Stora Enso lanseeraa biokomposiitit uusiutuvana vaihtoehtona muoville

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 15.5.2018 klo 09:00

Stora Enso lanseeraa puupohjaiset DuraSense™ by Stora Enso -biokomposiittinsa. Lanseeraus on merkittävä askel kohti uusiutuvia ratkaisuja, sillä DuraSense tarjoaa yrityksille korkealaatuisen ja kestävän biopohjaisen vaihtoehdon muoville.

DuraSense mahdollistaa uusiutuvien puukuitujen käytön korvaamaan suurta osaa fossiilipohjaisesta muovista. Biokomposiittien tuotanto alkoi Stora Enson Hylten tehtaalla Ruotsissa vuonna 2018, jonne tehdystä 12 miljoonan euron investoinnista ilmoitettiin vuonna 2017. Tehtaan tuotantokapasiteetti on 15 000 tonnia vuodessa, mikä tekee Stora Ensosta Euroopan suurimman puukuitupohjaisen biokomposiitin valmistajan.

“Muovin määrän vähentäminen ja sen korvaaminen uusiutuvilla ja alkuperältään jäljitettävillä materiaaleilla tapahtuu vähitellen. DuraSensen ansiosta pystymme tarjoamaan asiakkaille vastuullisen puupohjaisen vaihtoehdon, joka pienentää hiilijalanjälkeä merkittävästi – jopa 80 % tuotteesta riippuen”, sanoo Stora Enson Wood Products -divisioonan johtaja Jari Suominen.

DuraSense-tuoteperhe sopii monenlaiseen käyttöön kuluttajahyödykkeistä teollisiin sovelluksiin. Tyypillisiä käyttökohteita ovat esimerkiksi huonekalut, kuormalavat, työkalut, auton osat, kauneus- ja hyvinvointituotteet, lelut, keittiötarvikkeet ja pullonkorkit.

DuraSense-rakeet ovat luonnollisten puukuitujen, polymeerien ja lisäaineiden yhdistelmä, jolla saavutetaan muovin kaltainen muotoiltavuus ja puun työstettävyys. Myös puukuitujen yhdistäminen kierrätettyihin tai biopohjaisiin polymeereihin on mahdollista, jolloin DuraSensen ympäristöystävällisyys vahvistuu entisestään. Esimerkiksi puukuituihin ja biopolymeereihin perustuva DuraSense™ Eco100 on kustannustehokas tapa korvata fossiilipohjainen muovi kokonaan.

“Kuluttajat toivovat vastuullisuutta ja ympäristöystävällisyyttä kohtuulliseen hintaan”, sanoo Patricia Oddshammar, Stora Enson Biocomposites-liiketoiminnan johtaja. “DuraSensen ansiosta muovin kulutusta voidaan vähentää jopa 60 %, jolloin ympäristöön päätyy vähemmän mikromuovia. Stora Enson biokomposiitteja voidaan käyttää uudelleen materiaalina jopa seitsemän kertaa tai kierrättää muiden muovien mukana ja käyttää elinkaarensa lopussa energiaksi.”

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 763 8767

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio
sijoittajasuhdejohtaja

Yrityksestä

Part of the bioeconomy, Stora Enso is a leading global provider of renewable solutions in packaging, biomaterials, wooden constructions and paper. We believe that everything that is made from fossil-based materials today can be made from a tree tomorrow. Stora Enso has some 26 000 employees in over 30 countries. Our sales in 2018 were EUR 10.5 billion. Stora Enso shares are listed on Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) and Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). In addition, the shares are traded in the USA as ADRs (SEOAY). storaenso.com