• SULAKE LABS/

Lehdistötiedote 11.11.2003 Habbo Hotel laajenee ensi vuonna 15 uuteen maahan - Peliyhtiö Sulake Labs aikoo palkata 80 uutta työntekijää Yhteisöllisiin, monen pelaajan online-peleihin erikoistunut Sulake Labs Oy on saanut liiketoimintansa kansainvälisen kasvun rahoittamiseksi neljä miljoonaa euroa uutta pääomaa. Euroopan johtava pääomasijoitusyhtiö 3i sijoittaa kolme miljoonaa euroa ja Sulakkeen suurin omistaja Taivas-yhtiöt miljoona euroa. "Tilikauden aikana Sulakkeen liiketoiminta on kääntynyt kannattavaksi. Päätuotteemme Habbo Hotel -pelimaailma on helposti monistettavissa uusille markkinoille; se on jo nyt merkittävä suomalainen vientituote. Nyt saamamme pääomasijoitus mahdollistaa entistä nopeamman kansainvälisen kasvun ja uusien pelikonseptien kehittämisen. Rakennamme Sulakkeesta maailmanluokan pelitaloa, joka tulee kehittämään ja julkaisemaan Habbo Hotelin lisäksi useita muita pelituotteita. Seuraavan vuoden aikana tulemme palkkaamaan noin 80 uutta työntekijää, joista noin puolet Suomeen", Sulake Labs Oy:n toimitusjohtaja Timo Soininen sanoo. Sulake Labs Oy toimii yhdellä pelimarkkinoiden nopeimmin kasvavista alueista. Online-pelimarkkinan kooksi vuonna 2005 arvioidaan noin 5 miljardia dollaria (Lähde: Interactive Entertainment - Sector Review, CSFB). Kaikkiaan kuluttajat käyttävät peleihin jo nyt enemmän rahaa kuin elokuviin. Vuonna 2002 Sulake Labs Oy:n liikevaihto oli 2,3 miljoonaa euroa. Vuoden 2003 liikevaihdon arvioidaan nousevan noin 5 miljoonaan euroon, josta suurin osa tulee ulkomailta. Liikevaihdon kasvun odotetaan jatkuvan voimakkaana myös vuoden 2004 aikana. Sulake Labs Oy:n tunnetuin tuote Habbo Hotel on nuorille suunnattu online-pelimaailma. Vuonna 2000 avatussa pelimaailmassa on kuukausittain maailmanlaajuisesti yli 1,3 miljoonaa eri kävijää (Lähde: RedSheriff) ja pelimaailman avataria, eli Habbo-hahmoja on luotu kolmen vuoden aikana jo kymmenen miljoonaa. Habbo Hotelilla on omat lokalisoidut pelimaailmat Suomessa, Britanniassa, Japanissa, Sveitsissä ja Espanjassa. Vuoden 2004 loppuun mennessä Habbo Hotel avataan 15 uudessa maassa. Järjestelyn jälkeen Sulake Labs Oy:n merkittävimmät omistajat ovat Taivas-yhtiöt, Elisa Ventures Oy, 3i Group ja yhtiön perustajat Sampo Karjalainen ja Aapo Kyrölä sekä toimitusjohtaja Timo Soininen. Lisäksi omistajina on yhtiön muita avainhenkilöitä. "Sulakkeen liiketoimintakonsepti on jo osoittanut kyntensä. Habbo Hotel edustaa täysin uudenlaista sosiaalista ja väkivallatonta pelaamista ja se vetoaa voimakkaasti kohderyhmäänsä. Habbo Hotel puhuttelee nuoria ympäri maailman ja tuote on helposti monistettavissa uusille markkinoille. Uskomme hyvään tuottoon, sillä Sulake on hyvin voimakkaassa kasvuvaiheessa", 3i Finlandin sijoituspäällikkö Kimmo Korpela sanoo. "Habbo Hotelista ja Sulakkeen tulevista tuotteista rakennetaan kansainvälisesti merkittäviä sisältötuotteita. Habbo Hotel on jo nyt Suomen kansainvälisesti vahvimpia brändejä, sillä on hyvin sitoutunut oma yhteisönsä niin Suomessa, muualla Euroopassa kuin Japanissakin", Sulake Labs Oy:n hallituksen puheenjohtaja ja Taivas-yhtiöiden toimitusjohtaja Jussi Nurmio sanoo. "Elisa on ollut alusta alkaen mukana Sulakkeessa sekä pääomasijoittajana että yhteistyökumppanina. Olemme iloisia että voimme olla mukana myös tulevassa kasvussa. Tietoliikenneala on voimakkaassa muutoksessa ja Habbo Hotel on erinomainen esimerkki tällaisessa tilanteessa syntyvästä uudesta liiketoiminnasta", Elisa Ventures Oy:n toimitusjohtaja Jari Sulkanen sanoo. Lisätietoja: Timo Soininen, toimitusjohtaja, Sulake Labs Oy, puh. 050 - 564 8269 Kimmo Korpela, sijoituspäällikkö, 3i Finland Oy, puh. 040 - 505 7850 Jussi Nurmio, hallituksen puheenjohtaja, Sulake Labs Oy, puh. 050 - 511 5285 Jari Sulkanen, toimitusjohtaja, Elisa Ventures Oy, puh. 050 - 594 2881 Materiaalit: www.sulake.com Habbo Hotel www.habbohotel.fi Sulake Labs Oy on erikoistunut monen pelaajan yhteisöllisten verkkopelien kehittämiseen. Yhtiöllä on noin 50 työntekijää Suomessa, Britanniassa, Sveitsissä ja Espanjassa. Yrityksen vuoden 2002 liikevaihto oli 2,3 miljoonaa euroa, vuoden 2003 liikevaihto tulee olemaan noin viisi miljoonaa euroa. 3i on kansainvälinen pääomasijoitusyhtiö. Se sijoittaa kasvuyrityksiin eri toimialoilla ja on merkittävä yritysjärjestelyiden rahoittaja. 3i keskittyy erityisesti yrityksiin, joissa on merkittävä kasvupotentiaali ja vahva johto. 3i toimii paikallisten sijoitustiimiensä kautta Euroopassa, USA:ssa ja Aasian-Tyynenmeren alueella. Taivas-yhtiöihin kuuluvat Mainostoimisto Taivas, Mainostoimisto HEL, Taivas Design, Taivaskauppa, Taivassuora, EGO Taivas Media Lab, Ogilvy & Mather, Ogilvy One sekä osakkuusyhtiöt Sulake Labs ja Lehmusto & Co. Elisa Ventures Oy tekee pääomasijoituksia tietoliikennetoimialaa lähellä oleviin kasvuyhtiöihin. Elisa Ventures Oy:llä on tällä hetkellä neljä sijoituskohdetta, Deco Media Oy, Mirasys Oy, Sofia Digital Oy ja Sulake Corporation Oy. Sulake Labs Oy email: info@sulake.com tel: +358 9 681 2270 fax: +358 9 681 22722 address: Unioninkatu 13 / 00130 Helsinki ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/11/20031111BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/11/20031111BIT00270/wkr0002.pdf