Vakuutusyhtiö Folksam nosti esiin lämpöpumppujen ongelmat

Report this content

Korjauskustannukset jo 230 miljoonaa kruunua Vakuutusyhtiö Folksam nosti esiin lämpöpumppujen ongelmat Ruotsalainen vakuutusyhtiö Folksam on julkaissut tietoja lämpöpumppujen vikaantumisongelmista. Vakuutusyhtiö on huolissaan tasaisessa kasvussa olleista lämpöpumppujen rikkoutumisen pientaloasukkaille aiheuttamista kustannuksista. Koska pumppuvalmistajat pitävät myyntitilastonsa salaisena, ei lämpöpumppua ostavilla ole mahdollisuutta arvioida eri pumppumerkkien vikaantumisherkkyyttä. Vakuutusyhtiö Folksamin ympäristöpäällikkö Jan Snaarin mielestä ei ole hyväksyttävää, että lämpöpumppu, johon pientaloasukas investoi 3 300 - 16 500 euroa, vikaantuu jo 2-5 vuoden kuluttua. Monasti vikaantumiset tapahtuvat juuri pumpun takuuajan päätyttyä. Ruotsalaisten vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan vuonna 2003 pientaloasukkaille aiheutui lämpöpumppujen rikkoutumisista liki 5 miljoonan euron kustannukset. Viiden vuoden ajanjaksona vuosina 1999 - 2003 kustannukset nousivat 25 miljoonaan euroon eli 230 miljoonaan kruunuun. Folksamin tilastojen mukaan vikaantumisherkimpiä ovat poistoilmalämpöpumput, joissa viime vuonna oli 2076 vikaantumistapausta keskimääräisen vahingon ollessa 1149 euroa. Myös muuntyyppiset lämpöpumput olivat vikaantumisherkkiä. Maalämpöpumppujen vahinkojen määrä oli 1016 kappaletta ja keskimääräinen vahinko aiheutti noin 1100 euron kustannukset. Tyypillisimmin lämpöpumpun rikkoutuminen johtui kompressorin hajoamisesta. Lämpöpumppuja markkinoitiin Suomessa edellisen kerran aktiivisesti 1970- luvulla, jolloin niiden yleistymisen suurimpina esteinä olivat samankaltaiset tekniset ongelmat, joita nyt kohdataan Ruotsissa. Alkuperäinen tiedotemateriaali (1.10.2004) nähtävissä osoitteessa www.folksam.se/press Lisätietoja: Suomalaiset lämmityslaitevalmistajat: Talousneuvos, DI Martti Mäkinen, gsm 050 599 2443 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/11/20041011BIT00180/wkr0001.pdf