• Stora Enso Oyj/

Stora Enson vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen operatiivinen liiketulos odotettua korkeampi, 369 milj. euroa

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 13.4.2018 klo 9.00

Stora Enson vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen operatiivinen liiketulos oli noin 369 milj. euroa, mikä on selvästi aiemmin julkaistuja näkymiä korkeampi. Vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen liikevaihto noin 2 579 milj. euroa oli samalla tasolla kuin vuoden 2017 viimeisen neljänneksen liikevaihto 2 511 milj. euroa. Odotettua parempi tulos johtuu pääasiassa seuraavista seikoista:

-        Hyvät hinnat Paper-divisioonassa ja aaltopahvin raaka-aineessa (Packaging Solutions -divisioona)

-        Suuremmat volyymit Consumer Board -divisioonan Euroopan tehtailla

-        Operatiivinen suorituskyky jatkui vahvana

Stora Enso kertoi 9.2.2018, että vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen liikevaihdon arvioidaan olevan samalla tasolla tai hieman korkeampi kuin vuoden 2017 viimeisellä neljänneksellä, jolloin liikevaihto oli 2 511 milj. euroa. Samassa yhteydessä ilmoitettiin, että operatiivisen liiketuloksen odotetaan olevan jonkin verran korkeampi kuin vuoden 2017 viimeisen neljänneksen 280 milj. euroa.

Vuoden 2018 toisen neljänneksen liikevaihdon arvioidaan olevan samalla tasolla tai hieman suurempi kuin ensimmäisen vuosineljänneksen noin 2 579 milj. euroa. Operatiivisen liiketuloksen odotetaan olevan samalla tasolla tai jonkin verran pienempi kuin ensimmäisen neljänneksen noin 369 milj. euroa. Vuotuisten huoltoseisokkien vaikutuksen arvioidaan olevan noin 40 milj. euroa suurempi kuin ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Vaikutus sisältyy edellä esitettyyn arvioon.

Vuotuiset huoltoseisokit Q1/2018 Q2/2018
Consumer Board - Beihain tehdas
Packaging Solutions - Heinolan ja Varkauden tehtaat
Biomaterials - Enocellin tehdas
Paper - Oulun tehdas

Segmenttien alustava liikevaihto ja operatiivinen liiketulos vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä esitetään alla:

Milj. euroa Liikevaihto Operatiivinen liiketulos
Consumer Board 646 91
Packaging Solutions 333 61
Biomaterials 394 102
Wood Products 392 29
Paper 772 69
Muut ja eliminoinnit 42 17
Yhteensä 2 579 369

Stora Enson vuoden 2018 ensimmäisen neljänneksen tulos julkistetaan perjantaina 27.4.2018.

Seppo Parvi, talousjohtaja, p. 02046 21205
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Seppo Parvi