• SUBWAY -ravintolat/

Sisarukset vastaavat Kajaanin SUBWAY® -ravintoloista – Kauppapuiston ravintolan yrittäjänvaihdos otettiin positiivisesti vastaan

Yrittäjyys voi tuntua pelottavalta vaihtoehdolta työllistymiselle, ellei yrityskumppanina ole ehdottoman luotettava ihminen. Näin ajattelivat myös kainuulaiset sisarukset Tanja ja Jenni Moilanen vuonna 2008. Tuona vuonna molempien SUBWAY® -ura alkoi Kauppapuiston ravintolasta, kun yrittäjä Arto Pelander avasi Kajaaniin ensimmäisen SUBWAY® -ravintolan. Tanja aloitti uransa ravintolapäällikkönä ja Jenni Sandwich Artistina. Jo seuraavana vuonna heille heräsi kuitenkin ajatus omasta SUBWAY® -ravintolasta. ”Marraskuussa 2009 kävimme Yhdysvalloissa, Milfordissa ketjun oman kahden viikon koulutuksen. Myös Suomen yrittäjäkurssit kävimme samoihin aikoihin. Näistä saimme hyvän pohjan yrittäjyydelle, vaikka toki on pakko myöntää, että tässäkin asiassa työ tekijäänsä opettaa. Myös läheisestä sisaruudesta oli apua, koska toisen kanssa pystyi keskustelemaan avoimesti mahdollisista mieltä vaivaavista kysymyksistä,” Tanja Moilanen kertoo.

Maaliskuussa 2010 Moilaset avasivat Kauppakadun liikkeen Kajaaniin. ”Meillä on mahtavat, osaavat työntekijät Kauppakadulla ja senkin myötä pystyimme ottamaan tämän Kauppapuiston liikkeen hoitaaksemme, kun ei tarvitse olla koko ajan keskustan liikkeessä paikanpäällä.” 1.12.2012 he ostivatkin omistukseensa myös Kajaanin Kauppapuiston ravintolan.  ”Edelliset yrittäjät eivät olleet paikallisia, eli tämä aiheutti osaltaan ongelmia. Nyt kun me yrittäjinä olemme itse paikan päällä tekemässä subeja, niin työntekijöille on tätä kautta helpompi taata mm.  jatkuva koulutus. Pidämme myös ehdottoman tärkeänä, että palautteeseen reagoidaan välittömästi. Nämä asiat on helpompi hoitaa, kun olemme itse paikallisina helposti tavoitettavissa – ja myös tiskin takana,” Jenni Moilanen jatkaa.

SUBWAY® -ravintoloiden suosio perustuu raikkaisiin raaka-aineisiin sekä vastapaistettuun leipään. Ketjun tärkeimpänä toiminta-ajatuksena on valinnanvapaus, jossa asiakas voi itse valita leipään mieleisensä täytteet. Maailman tunnetuinta täytettyä leipää kutsutaankin nykyään Suomessa nimellä subi®. SUBWAY® -ravintolat Suomessa ovat osa kansainvälistä franchising-ketjua. Ketju avasi Suomessa ensimmäisen ravintolansa Helsinkiin vuonna 2000. Tämän jälkeen kasvuvauhti on ollut nopeaa: uusia ravintoloita on avattu ympäri Suomea ja tällä hetkellä SUBWAY® -ravintoloita on maassamme jo yli 100.  SUBWAY® -ketju on maailman suurin ravintolaketju myymälöiden määrällä mitattuna. Tällä hetkellä SUBWAY® -ravintoloita on ympäri maailmaa yli 38 000.

Yrittäjä Tanja Moilanen

sähköposti: tanja.moilanen@subway.fi