Puumerkkiä kasvoi 5,4 %.
  • Operatiivinen liiketulos kasvoi 45,6 % 1 054 (724) milj. euroon. Kasvu johtui suotuisista hinnoista ja myynnin jakauman aktiivisesta hallinnasta.

Näkymät
Vuoden 2018 viimeisen neljänneksen liikevaihdon arvioidaan olevan hieman korkeampi kuin vuoden 2018 kolmannen neljänneksen 2 585 milj. euroa. Operatiivisen liiketuloksen odotetaan pysyvän samalla tasolla tai olevan jonkin verran pienempi kuin vuoden 2018 kolmannen neljänneksen 358 milj. euroa.

Ruotsin Nymöllassa sijaitsevan päällystämätöntä hienopaperia valmistavan tehtaan tuotantorajoituksilla arvioidaan olevan 10 milj. euron negatiivinen vaikutus operatiiviseen liiketulokseen viimeisellä neljänneksellä. Tuotantorajoitukset johtuvat siitä, että läheisen järven vedenpinta on liian matalalla. Järvestä johdetaan vettä tehtaan toimintoihin. Vuotuisten huoltoseisokkien vaikutuksen viimeisellä neljänneksellä arvioidaan olevan samalla tasolla kuin vuoden 2018 kolmannella neljänneksellä. Nämä vaikutukset sisältyvät edellä esitettyihin näkymiin.

Tunnuslukuja

Milj. euroa Q3/18 Q3/17 Muutos %
  Q3/18–Q3/17
Q2/18 Muutos %
  Q3/18–Q2/18
Q1–Q3/18  Q1–Q3/17 Muutos %
  Q1–Q3/18– Q1–Q3/17
Liikevaihto 2 585 2 509 3,0 % 2 664 -3,0 % 7 828 7 534 3,9 % 10 045
Operatiivinen   EBITDA 502 432 16,3 % 466 7,8 % 1 472 1 160 26,9 % 1 587
Operatiivinen   liiketulos 358 290 23,4 % 327 9,4 % 1 054 724 45,6 % 1 004
Operatiivinen   liiketulos, % 13,8 % 11,6 % 12,3 % 13,5 % 9,6 % 10,0 %
Liiketulos   (IFRS) 363 270 34,3 % 317 14,3 % 1 034 668 54,8 % 904
Tulos ennen   veroja ja ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä 305 244 25,0 % 285 7,0 % 923 588 56,9 % 826
Tulos   ennen veroja 305 224 36,1 % 257 18,6 % 895 533 67,9 % 742
Katsauskauden   tulos 204 191 6,7 % 213 -4,3 % 690 441 56,4 % 614
Korolliset   nettovelat 2 172 2476 -12,3 % 2 442 -11,1 % 2 172 2 476 -12,3 % 2 253
Operatiivinen   sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) 17 % 13,9 % 15,5 % 16,6 % 11,4 % 11,9 %
Tulos/osake   ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä, euroa 0,31 0,27 13,3 % 0,31 -2,2 % 0,97 0,63 53,8 % 0,89
Tulos/osake,   euroa 0,27 0,24 12,9 % 0,28 -2,5 % 0,90 0,57 57,7 % 0,79
Nettovelan   suhde edellisten 12 kk operatiiviseen EBITDAan 1,1 1,6 1,3 1,1 1,6 1,4
Henkilöstö   keskimäärin 26 545 27 001 -1,7 % 26 155 1,5 % 26 059 26 371 -1,2 % 20 206

Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström kommentoi vuoden 2018 kolmannen neljänneksen tulosta:

”Liikevaihtomme on nyt kasvanut seitsemän peräkkäisen vuosineljänneksen ajan. Jatkamme kestävän ja kannattavan kasvun uralla. Liikevaihtomme parani 3 %, tai lähes 5 %, jos luvuista jätetään pois aiemmin myyty Puumerkki. Työmme tulokset ovat nähtävissä hinnoittelussa ja korkeamman jalostusarvon tuotteiden suurempina myyntimäärinä. Consumer Board -divisioonan haasteista huolimatta saavutimme 23 % kasvun operatiivisessa liiketuloksessa ja operatiivinen liiketulosprosenttimme oli melkein 14 %. Tämä osoittaa hyvin, että yhtiön monipuolisuus on vahvuus. Kaiken kaikkiaan operatiivisen liiketuloksemme odotetaan olevan selvästi parempi vuonna 2018 kuin vuonna 2017.

