Lakers ostaa Pumppulohjan

Tukholma, 28. toukokuuta 2019 – Pohjoismaiden johtava vesipumppualan palveluyritys Lakers Group ostaa Pumppulohjan, joka on Suomen johtava pumppualan palvelu- ja valmistusyritys 150 miljoonan NOK:n liikevaihdollaan. Kauppa nostaa Lakersin liikevaihdon 500 miljoonaan NOK:iin.

– Pumppulohja on Suomessa tunnettu nimi pumppualalla. Yritys nauttii asiakkaidensa suurta luottamusta, ja se saa asiakkailta jatkuvasti erittäin hyviä arvioita palvelustaan ja joustavuudestaan. Emme olisi voineet saada Lakersille parempaa alustaa Suomen markkinoille laajentamiselle, sanoo yksi Lakersin perustajista, toimitusjohtaja Carl-Johan Callenholm. Nyt meillä on vankka jalansija kaikilla pohjoismaisilla markkinoilla, ja tämän kaupan myötä pidämme yllä hyvää vauhtia osto- ja kehitysstrategiassamme.

Summa Equity Fund I hankki enemmistöosuuden Lakers Group AB:stä lokakuussa 2018. Tämän kaupan jälkeen Lakers on tehnyt viisi lisähankintaa.

Summa Equity on yksi ensimmäisistä pääomasijoitusyrityksistä, jotka ovat sitoutuneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Tämä hankinta on linjassa Summa Equityn resurssitehokkuusteeman ja kestävän kehityksen tavoitteen nro 6 kanssa: ”Puhdas vesi ja sanitaatio kaikille”.

– Lakers vahvistaa sitoutumistaan kestävään johtamiseen, vedensaantiin ja jätevesien hallintaan. Vesi- ja jätevesijärjestelmien infrastruktuuri on Pohjoismaissa ikääntyvää ja laajalti tehotonta. Kasvava väestömäärä, kaupungistuminen, suurempi liikkuvuus ja entistä monimutkaisemmat säädökset luovat tarvetta infrastruktuurin uudistamiseen ja päivittämiseen, sanoo Summa Equityn osakas Johannes Lien.

Pumppulohja on yksi Suomen suurimmista pumppujen, painesäiliöiden, vedensuodattimien ja vedenkäsittelyratkaisujen valmistajista ja jakelijoista. Se työllistää nykyisin 70 henkeä. Yrityksen pääkonttori sijaitsee Saukkolassa. Sillä on omat tuotantotilat ja varastotoiminnot.

Jatkuvuuden varmistamiseksi ja kokemuksen hyödyntämiseksi nykyinen johto pysyy tehtävissään yrityksessä.