AIRISTON LOMA-ASUNTOMESSUALUE RAKENTUU MERELLISEEN YMPÄRISTÖÖN - Suurin osa näyttelyasunnoista sisätöitä vaille valmiina

Ensi kesän Airiston loma-asuntomessualue on hyvää vauhtia valmistumassa merelliseen luonnonkauniiseen ympäristöön. Alueelle valmistuu laaja valikoima loma-asuntoja perinteisistä mökeistä isoihin huvilamaisiin kakkosasuntoihin. Messujen ehdoton erikoisuus on rantaan sijoittuva saunakortteli.

Airiston loma-asuntomessualue on tällä hetkellä suuri työmaa-alue. Päivittäin alueella työskentelee lähes 100 miestä eri rakennuksilla. Pari messukohdetta on kutakuinkin valmiita, suurin osa näyttelyasunnoista on sisätyövaiheessa. - Rakentaminen on edennyt varsin ripeästi ja olemme pysyneet hyvin aikataulussa. Airiston messualueelle on valmistumassa 23 loma-asuntokohdetta vaihdellen 40 neliön saunamökistä yli 200 neliön kakkoskotiin. Esillä on lisäksi erillisiä saunoja, joten näyttelykohteita on kaiken kaikkiaan 32, kertoi Airiston loma-asuntomessujen projektipäällikkö Lars Nummelin. Osuuskunta Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen pitää Airiston messualuetta näyttävänä ja elämyksellisenä. Suomen Asuntomessujen perustehtävänä on välittää asumisen uutta tietoa ja siten jokainen messualue poikkeaa toisistaan niin teemoiltaan kuin näyttelytarjonnaltaankin. - Ensi kesänä esillä on useita perinteisiä mökkejä, mutta myös upeita kakkosasuntoja sekä eri tyyppisiä saunarakennuksia. Messutarjonta on siten hyvin mielenkiintoinen ja ”bonuksena” on vielä upea merimaisema. Alueella on suuret korkeuserot, joten kaikilta tonteilta on hienot näkymät merelle, kommentoi Airiston Sandvikeniä Pasi Heiskanen. 18 erillistä saunaa Messuilla on esillä 18 erillistä saunarakennusta, näistä jotkut ovat vielä perustusvaiheessa. Loma-asuntojen rakentajista kymmenellä on oma erillinen saunarakennus rantatontilla. Omarantaisten tonttien saunarakennusten lisäksi alueelle tulee erityinen 8 saunan kortteli. Saunakorttelissa eri perheiden saunat ovat vieri viereen rakennettuja omalle vuokrapalstalle. Saunakorttelin saunat omistavat ne rakentajat, joiden loma-asunto sijaitsee ylhäällä messualueella niin sanotulla maisematontilla. Messuihin mennessä rantasaunakortteliin valmistuu seitsemän saunaa, kahdeksaskin tulee paikalle mutta vain ulkokuorineen. Saunominen on messuilla esillä muutoinkin – onhan messujen teemana saunamaailma. Alueella on oheisnäytteilleasettajia esitellen saunomiseen ja kylpemiseen kuuluvia tuotteita. Lisäksi Airiston Sandvikenissä on mahdollisuus tutustua vielä muihinkin kuin alueen pysyviin saunoihin. Messuyleisöä kiinnostanee muun muassa rannassa sijaitseva läpinäkyvä sauna. Tietoiskuja yleisölle Messujen toinen teema on herkkä saaristo. Tarkoituksena on paneutua etenkin valistukseen jätevesikäsittelystä saaristo- ja muutenkin mökkioloissa. Teemasisältö rakennetaan yhteistyössä Pro Saaristomeri-ohjelman kanssa. Pro Saaristomeri järjestää muun muassa tietoiskuja haja-asutusalueiden jätevesikäsittelystä, vesien näytteenottoesityksiä ym. Itse messualueella on täydellinen kunnallistekniikka ja jätevedenpuhdistamo. Alueella toteutuu uusi toimintamalli kunnallistekniikan järjestämisessä. Tonttien omistajat ostavat osakkeita huoltoyhtiöstä, joka yhteisesti hoitaa ja omistaa jätevedenpuhdistamon, puistot, tiet, uimarannan jne. Jätevedenpuhdistamo otettiin käyttöön viime viikolla. Loma-asuntojen sisustus ensimmäistä kertaa luettelona Airiston loma-asuntomessuilla esitellään ensimmäistä kertaa myös loma-asuntojen sisustus. Messukävijätutkimusten mukaan uudet erilaiset sisustusratkaisut ovat yksi keskeinen syy lähteä messuille. Loma-asumisen monipuolistuessa ja kakkosasuntojen lisääntyessä on vain luontaista esitellä messujen yhteydessä myös loma-asumisen sisustuksia. Näyttelyasuntojen sisustusluettelo julkaistaan uudessa Maalla-lehdessä. Maalla-lehti on Yhtyneet Kuvalehdet Oy:n Kotilieden ja Annan kestotilaajaetu ja lisäksi sitä myydään erikseen irtonumeroina. Lehden painos on 110.000 kpl. Varsinaisen messuluettelon, jossa julkaistaan kaikki näyttelyasunnot, julkaisee TM/Rakennusmaailma. Oheiskohde keskustassa Loma-asuntomessujen aikana Paraisilla messuvieraat voivat tutustua maksutta myös tyypillisen saariston parituvan peruskorjaushankkeeseen. Messujen virallinen oheiskohde sijaitsee aivan Paraisten keskustassa kaupungin vanhimmassa Vanha Malmi –nimisessä puutalokorttelissa. Parituvan kunnostustöitä tekee Turunmaan korjausrakentamisyhdistys Curatio. Oheiskohteessa voi tutustua hyviin korjaustapoihin. Messujen aikaan järjestetään työnäytöksiä ja päivittäin on avoinna myös korjausneuvontapiste. Lyhyesti Airiston loma-asuntomessuista • Järjestyksessään kuudennet loma-asuntomessut. • Järjestäjinä: Suomen Asuntomessut ja Paraisten kaupunki • Messujen suojelija: Tasavallan presidentti Tarja Halonen • Messutarjonta: 23 loma-asuntoa, 18 erillistä saunarakennusta, oheisnäytteilleasettajia, myös saunamaailma • Teemoina: saunamaailma ja herkkä saaristo • Yleisölle tietoiskuja keskiviikkoisin jätevesien käsittelystä ja saaristolaiselämästä • Airiston loma-asuntomessut ovat avoinna viikon ennen juhannusta ja kaksi viikkoa juhannuksen jälkeen (17.6.–23.6. ja 27.6.–10.7.05), päivittäin klo. 10–18. • Liput: aikuiset 11 euroa, lapset 8 euroa, perhelippu 25 euroa, pysäköinti 6/8 euroa. Lisätietoja: www.asuntomessut.fi/parainen http://loma-asuntomessut.parainen.fi Suomen Asuntomessujen viestintäpäällikkö Tiina Miettinen-Luck, puh. 0400 420 276 ja Airiston loma-asuntomessut Paraisilla, tiedottaja Anja Kuusisto-Wilson, puh. 044 358 5979 Kuvapankki: http://asuntomessut.valokuvia.fi http://loma-asuntomessut.parainen.fi ja kohdassa Ajankohtaista, kuvat.