100 000 KÄVIJÄN RAJA YLITETTY ASUNTOMESSUILLA HEINOLASSA

TIEDOTE 31.7.2004 Vapaasti julkaistavissa Toimituksille 100 000 KÄVIJÄN RAJA YLITETTY ASUNTOMESSUILLA HEINOLASSA Kävijöitä ollut eniten Uudeltamaalta Kesän asuntomessuilla Heinolassa on ylitetty 100 000 kävijän raja. Tänään kukitettiin messujen 100 000. vieras Sanna-Kaisa Nurminen Turusta. Nurmisen perhe rakentaa omakotitaloa Ruskolle ja asuntomessuilta Sanna-Kaisa haki ideoita sisustamiseen. Messut ovat auki aina elokuun 15. päivään saakka. Asuntomessut Heinolassa on saavuttanut suuren suosion ja messukävijät ovat olleet tyytyväisiä tarjontaan. Kävijöitä on ollut keskimäärin 6500 päivässä. Määrä on enemmän kuin edellisvuoden messuilla Laukaassa. Ensimmäisten päivän kävijöistä lähes kolmannes on ollut Uudeltamaalta ja noin kymmenesosa kävijöistä on ollut omasta maakunnasta eli Päijät- Hämeestä, selviää messukävijätutkimuksen alkupäivien seurantaraportista. Suorakanava Oy:n tekemästä raportista käy myös ilmi, että kävijät pitävät messujen tarjontaa hyvänä. Rakentaminen tai remontointi mielessä Omakotirakentajien osuus messukävijöistä on tavallista korkeampi. Lähes joka neljäs kävijäperhe on ollut aikeissa rakentaa omakotitalon. Jopa kiireiset rakentajat ovat ehtineet messuille, sillä rakentajista noin kolmannes oli tämän vuoden rakentajia. Remontointihanke oli suunnitteilla yli 26 prosentilla kävijöistä. Heistä joka kolmas suunnitteli kylpyhuoneen, saunan tai keittiön remontointia. Joka viidennes suunnittelee ikkunoiden tai ovien vaihtamista. Tyypillinen messukävijä on 25-44-vuotias. Puolet kävijöistä kuuluu tähän ryhmään. Samoin puolet asuu omakotitalossa, 21 prosenttia rivitaloissa ja 26 % kerrostaloissa. Kolmannes viettää messumatkalla kaksi vuorokautta, puolet ovat vain päivän ajan ja kymmenesosa pidemmän ajan. Heinolan asuntomessualue sijaitsee Ruotsalaisen järven rannalla kahden kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Messutarjonta on monipuolinen. Näytteillä on 25 omakotitaloa, kaksi rivitaloa ja kaksi kytkettyä paritaloa. Omakotitaloista kahdeksan sijoittuu omarantaisille tonteille. Asuntomessujen oheiskohteena on Juha Heikkilän ja Laura Voutilaisen omakotitalo. Honkarakenteen näyttävä hirsiomakotitalo sijaitsee Ala- Räävelin järven rannalla Heinolan kirkonkylässä. Valokuvia messuista löytyy Internetistä verkko-osoitteesta http//asuntomessut.valokuvia.fi Lisätietoja: Suomen Asuntomessut, kehitysjohtaja Oiva Hildén, puh. 0400 662 603. Asuntomessut Heinolassa, projektipäällikkö Tuomo Vesikko, puh. 050 5546 713 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/02/20040802BIT00010/wkr0001.pdf