• Stora Enso Oyj/

Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen kommentoi tänään julkistettua viimeistä vuosineljännestä ja koko vuoden 2012 tulosta:

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 5.2.2013 klo 13.01

”Stora Enson vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä kassavirta jatkui vahvana, ja liiketulos oli hieman parempi kuin vuotta aiemmin, mutta hieman heikompi kuin edellisellä neljänneksellä. Tämä on seurausta keskittymisestämme kustannusten ja käyttöpääoman parantamiseen. Se myös osoittaa, että voimme ja tulemme jatkamaan tällä polulla jatkossakin. Haluan antaa tuloksestamme täyden tunnustuksen kaikille Stora Enson työntekijöille kaikkialla maailmassa.

Haluan myös korostaa, että kaksi ensimmäistä kasvuinvestointiamme – Skoghallin investointi ja Ostrołękan uusi kartonkikone – on saatu päätökseen aikataulussa. Itse asiassa Ostrołękan uusi aaltopahvin raaka-ainetta valmistava kone aloitti kuusi viikkoa etuajassa, ja nyt keskitymme tuotannon onnistuneeseen ylösajoon, jonka arvioidaan kestävän muutaman kuukauden. Uruguayssa kaikki Stora Enson työntekijät ja yhteistyökumppanit keskittyvät ottamaan tehtaan käyttöön vuoden 2013 puolivälissä, ja ennen kaikkea tuotannon onnistuneeseen ylösajoon sen jälkeen.

Tämänpäiväisten uutistemme synkempi osuus on se, että paperipohjaisen median kuluttajakysynnän lasku jatkui viimeisellä neljänneksellä. Paperin kokonaiskysyntä on laskenut rakenteellisesti vuodesta 2007 alkaen vuosittain noin viisi prosenttia, mutta nyt kahden suurimman mediavetoisen segmentin, sanomalehtipaperin ja päällystetyn aikakauslehtipaperin, kysyntä laski vuoden 2012 aikana noin 9 prosenttia. Kuten ennenkin, epäsuotuisa kysynnän ja tarjonnan suhde on johtanut lisäpaineisiin katteiden osalta.

Meidän täytyykin kiihdyttää kapasiteetinleikkaussuunnitelmia, jotta voimme välttää kannattamattoman tai jopa tappiollisen liiketoiminnan. Suunnittelemme sulkevamme yhden sanomalehtipaperikoneen Kvarnsvedenin tehtaalla ja toisen Hylten tehtaalla, jossa suljettiin yksi paperikone vuoden 2012 lopussa. Building and Living -liiketoiminta-alueessa emme odota merkittävää parannusta Euroopan rakennustoiminnan taantumaan tai korkeisiin raaka-ainekustannuksiin. Kannattavuuden jatkuessa riittämättömänä hyvin heikossa markkinatilanteessa jatkamme kamppailua suunnittelemalla säästöohjelman käynnistämistä kustannusrakenteemme ja kilpailukykymme parantamiseksi. Nämä suunnittelemamme vaikeat toimenpiteet eivät ole olennaisia pelkästään Printing and Reading ja Building and Living -liiketoiminta-alueiden vahvimpien osien turvaamiseksi, vaan ne myös mahdollistavat investointimme liiketoimintaan korkean tuoton kasvumarkkinoilla.

Uudelleenjärjestelyjen jatkuttua jo monta vuotta ymmärrän hyvin, että työntekijöiden on hyvin vaikea hyväksyä ilmoitettuja suunnitelmia, jotka kaikki edellyttävät paikallisia yhteistoimintaneuvotteluja. Pyydän ymmärrystä meiltä kaikilta, sillä painopaperien kuluttajakysynnän heikkeneminen ja Building and Living -liiketoiminta-alueeseen vaikuttava pitkittynyt huono markkinatilanne vaativat toimia. Teemme kaikkemme tukeaksemme niitä työntekijöitä, joita nämä suunnitelmat koskevat.

Viimeiset kuusi vuotta ovat olleet haastavia osassa markkinoitamme, joissa on kärsitty sekä rakenteellisesta heikkenemisestä että heikosta taloudellisesta suhdannetilanteesta. Aiomme päättäväisesti jatkaa polullamme, jossa rahoitamme vahvalla kassavirralla muutoksen maailmanlaajuiseksi uusiutuvien materiaalien yritykseksi.”

Jouko Karvinen, toimitusjohtaja, p. 02046 21410
Lauri Peltola, identiteettijohtaja, p. 02046 21380
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242

Stora Enso on paperi-, biomateriaali-, puutuote- ja pakkausteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 28 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2012 oli 10,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.