SIITEPÖLYALLERGINEN SAA OIREITA MYÖS RUUASTA

Report this content

ALLERGIA- JA ASTMALIITTO TIEDOTTAA KUTSU 20.3.2003 SIITEPÖLYALLERGINEN SAA OIREITA MYÖS RUUASTA Ongelmana ruoka vai ruokaongelma? -koulutus järjestetään 26.3.2003 Helsingissä Allergiatalolla, Paciuksenkatu 19, 00270 Helsinki. Tiedotusvälineesi edustajana olet tervetullut ruokayliherkkyys- koulutustilaisuuteemme haastattelemaan asiantuntijoita. Allergia- ja Astmaliiton järjestämä koulutuspäivä ruokayliherkkyydestä eli ruoka-allergiasta ja ruokaintoleranssista on tarkoitettu terveydenhuollon ammattilaisille, ravitsemusterapeuteille, suurtalousemännille ja dieettikokeille. Koulutus on osa Allergia- ja Astmaliiton Ruoka-allergia -teemavuoden toimintaa. Asiantuntijat luennoivat: · Professori Erkki O. Terho luennoi ruokayliherkkyyden ilmenemismuodoista, oireista, tutkimisesta, hoidosta sekä ruokayliherkkyyteen liittyvistä erityiskysymyksistä. · Ravitsemusasiantuntija Arja Alanko luennoi ruokayliherkkyyteen liittyvistä keskeisistä ongelmista sekä ratkaisukeinoista. · Kotitalousopettaja, sairaanhoitaja Marjaana Tirronen antaa käytännön vinkkejä ruokayliherkkyydestä kärsivien ruoanvalmistukseen. · Vakuutussihteeri, sairaanhoitaja Mira Kivistö kertoo, minkälaisia tukimuotoja Kela tarjoaa ruokayliherkkyydestä kärsiville. · Erikoissuunnittelija Annika Nurttila luennoi muun muassa pakkausmerkintöihin liittyvistä määräyksistä. · Vertaistoimija Marjaana Tuuva kertoo Allergia- ja Astmaliiton vertaistukitoiminnasta. Lisätietoja ruoka-allergiasta ja koulutuksesta: · Pirjo Hammarberg, tiedottaja, Allergia- ja Astmaliitto ry, p. 4733 5317 tai pirjo. hammarberg@allergia.com · Leila Klemets, allergianeuvoja, koulutusvastaava, Allergia- ja Astmaliitto ry, (09) 4733 5202 tai leila.klemets@allergia.com LIITTEET Ruokayliherkkyys -tiedote Ongelmana ruoka vai ruokaongelma? -koulutusohjelma ALLERGIA- JA ASTMALIITTO RY TIEDOTTAA TIEDOTE 20.3.2003 SIITEPÖLYALLERGINEN SAA OIREITA MYÖS RUUASTA Useat siitepölyallergiset saavat oireita myös ruuasta, kuten juureksista, hedelmistä ja mausteista. Tätä kutsutaan siitepölyjen ja ruoka-aineiden ristiinreagoinniksi. Siitepölyallergiaan liittyvän juures-, hedelmä tai mausteyliherkkyyden oireet voivat olla jaksottaisia ja oireiltaan vaihtelevia. Joillakin henkilöillä ruoan aiheuttamat oireet ilmenevät vain siitepölyaikana, joillakin oireita on ympäri vuoden. Oireilu voi lisääntyä iän myötä ja on yleisempää aikuisilla kuin lapsilla. On tärkeää muistaa, että mikäli ruokayliherkkyyteen viittaavia oireita ei ole, ruokaa ei tarvitse välttää. Ruoka-allergian kehittymistä ei voi estää välttämällä varmuuden vuoksi jotakin ruokaa. Sen sijaan todetun ruoka-allergian ainoana hoitona on allergiaa aiheuttavan ruoan välttäminen. Allergia- ja Astmaliiton vuoden 2003 Ruoka-allergia -teeman tunnus on "Tiedä, mitä syöt". "Ongelmana ruoka vai ruokaongelma?" -koulutus ammattihenkilöstölle on osa kampanjan toteutusta. Koulutus järjestetään Allergiatalolla Helsingissä 26.3. Allergia- ja Astmaliitto neuvoo · Allergianeuvonta palvelee numerossa 0600 14419 maanantaista keskiviikkoon klo 9-13, torstaisin klo 15-19 ja perjantaisin klo 9-13 (hinta 0,78 euroa/min/pvm). · Sisäilmaneuvonta vastaa kysymyksiin numerossa 0600 14429 maanantaisin ja torstaisin klo 9-13 (hinta 0,78 euroa/min/pvm). · www.allergia.com Nettisivuiltamme löydät Ruokayliherkkyys sekä Ruoka-allergia ja lapsi - oppaat. ONGELMANA RUOKA VAI RUOKAONGELMA? 26.3.2003 Helsinki, Allergiatalo, Paciuksenkatu 19 8.30 Ilmoittautuminen, aamukahvi ja näyttelyyn tutustuminen 9.15 Tervetuloa, päivän puheenjohtaja Aluesihteeri, ravitsemusasiantuntija Arja Alanko Allergia- ja Astmaliitto ry 9.20-9.50 Ruokayliherkkyyden toteaminen ja hoito Professori Erkki O. Terho Allergia- ja Astmaliitto ry 9.50-10.20 Siitepölyallergian yhteys ruoka-allergiaan Professori Erkki O. Terho 10.20-10.30 Tauko ja näyttelyyn tutustuminen 10.30-11.00 Ruuasta anafylaksiaa Professori Erkki O. Terho 11.00-11.30 Ruuan salat julki Aluesihteeri, ravitsemusasiantuntija Arja Alanko 11.30-12.30 Lounas ja näyttelyyn tutustuminen 12.30-13.30 Nautintoa ja käytäntöä ruoka-allergiselle! Kotitalousopettaja, sairaanhoitaja Marjaana Tirronen Helsingin Allergia- ja Astmayhdistys ry 13.30-14.00 Kelan tukitoimenpiteet Vakuutussihteeri, sairaanhoitaja Mira Kivistö Kela, Etelä-Suomen aluekeskus 14.00-14.30 Kahvi 14.30-15.00 Alkoholi ja yliherkkyys Professori Erkki O. Terho 15.00-15.30 Ruokaan liittyvä pykäläviidakko Erikoissuunnittelija Annika Nurttila Elintarvikevirasto 15.30-15.45 Vertaistoiminta auttaa arjessa Vertaistoimija Marjaana Tuuva Hämeen Allergia- ja Astmayhdistys ry 15.45 Kiitos osallistujille! Näytteilleasettajat: Arla Foods Oy Ab, Moilas Oy, Orion-yhtymä Oyj ORION PHARMA, Skånemeijerier ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030320BIT00740/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/20/20030320BIT00740/wkr0002.pdf