POTILAAN OIREILUN SYYNÄ VOI OLLA HUONO SISÄILMA

Report this content

ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY KUTSU 20.11.2003 POTILAAN OIREILUN SYYNÄ VOI OLLA HUONO SISÄILMA Allergia- ja Astmaliitto ry järjestää koulutuksen Sisäilmapotilaan tunnistaminen ja hoitaminen. Tiedotusvälineesi edustajana olet tervetullut seuraamaan koulutusta ke 26.11 Etelä-Karjalan ammattikorkeakoululle, Valto Käkelänkatu 3, Lappeenranta. Ohessa käyttöösi tiedote ja koulutuksen ohjelma. Lisätietoja ja ilmoittautuminen Koulutusvastaava Leila Klemets p. (09) 4733 5202 tai leila.klemets@allergia.com Tervetuloa keskustelemaan sisäilma-asiantuntijoiden kanssa! ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY Leila Klemets koulutusvastaava, allergianeuvoja LIITTEET: Tiedote: Potilaan oireilun syynä voi olla huono sisäilma Ohjelma: Sisäilmapotilaan tunnistaminen ja hoitaminen ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY TIEDOTE Vapaasti julkaistavaksi 26.11.2003 POTILAAN OIREILUN SYYNÄ VOI OLLA HUONO SISÄILMA - Ihminen käyttää tavallisesti vuorokaudessa litran verran ruokaa ja kaksi litraa vettä, mutta vähintään 15 000 litraa ilmaa. Tästä valtaosa, jopa yli 90 prosenttia, on sisäilmaa. Meillä kaikilla on oikeus terveelliseen sisäilmaan, toteaa Sisäilma-aseman johtaja, TkT Risto Ruotsalainen Allergia- ja Astmaliiton järjestämässä koulutustilaisuudessa 26.11. Lappeenrannassa. Rakennuksen sisäilman laatuun vaikuttavat monet eri tekijät. Tärkeimmät tekijät ovat kunnossa olevat rakenteet ja toimivat ilmanvaihto- ja lämmityslaitteet. Erityisesti allergiaa ja astmaa sairastaville tärkeää on poistaa sisätiloista erilaiset oireita aiheuttavat ja lisäävät tekijät, kuten allergeenien ja epäpuhtauksien lähteet. Esimerkiksi tupakointi, lemmikki-eläimet ja pölyävät materiaalit voivat aiheuttaa erilaisia terveys- ja viihtyvyyshaittoja. Sisäilman aiheuttamien haittojen tutkiminen ja vähentäminen Huonon sisäilman aiheuttamat terveyshaitat ilmenevät erilaisina oireina ja sairauksina. Näitä voivat olla esimerkiksi hengitysteiden, silmien ja ihon ärsytys, päänsärky, väsymys, kuumeilu ja hengitystieinfektiot sekä pitkäaikaiset sairaudet kuten astma. - Sisäilmaa on syytä epäillä ongelmien aiheuttajaksi, jos oireet selvästi liittyvät rakennuksessa oleiluun, toteaa ylilääkäri Markku Seuri Kuopion aluetyöterveyslaitokselta. Jos potilaan oireilun syyksi epäillään asunnon sisäilmaa, hänet tutkitaan ja tehdään tarvittavat allergologiset ja immunologiset selvitykset. Oleellista on altistumisen selvittäminen. Lemmikkieläin, kotona tupakointi tai ilmanvaihdon puutteet voivat paljastua jo ensimmäisellä lääkärikäynnillä, ja potilas voi itse korjata tilannetta. Allergiatutkimuksilla voidaan selvittää eläin- ja pölypunkkiallergiat. Jos epäillään kosteusvaurioita, tarvitaan usein terveys- ja rakennustarkastajan apua ja vaurioituneiden materiaalien mikrobiologista tutkimusta. Terveyshaittojen vähentäminen edellyttää laadun parantamista rakentamisessa ja kiinteistönhoidossa. Asukkaan on myös tiedettävä terveellisen asumisen perussäännöt. Hyvän sisäilman tunnusmerkit - Puhdas ja raikas ilma - Ilmanvaihtoventtiili kaikissa huoneissa - Oikea huonelämpötila, yleensä 21-22 astetta - Sopiva ilman kosteus, lämmityskaudella 25-45 % Allergia- ja Astmaliitto järjestää Sisäilmapotilaan tunnistaminen ja hoitaminen - koulutustilaisuuden ke 26.11.2003 Koulutuksen tarkoituksena on tarjota terveyskeskusten, lääkäriasemien ja työterveyshuollon lääkäreille ja hoitajille tietoa hyvästä sisäilmasta, sisäilmaongelmista ja niihin liittyvien terveyshaittojen tutkimisesta, hoitamisesta ja ohjauksesta. Näin terveydenhuollon ihmiset saavat paremmat valmiudet sisäilmaongelmista kärsivien ihmisten kohtaamiseen. Lisätietoa ja haastattelut: · Koulutusvastaava Leila Klemets, p. (09) 473 35202, 050 356 5239 Lisätietoa sisäilma-asioista: · Allergia- ja Astmaliiton Sisäilmaneuvonta, p. 0600 14429 maanantaisin ja torstaisin klo 9 - 13. Puhelun hinta 78 snt/min. + pvm. · www.allergia.com SISÄILMAPOTILAAN TUNNISTAMINEN JA HOITAMINEN 26.11.2003 Lappeenranta, Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulu, Valto Käkelän katu 3 OHJELMA klo 11.30 Ilmoittautuminen ja näyttelyyn tutustuminen klo 12.25 Tervetuloa, päivän puheenjohtaja Sisäilma-aseman johtaja, TkT Risto Ruotsalainen Allergia- ja Astmaliitto ry klo 12.30-13.15 Uusin tieto eri sisäilmatekijöiden terveysvaikutuksista * fysikaaliset ja kemialliset tekijät * lasivillakuidut ja pölyt * homeet ja muut mikrobit * lemmikkieläimet Ylilääkäri Markku Seuri, Kuopion aluetyöterveyslaitos Kysymyksiä ja keskustelua klo 13.30-14.15 Sisäilmapotilaan tutkiminen, hoito ja ohjaus * kuunteleminen, kyseleminen, tutkiminen, ohjaaminen * laboratorio-, keuhkofunktio-, röntgen- ja allergiatutkimukset * perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyö * työterveyshuolto Ylilääkäri Markku Seuri Kysymyksiä ja keskustelua klo 14.30-15.00 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen klo 15.00-15.45 Miten ohjaan potilasta sisäilman laadun parantamisessa * sisäilmaongelmien selvittäminen * saneeraus ja siivous * ilmanvaihto ja lämpöolot * kosteus- ja homevauriot Sisäilma-aseman johtaja, TkT Risto Ruotsalainen Kysymyksiä ja keskustelua klo 16.00 Kiitos osallistujille! ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/20/20031120BIT00600/wkr0002.pdf