Consumer Board-, Packaging Solutions-, Biomaterials- ja Paper-divisioonien liikevaihdot kasvoivat. Packaging Solutions- ja Biomaterials-divisioonat saavuttivat kaikkien aikojen parhaan operatiivisen liiketuloksensa. Wood Products -divisioona saavutti ennätyskorkean kolmannen neljänneksen operatiivisen liiketuloksen. Paper-divisioona erottui neljänneksellä vahvan liikevaihdon kasvun, vakaan kannattavuuden ja rahavirran ansiosta.

Jatkamme taseemme vahvistamista, ja nettovelan suhde EBITDAan laski 1,6:sta 1,1:een. Operatiivinen sijoitetun pääoman tuotto ylittää selkeästi strategisen tavoitteemme viidentenä peräkkäisenä neljänneksenä. Suuntamme on siis oikea.

Muutoksemme on edelleen nopeaa. Investointi uuteen ristiinliimattua puuta (CLT) valmistavaan tuotantoyksikköön Gruvönin sahalla etenee aikataulussa. Investoimme myös uuteen biokomposiittien osaamiskeskukseen nopeuttaaksemme fossiilisten muovien korvaamista uusiutuvilla materiaaleilla.

Lopuksi haluan korostaa kolmea seikkaa:

Meidät on palkittu vuoden 2018 startup-ystävällisimpänä yrityksenä Suomessa. Hiljattain solmimamme sopimus TRÄ Groupin kanssa on esimerkki työstämme startup-yritysten kanssa. TRÄ Group on ollut osa Accelerator-ohjelmaamme. Yhteinen tavoitteemme on rakentamisen tehokkuuden parantaminen ja digitalisaation lisääminen rakennusteollisuudessa. Jatkamme myös yhteistyötämme Sulapacin kanssa tavoitteenamme korvata nestepakkausten uusiutumattomat osat uusiutuvilla materiaaleilla. Uudet tuotteet on määrä lanseerata vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen lopussa.

Stora Enso sijoittui 3 000 pörssiyhtiöstä ensimmäiseksi Suomessa ja kahdenneksitoista maailmanlaajuisesti sukupuolten välistä tasa-arvoa mittaavassa vertailussa. Rankinglistaa ylläpitää Equileap-organisaatio, joka kerää ja tarjoaa tietoa sukupuolten välisestä tasa-arvosta yrityssektorilla.

Kolmas mainitsemisen arvoinen seikka on se, että toimitamme materiaalin maailman suurimpaan esivalmistetuista puuelementeistä rakennettavaan toimistotaloon, joka on rakenteilla Australian Brisbanessa. Kokonaisuudessaan rakennuksessa käytetään yli 6 000 kuutiometriä Stora Enson ristiinliimattua puuta (CLT) ja liimapuuta. Rakennusmateriaalien varastoima hiilidioksidi vastaa yli 1 600 auton vuotuisia keskipäästöjä. Meillä on merkittävä rooli fossiilittoman tulevaisuuden edistämisessä biotalouden kautta.

Haluan jälleen kiittää asiakkaitamme hyvästä yhteistyöstä, työntekijöitämme sitoutumisesta ja sijoittajiamme luottamuksesta.”

Tänään järjestettävät tilaisuudet

1) Lehdistötilaisuus ja webcast klo 11.00
Stora Enson toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström ja talousjohtaja Seppo Parvi esittelevät tuloksen englanninkielisessä, viestintäjohtaja Ulrika Liljan vetämässä tiedotustilaisuudessa klo 11.00. Tilaisuus järjestetään Stora Enson pääkonttorilla Helsingissä osoitteessa Kanavaranta 1, ja sitä voi seurata webcast-lähetyksenä osoitteessa https://storaenso.videosync.fi/2018-10-26-q3/register.

2) Webcast ja puhelu analyytikoille ja sijoittajille klo 14.00
Analyytikoille ja sijoittajille suunnattu webcast-lähetys ja puhelinkonferenssi järjestetään klo 14.00 Suomen aikaa. Tilaisuudessa puhuvat toimitusjohtaja Karl-Henrik Sundström, talousjohtaja Seppo Parvi ja sijoittajasuhdejohtaja Ulla Paajanen. Tilaisuutta voi seurata osoitteessa https://edge.media-server.com/m6/p/r4xcvqzh.

Analyytikot ja sijoittajat, jotka haluavat esittää kysymyksiä, voivat soittaa alla olevaan numeroon. Kaikki osallistujat voivat seurata webcast-lähetystä:

Tunnuskoodi: 6879660

Linkit webcast-lähetyksiin ovat myös Stora Enson verkkosivuilla: storaenso.com/investors

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 763 8767

Tämä tiedote on tiivistelmä Stora Enson osavuosikatsauksesta tammi–syyskuulta 2018. Osavuosikatsaus on kokonaisuudessaan tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja se on myös saatavilla yhtiön verkkosivuilla osoitteessa storaenso.com/investors

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com/investors

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet