Stora Enson Kiteen saha siirtyy tuotannossaan sähkötrukkeihin

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 6.9.2018 klo 9.00

Stora Enso hakee ympäristöhyötyjä ja kustannustehokkuutta ottamalla käyttöön Kiteen sahalla ensimmäisenä Suomessa nostokyvyltään 16 tonnin sähköisiä trukkeja.

”Kiteen sahalla käyttöönotetut sähkötrukit toteuttavat Stora Enson päätöstä pyrkiä vähentämään toiminnastamme aiheutuvia kasvihuonepäästöjä. Sähkötrukit tuovat myös ympäristöhyötyjä pienentämällä polttoainevuotojen riskiä saha-alueella”, sanoo Sami Honkanen.

Kaksi ensimmäistä sähkötrukkia on otettu käyttöön Kiteen sahalla alkukesän aikana. Sahalle on rakennettu latauskontti, jossa trukit ladataan. Käytössä olevien haarukkatrukkien akun kapasiteetti riittää kahdeksan tunnin käyttöön ennen akun lataamista.

”Ensimmäiset käyttökokemukset trukeista ovat myönteisiä ja kuljettajat kokevat sähkötrukit perinteisiin verrattuna mukavammiksi. Kuljettajan työympäristö on sähkötrukissa hiljaisempi ja tasaisempi, ja lisäksi ilmanlaatu on parantanut. Sähkötrukit vaativat myös perinteisiä trukkeja vähemmän huoltoa”, sanoo Tommi Ruusunen, Kiteen sahalla trukkeja operoivan Fin-Terpuun työnjohtaja.

Tällä hetkellä Stora Enson Kiteen sahalla on käytössä viisi dieseltrukkia ja kaksi sähkötrukkia. Saha tarkastelee mahdollisuutta korvata asteittain kaikki dieseltrukit sähköisillä.

Kiteen saha on osa Stora Enson Wood Products -divisioonaa. Sahan pääraaka-aine on kuusi ja sen päätuotteita ovat saha- ja höylätavara sekä pelletit. Kiteen sahalla työskentelee noin 100 henkilöä.

Satu Härkönen, viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet, puh. 040 832 7458

Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta. Konsernin palveluksessa on noin 26 000 henkilöä yli 30 maassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 10 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Satu Härkönen
viestintäjohtaja, Suomen mediasuhteet