• SUBWAY -ravintolat/

Karlebys andra SUBWAY® -restaurang lockar kunder som vanligt - företagare Helen Toivanen kombinerar moderskap och företagande på ett lyckat sätt

Antalet SUBWAY® -restauranger i vårt land ökar igen då Karleby får sin andra SUBWAY® -restaurang i april. Restaurangen befinner sig i vid det nya Citymarket, adressen Heinolankaari 9.

Det är lätt att ta sig hit med egen bil, så vi väntar oss barnfamiljer, förbipasserande och övriga köpare som kunder", kommenterar företagaren Helen Toivanen.

Restaurangen vid Heinolankaari är företagare Helen Toivanens tredje SUBWAY® -restaurang. Toivanen, som är ägare till Jakobstads SUBWAY® -restaurang, samt den i Karleby från tidigare fungerande  SUBWAY® -restaurangen, är född estländare, men flyttade till Finland som sexåring redan år 1990. Arbetet i den internationella SUBWAY® -kedjan har till sin del hjälpt Toivanen att etablera sig i Finland. ”Jag har alltid varit flitig och ambitiös och det har alltid känts intressant att öppna nya restauranger”. Moderskapet och företagandet har Toivanen lyckats kombinera fint. Hon är mamma till tre barn. ”Visst finns det utmaningar med att kombinera moderskapet med företagandet, men de är inga förhinder för varandra – tvärtom, de sporrar varandra på ett positivt sätt.” Genom att agera som företagare kan man planera tiden bättre och då Toivanen fungerar som en del av ett internationellt storföretag så behöver hon inte ta alla beslut själv. ”Så klart minskar det inte på utmaningarna med att vara SUBWAY®-företagare. Utmaningar hör till och visst har företagandet mycket positiva sidor”, summerar Toivanen.

Ytterligare information:

Landschef Petteri Lehtimäki