Nuoret ottaneet Hubu-huumetietobussin omakseen

Virtuaalista päihdetyötä 11-15-vuotiaille Nuoret ottaneet Hubu-huumetietobussin omakseen Ehkäisevää päihdetyötä virtuaalisesti internetissä tekevä Hubu- huumetietobussi on saanut hyvän vastaanoton 11-15-vuotiaiden nuorten parissa. Helmikuussa avatun Hubun suosio on lyönyt kaikki odotukset. Arkipäivisin neljä tuntia avoinna olevaan Hubuun on tehty jo yli 7 000 käyntiä, mikä tarkoittaa noin sata käyntiä päivässä, ja palveluun on jatkuvasti jonoa. Elisa.net-portaalin virtuaaliyhteisössä Hotelli Kultakalassa toimiva Hubu tarjoaa nuorille uudenlaisen tavan saada tietoa päihteistä. Palvelussa on mahdollista keskustella anonyymisti päihdealan asiantuntijan kanssa. Hubun tavoitteena on saada nuoret itse pohtimaan omaa suhdettaan päihteisiin ja lisätä tietoa päihteiden riskeistä. Sivuilta löytyy myös tietoa avun tarpeessa oleville nuorille. Hubu-huumetietobussin taustalla ovat ennaltaehkäisevää päihdekasvatustyötä tekevä Elämä On Parasta Huumetta ry, Elisa Internet Oy ja Sulake Labs Oy. Elisa Internet on mahdollistanut hankkeen sponsoroimalla Elämä On Parasta Huumetta yhdistyksen keltaisen huumetietobussin siirron virtuaalimaailmaan Hotelli Kultakalan puistoon. Sulake Labs vastaa virtuaalisen Hubun konseptista, teknisestä toteutuksesta ja graafisesta ilmeestä. "Hubussa on onnistuttu tuomaan yhdistyksen toiminta virtuaaliseen ympäristöön uuden teknologian avulla. Hotelli Kultakalassa kohderyhmä tavoitetaan erinomaisesti ja vieläpä anonymiteetin suojissa. Nuoret kiinnostuvat päihdevalistuksesta, kun se tuodaan heidän omalle temmellyskentälleen tavalla, joka on hauska ja haastava: rajoitetun ajan ja tilan vuoksi jo bussiin pääsy on suoritus, josta halutaan kehuskella kavereille", kertoo Sulakkeen yhteisö- ja sisältömanageri Reetta Pietiläinen. "Palvelun vahvuus on sen vuorovaikutteisuus. Nuoret toimivat Hubussa aktiivisena osapuolena oman kiinnostuksensa pohjalta. Tärkeäksi on osoittautunut myös ryhmätuen merkitys, sillä nuorilla on tilaisuus yhdessä pohtia ratkaisuja ongelmiinsa ja saada muilta tukea päätöksiinsä", tiivistää päivittäin Hubussa nuorten kanssa chattaileva projektivastaava Heikki Bothas Elämä On Parasta Huumetta ry:stä. Hubu vaikuttaa nuorten asenteisiin Sulakkeen teettämän kyselyn mukaan 55 prosenttia yhteensä 1 685 Hubussa käyneistä vastaajasta ilmoitti Hubun muuttaneen heidän suhtautumistaan päihteisiin. Nuoret pitävät palvelua sekä tarpeellisena että hauskana tapana saada tietoa päihteistä. Virtuaalinen päihdetietous on kiinnostanut poikia ja tyttöjä yhtä paljon. Hubu on saavuttanut palkinnot kotimaisen Rekaksois.com-verkkojulkaisun Paras cross-media ja Paras verkkokampanja -sarjoissa sekä finaalipaikan elokuussa järjestettävässä Media & Message -tapahtumassa. Hubu on herättänyt kiinnostusta myös ulkomailla. Palvelun sisältöä kehitetään edelleen ja samalla sille mietitään uusia soveltamismahdollisuuksia. Hubuun ja virtuaaliseen ennaltaehkäisevään päihdetyöhön voi tutustua osoitteessa http://elisa.net/hubu. Lisätietoja: Elämä On Parasta Huumetta ry Projektivastaava Heikki Bothas Puhelin 050 570 5947 heikki.bothas@elamaonparastahuumetta.fi Sulake Labs Oy Yhteisö- ja sisältömanageri Reetta Pietiläinen Puhelin (09) 681 2270 tai 050 574 1841 reetta@sulake.com Elisa Internet Oy Content manager Mikko Bergman Puhelin 010 266 2094 mikko.bergman@elisa.fi Taustatietoa: Elämä On Parasta Huumetta ry Elämä On Parasta Huumetta ry poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö, joka tekee ennaltaehkäisevää päihdekasvatustyötä koululaisten ja heidän kanssaan toimivien aikuisten parissa. Yhtenä toimintamuotona on Suomea kiertävä huumetietobussi, jonka virtuaalinen muoto löytyy nyt Hotelli Kultakalan puistosta. Lisätietoja yhdistyksestä saa osoitteesta www.elamaonparastahuumetta.fi. Sulake Labs Oy Sulake on erikoistunut monenkäyttäjän internet-sovellusten kehittämiseen ja se tuottaa graafisia virtuaaliyhteisöjä ja chatteja, internetpohjaisia pelejä ja B2B-sovelluksia. Yhtiön taustalla on tammikuussa 2001 perustettu Electric Mother Ventures -holdingyhtiö, jonka suurimmat osakkaat ovat Taivas-ryhmä, Elisa Communications ja Hotelli Kultakalan konseptin ja teknologian kehittäneet Aapo Kyrölä ja Sampo Karjalainen. Sulakkeen tunnetuin tuote Hotelli Kultakala lanseerattiin Suomessa elokuussa 2000 ja se on kerännyt jo yli 560 000 rekisteröitynyttä virtuaalihahmoa. Palvelun kansainvälinen versio, Habbo Hotel, lanseerattiin Isossa-Britanniassa helmikuussa 2001 ja puoli vuotta myöhemmin Sveitsissä. Rekisteröityneitä käyttäjiä palvelun eri versioissa on yhteensä jo yli 2,8 miljoonaa. Elisa Internet Oy Elisa Internet Oy toteuttaa internet-yhteyksien ja portaalipalveluiden lisäksi lukuisia internet-verkon kautta tarjottavia palveluita. Sähköpostipalvelut, kotisivutilat, tietoturva, sovellusvuokraus sekä sähköisen liiketoiminnan ja asioinnin ratkaisut ovat Elisa Internetin vahvoja osaamisalueita. Elisa Internet tuottaa tietoturvallisia yhteyksiä sekä osaa niiden taustalla olevat järjestelmät, kuten varmenneteknologiat ja hakemistoalustat. Elisa Internet Oy on Elisa Communications-konsernin palveluoperaattoriyhtiö ElisaCom Oy:n tytäryhtiö. Lisätietoja osoitteessa www.elisainternet.fi. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/26/20020626BIT00470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/26/20020626BIT00470/wkr0002.pdf