• Stora Enso Oyj/

Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen kommentoi tänään julkistettua viimeistä vuosineljännestä ja koko vuoden 2011 tulosta:

”Vuosi 2011 oli jälleen muutosten vuosi. Vaikka koko vuoden operatiivinen tulos kertoo positiivisesta kehityksestä edellisvuoteen verrattuna, vuoden jälkipuolisko ja etenkin viimeinen neljännes osoittivat, että meidän on jatkettava rethink-prosessiamme eli kyseenalaistamista ja uudistamista.

Talouden epävarmuus ja hidastuminen näkyivät selvästi viimeisen vuosineljänneksen tuloksessa. Alkuvuodesta nousseet hinnat siivittivät kohtalaiseen tulokseen. Kassavirta ja maksuvalmius pysyivät vahvoina koko vuoden, mikä on luonnollisesti tärkeää muutosprosessimme sekä käynnissä olevien kasvumarkkinoille toteutettavien strategisten investointiemme kannalta.

Koko vuoden 2011 tulosta tarkastellessa on selvää, että meidän tulee jatkossa lisätä joustavuutta ja tuottavuutta sekä tehdä enemmän töitä asiakasuskollisuuden parantamiseksi. Vaikka viimeisen neljänneksen kassavirta oli vahva, meidän tulee uudistaa kysyntäketjuamme voidaksemme vapauttaa rahaa käyttöpääomasta investointeihin, tulevaisuutemme rakentamiseen. Julkaisimme tammikuussa uuden liiketoiminta-aluerakenteen parantaaksemme kilpailuasemaamme joka päivä, kaikessa liiketoiminnassamme. Uuden selkeämmän, tulosvastuullisemman ja yksinkertaisemman liiketoiminta-aluerakenteen tarkoituksena on vauhdittaa tätä muutosta.

Toimintaympäristömme on alkuvuonna haastava. Epävarmuus jatkuu ainakin Euroopan markkinoilla ja ennustaminen on edelleen vaikeaa. Muuttuvien kustannusten pienentyminen alkaa näkyä vasta hiljalleen tuloksessamme, ja tulemme myös jatkossa kiinnittämään huomiota niin hinnoitteluun kuin kassavirtaan. Montes del Platan sellutehtaan rakennustyöt etenevät suunnitelman mukaisesti lähes 4 000 ihmisen voimin Punta Pereiran työmaalla Uruguayssa. Kyseessä on projekti, josta me ja ympäröivä yhteisö voimme olla ylpeitä.

Edessä on siis jälleen yksi haasteellinen vuosi, jonka aikana tulemme keskittymään niin tuottavuuden ja kysyntäketjun parantamiseen kuin ennen kaikkea yhteistyöhömme asiakkaiden kanssa. Ja samalla jatkamme jännittävää työtämme yhtiön uudistamiseksi.”

Jouko Karvinen, toimitusjohtaja, p. 02046 21410
Lauri Peltola, viestintä- ja yritysvastuujohtaja, p. 02046 21380
Ulla Paajanen-Sainio,
sijoittajasuhdejohtaja, p. 02046 21242

Stora Enso on biomateriaali-, paperi-, pakkaus- ja puutuoteteollisuuden maailmanlaajuinen edelläkävijä – rethinker. Kyseenalaistamme toimintaamme ja ajatteluamme ja haemme jatkuvasti uutta tarjotaksemme asiakkaillemme innovatiivisia, uusiutuviin materiaaleihin perustuvia ratkaisuja. Stora Enson palveluksessa on maailmanlaajuisesti noin 30 000 ihmistä, ja sen liikevaihto vuonna 2011 oli 11,0 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä (STEAV, STERV) ja Tukholmassa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa.