Stora Enson SC-paperikone (PK8) Kvarnsvedenin tehtaalla Ruotsissa suljettu

STORA ENSO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 22.6.2017 klo 10.00

Stora Enso ilmoitti helmikuussa 2017 suunnittelevansa pysyvästi paperikone 8:n (PK8) sulkemista Kvarnsvedenin tehtaalla Ruotsissa johtuen aikakauslehtipaperikysynnän rakenteellisesta heikkenemisestä Euroopassa. Yhteistoimintaneuvottelut tehtaan työntekijöiden kanssa ovat edelleen käynnissä, mutta PK8 suljettiin eilen pysyvästi. Henkilöiden määrä, joihin tehtaan uudelleenorganisointi ja paperikoneen sulkeminen vaikuttavat, määritellään vuoden 2017 kolmannen neljänneksen aikana.

PK8:n vuosittainen kapasiteetti oli 100 000 tonnia superkalanteroitua päällystämätöntä aikakauslehtipaperia (SC). Kvarnsvedenin tehtaan PK8:n sulkeminen ei vaikuta Stora Enson SC-paperin tarjontaan. Stora Enso jatkaa SC-paperin valmistusta Euroopassa Kvarnsvedenin tehtaan PK12:lla sekä Maxaun tehtaalla Saksassa ja Langerbruggen tehtaalla Belgiassa. SC-paperia valmistetaan lisäksi Dawangin tehtaalla Kiinassa.

Tuotanto Kvarnsvedenin tehtaalla jatkuu kahdella linjalla, erikoissanomalehtipaperikoneella PK10 ja SC-paperikoneella PK12.

Stora Enso tekee yhteistyötä paikallisen yhteisön kanssa auttaakseen irtisanottavia työntekijöitä löytämään uusia työllistymismahdollisuuksia sekä pyrkii vähentämään uudelleenorganisoinnin ja PK8:n sulkemisen vaikutuksia. Kaikki avoimet työpaikat muissa Stora Enson yksiköissä ovat irtisanottavien työntekijöiden haettavissa.

Liisa Nyyssönen, Paper-divisioonan viestintäjohtaja, puh. 040 544 3491

Sijoittajatiedustelut:
Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 763 8767

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteenamme on korvata fossiilipohjaiset materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin perustuvia tuotteita ja palveluja. Työllistämme noin 25 000 henkilöä yli 35 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 9,8 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään kauppaa Yhdysvalloissa. storaenso.com

Liisa Nyyssönen
Paper-divisioonan viestintäjohtaja