Sulake Labs: Sulake sai kasvuunsa 18 miljoonaa euroa uutta pääomaa

Report this content

Sulake sai kasvuunsa 18 miljoonaa euroa uutta pääomaa - Benchmark Capital mukaan Habbo Hotel -menestystarinaan Online- yhteisöihin ja peleihin keskittynyt interactive entertainment -yhtiö Sulake on saanut 18 miljoonaa euroa uutta pääomaa voimakkaan kasvunsa tueksi. Uutena sijoittajana mukaan tulee arvostettu yhdysvaltalainen pääomasijoitusyhtiö Benchmark Capital, joka tunnetaan mm. eBayn omistajana. Myös 3i Group ja Elisa Oyj tekivät lisäinvestoinnin Sulakkeeseen. Pääomasijoitus mahdollistaa Sulakkeen päätuotteen Habbo Hotelin entistä nopeamman kansainvälisen kasvun sekä yhtiön uusien tuotealueiden kehittämisen. Sulake on perustamisvuotensa 2000 jälkeen yli kaksinkertaistanut liikevaihtonsa jokaisena toimintavuotena. Vuoden 2004 liikevaihto oli noin 13,8 miljoonaa euroa. Habbo Hotel on nuorille suunnattu yhteisöllinen online-pelimaailma. Vuonna 2000 Suomessa avattu peliyhteisö toimii tällä hetkellä 16 eri maassa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa, Japanissa ja Australiassa. Habbo-hahmoja on luotu jo yli 22 miljoonaa ja palvelulla on kuukausittain noin kolme miljoonaa eri käyttäjää. Syyskuussa Habbo Hotel avattiin Yhdysvalloissa, jossa se on kerännyt jo yli 1.3 miljoonaa rekisteröitynyttä Habbo-hahmoa. ”Vuonna 2005 keskitymme Habbo Hotel -tuotteen jatkokehittämiseen sekä palvelun avaamiseen Aasian suurille markkinoille, erityisesti Kiinaan ja Koreaan. Strategisena tavoitteenamme on rakentaa Habbosta uudentyyppinen online-yhteisöön pohjautuva kansainvälinen nuorisobrändi. Lisäksi kehitämme Habbo-brändiin laajennuksia, kuten mobiilipelejä, animaatiota ja reaalimaailman Habbo-tuotteita. Suuntaamme resursseja myös uusien peli- ja yhteisökonseptien kehittämiseen ja tuoteportfoliomme laajentamiseen Habbon ulkopuolelle”, Sulake Corporation Oy:n toimitusjohtaja Timo Soininen sanoo. Järjestelyn jälkeen Sulakkeen suurimmat omistajat ovat Taivas-ryhmä, 3i Group, Elisa Oyj, Benchmark Capital, yhtiön perustajat Sampo Karjalainen ja Aapo Kyrölä sekä toimitusjohtaja Timo Soininen. “Sulakkeen ja Habbo-brandin kansainvälinen kasvu on ollut vaikuttavaa. Sijoituksen myötä pystymme kokemuksemme ja kansainvälisen verkostomme avulla tukemaan Sulakkeen kasvua merkittävästi,” toteaa Benchmarkin Euroopan toimintojen partneri Johan Brenner. “Uskomme monen käyttäjän peliyhteisöjen olevan keskeinen tekijä, joka vauhdittaa viihdeteollisuuden, vuorovaikutteisten sisältöjen ja ihmisten kommunikoinnin yhdentymistä. Sulake on hyvässä asemassa tullakseen yhdeksi johtavaksi toimijaksi alalla.” “Benchmark tuo mukanaan merkittävää kansainvälistä kokemusta yhtiöiden kasvattamisesta ja kontakteja Habbo-brändin ja koko yhtiön liiketoiminnan kehittämiseen”, toteaa Jussi Nurmio, Taivas-yhtiöiden toimitusjohtaja ja Sulakkeen hallituksen puheenjohtaja. 3i Finlandin toimitusjohtaja Ere Kariolan näkee Sulakkeen kehityksen positiivisena: “3i:tä kiinnosti alkujaan Sulakkeen tuore ja innovatiivinen konsepti verkkoyhteisöjen luomisessa. Habbo Hotel –konseptin kehittyminen ja kansainvälistyminen on ollut odotusten mukaista ja näemme Habbo –brändin laajentamisessa valikoiduilla uusilla markkinoilla runsaasti mahdollisuuksia. On hienoa todeta, että suomalainen tiimi on kyennyt nopeasti saamaan Habbo Hotel –konseptin toimimaan 16 maassa ja luomaan toimintaan tarvittavat tukijärjestelmät.” Elisan yrityssuunnittelujohtaja Mikael Rönnbladin mukaan Elisassa ollaan tyytyväisiä siihen, että Habbo Hotel on onnistunut sekä sisältökonseptina että taloudellisesti. "Tulevaisuudessa näemme yhteistyön entisestään laajenevan mm. Habbo-mobiilikonseptin myötä. Elisa on ollut mukana Sulakkeessa alusta saakka. Habbo Hotelin edeltäjän, Hotelli Kultakalan sisältökokeilu alkoi Elisa.net-portaalissa." Lisätietoja: Timo Soininen, toimitusjohtaja, Sulake Corporation Oy, puh. 050 – 564 8269 Juha Hynynen, rahoitusjohtaja, Sulake Corporation Oy, puh. 050 – 388 9485 Sulake Corporation Oy on online-yhteisöihin ja peleihin keskittynyt interactive entertainment –yhtiö. Sulakkeen päätuote on Habbo Hotel –pelimaailma, joka on toiminnassa 16 maassa. Yhtiöllä on maailmanlaajuisesti yli 160 työntekijää. Vuoden 2004 liikevaihto tulee vuonna 2004 olemaan noin 13,8 miljonaa euroa, kun vuoden 2003 liikevaihto oli 4,9 miljoonaa euroa. Benchmark Capital on tunnettu pääomasijoittaja, jonka omistuksiin kuuluvat esimerkiksi America Online, eBay, mobiilijulkaisija Jamdat sekä Red Hat ja MySQL. Benchmark Capitalin hallinnoimien rahastojen arvo on yli 2,7 miljardia dollaria. Yhtiö sijoittaa teknologiayrityksiin, joilla on mahdollisuus kasvaa globaaleiksi, alansa johtaviksi yrityksiksi. 3i on kansainvälinen pääomasijoitusyhtiö. Se sijoittaa kasvuyrityksiin eri toimialoilla ja on merkittävä yritysjärjestelyiden rahoittaja. 3i keskittyy erityisesti yrityksiin, joissa on merkittävä kasvupotentiaali ja vahva johto. 3i toimii paikallisten sijoitustiimiensä kautta Euroopassa, USA:ssa ja Aasian-Tyynenmeren alueella. Elisa Ventures Oy tekee pääomasijoituksia tietoliikennetoimialaa lähellä oleviin kasvuyhtiöihin. Elisa Ventures Oy:llä on tällä hetkellä kaksi sijoituskohdetta, Sulake Corporation Oy ja Mirasys Oy. Taivas-yhtiöihin kuuluvat Mainostoimisto Taivas, Mainostoimisto HEL, Taivas Design, Taivaskauppa, EGO Taivas Media Lab, mediatoimisto Happi Mindshare, Manna AS sekä osakkuusyhtiöt Sulake Corporation Oy ja Lehmusto & Co. Linkit: www.sulake.com www.benchmark.com www.3i.com www.elisa.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=64860&fn=wkr0001.pdf