100 000 kävijää Asuntomessuilla Kokkolassa

Asuntomessuilla Kokkolassa on käynyt jo yli 100 000 messuvierasta. Sadas tuhannes kävijä tuli porteista sisään maanantaina 8.8. heti aamulla.

Pyöreiden lukujen kunniaksi kukitettiin rovaniemeläiset Riitta ja Jaakko Huttunen. Kukkien lisäksi eläkeläispariskunta sai ilmaiset sisäänpääsyt, messuluettelot sekä ruoka- ja juomakupongit messuravintolaan.

Useita kertoja aiemminkin Asuntomessuilla vieraillut pariskunta poikkesi Kokkolaan ja messuille kesälomareissullaan.

– Asuntomessuilla on kiva käydä, koska haluamme pysyä ajan hermoilla. Täältä löytää myös aina uusia ideoita kotiin ja asumiseen, kertoo Jaakko Huttunen.

– Myös messualueet ovat aina erilaisia, joten niissäkin riittää katsottavaa. Itse olin Rovaniemen maalaiskunnan hallituksen jäsen, kun siellä järjestettiin Asuntomessut vuonna 1998. Sekin oli aivan erilainen alue, nykyisin kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajana toimiva Jaakko Huttunen miettii.

– Katselemme asuntoja myös eläkeläisnäkökulmasta. Tulevaisuutta silmällä pitäen on hyvä miettiä, että pääseekö asunnoissa liikkumaan rollaattorilla ja ovatko ne muuten toimivia, täydentää Riitta Huttunen.

Huttusilla ei ole tarkkaa suunnitelmaa, että kuinka kauan he viettävät messuilla tai kuinka monessa kohteessa käyvät.

– Olimme yhden yön Kokkolassa ja nyt meillä on aikaa viettää täällä niin paljon kuin haluamme. Emme suunnittele paljoa etukäteen, vaan katsomme tilanteen ja viihtymisen mukaan.

Kävijätutkimuksen mukaan messuilla viihdytään pitkään

Sunnuntaina 7.8. ilmestyneen Suorakanavan tekemän messututkimuksen väliraportin mukaan kävijät varaavat hyvin aikaa messuilla vierailuun. 75 prosenttia kävijöistä viettää messuilla aikaa yli neljä tuntia ja 20 prosenttia viihtyy messuilla kuusi tuntia tai kauemmin. Vain kuusi prosenttia kävijöistä kiertää alueen alle kahdessa tunnissa.

Messuilla vietetty aika näkyy myös käydyissä kohteissa. 44 prosenttia kävi lähes kaikissa 41 asunnossa. 38 prosenttia tutustui 16–30 kohteeseen ja 18 prosenttia kävi 1–15 kodissa.

Myös Kokkolassa viihdytään. Kaksi kolmesta tutkimukseen vastanneesta vietti Kokkolassa yhden päivän. Joka viides kävijä yöpyi Kokkolassa yhden yön.

Messututkimuksen tiedot on kerätty kävijäperheille portilla ja lipunmyynnissä jaetuilla tutkimuslomakkeilla. Toisen väliraportin tutkimusotos on 4 826 vastausta ja ne on kerätty 15.7.–5.8.2011. Suorakanava Oy tekee messututkimuksen Osuuskunta Suomen Asuntomessujen toimeksiannosta.

Messututkimus julkaistaan kokonaisuudessaan messujen päätösseminaarissa 25.10. Ensimmäinen kävijätutkimuksen väliraportti julkaistiin kaksi viikkoa sitten. Asuntomessut Kokkolassa jatkuvat 14.8. asti.

kehitysjohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, p. 040 8400 513

Projektipäällikkö Touko Rauma, Kokkolan kaupunki, p. 044 78 09 233

www.asuntomessut.fi

Tiedote ensimmäisen väliraportin sisällöstä.

Aiemmat kävijätutkimukset: www.asuntomessut.fi/messututkimukset