Stora Enso hyödyntää älypakkauksissaan Microsoftin pilvipalvelualustaa

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 7.11.2017 klo 9.00

Stora Enso aloittaa yhteistyön Microsoftin kanssa tarjotakseen asiakkailleen pilvipalveluja hyödyntäviä, älykkäitä pakkausratkaisuja. Stora Enso käyttää jatkossa älypakkauksista saatavan tiedon hallinnassa Microsoftin Azure-pilvipalvelua, joka on yritysten johtava alusta digitalisaation hyödyntämisessä. Microsoftin globaalin ja skaalautuvan pilvialustan avulla innovatiivisia älypakkauksia käyttävät asiakkaat voivat kerätä tietoa analysoitavaksi luotettavasti ja turvallisesti.

Stora Enso hyödyntää älypakkauksissaan nykyisin yleistä RFID-radiotaajuustunnistusta. Se mahdollistaa tuotteiden paikantamisen ja seuraamisen sekä koskemattomuuden todentamisen läpi koko toimitusketjun. NFC-lähitunnistuksen avulla brändien omistajat voivat myös tarjota lisätietoa loppukäyttäjille, joilla on NFC-toimintoa tukeva älypuhelin. Kokonaisvaltainen tiedonhallinta ja analysointi ovat olennainen osa älykkäitä pakkausratkaisuja. Microsoftin pilvipalvelu tukee ja tehostaa liiketoimintaa, kun kaikki analysoitava tieto voidaan kerätä yhteen paikkaan.

“Microsoft Azure on skaalautuva ja luotettava alusta meille ja globaalisti toimiville asiakkaillemme. Pakkaustietoja voidaan nyt kerätä ja analysoida milloin ja missä tahansa. Asiakkaat saavat ennennäkemättömän paljon arvokasta tietoa esimerkiksi toimitusketjun suorituskyvystä ja kuluttajakäyttäytymisestä. Älykkäät pilvipohjaiset ominaisuudet ja uusiutuvat pakkaukset on yhdistelmä, joka auttaa parantamaan tehokkuutta ja kannattavuutta”, sanoo Teemu Salmi, Senior Vice President, CIO & Head of Digitalization, Stora Enso.

”Olemme ylpeitä, että saamme kehittää älykkäitä, uuden aikakauden pakkausratkaisuja yhdessä Stora Enson kanssa. Stora Enso käyttää Microsoft Azuren IoT-ratkaisuja voidakseen palvella paremmin asiakkaitaan. Ratkaisut vauhdittavat palvelujen kehittämistä ja tuovat skaalautuvuutta ja globaalia peittoa. Stora Enson älypakkaukset ovat loistava esimerkki Microsoft Azure -alustan mahdollistamista uusista, innovatiivisista palveluista”, toteaa Marc Jalabert, General Manager, Marketing & Operations, Microsoft Western Europe.

Stora Enso ja Microsoft ovat mukana useiden eri alojen kansainvälisten suuryritysten hankkeissa, joissa kehitetään älykkäitä pakkauksia.

Carl Norell, viestintäjohtaja, Packaging Solutions -divisioona, Stora Enso, puh. +46 72 2 410 349, sähköposti carl.norell@storaenso.com
Antti Alila, Cloud & Enterprise Lead, Microsoft Suomi, puh. 050 499 9526, sähköposti antti.alila@microsoft.com

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Carl Norell, viestintäjohtaja
Packaging Solutions -divisioona