AIRISTON LOMA-ASUNTOMESSUJEN VALMISTELUT LOPPUSUORALLA - Tonttimarkkinointi jatkunut, alueen tonteista enää 12 vapaana

Airiston loma-asuntomessualueella Paraisilla on käynnissä hektinen työvaihe: taloja viimeistellään kiireen vilkkaan, samanaikaisesti rakennetaan messuaikaisia rakennelmia. Alueen rajaavaa tilapäistä aitaa pystytetään parhaillaan, toimistoparakit saapuvat näinä päivinä, ja Airistontien toisella puolella viimeistellään pysäköintipaikkoja. Koiria palveleva Haukkulakin on jo löytänyt paikkansa.

Turun seudun suurimpaan kesätapahtumaan on valmistauduttu rakentamalla 3000 auton pysäköintialue Airiston vanhoihin soramonttuihin. Pysäköintialueelta tulee linja-autokuljetus messuportille. Liikenteenohjausta hoitamaan on valittu noin nelisenkymmentä paraislaista nuorta ja vähän vanhempaakin ohjaajaa. Selkeä ja toimiva liikenneopastus on messujen järjestelyiden kannalta oleellisen tärkeätä. Pelkästään Paraisten keskustaan tulee yli 40 opaskylttiä. Kylteillä messukävijät opastetaan keskustassa sijaitsevaan oheiskohteeseen, keskustasta lähtevään messulinja-autoon ja messuveneelle. Messuveneen liikennöinti alkaa juhannuksen jälkeen. Itse messualueella rakentajat ovat tiivistäneet tahtia, ja monella työmaalla työtä tehdään usean miehen voimin. Messutarjonta pitää sisällään 23 loma-asuntoa ja 19 erillistä saunarakennusta, joten valikoima on laaja ja katsottavaa löytyy. Osa messualueen perheistä osa on jo sisustanut talonsa, toiset ovat juuri nyt aloittamassa sisustustöitä. Messutalot ovat valmiina viimeistään kesäkuun 17. päivä, kun messut avaavat ovensa yleisölle klo 10. Messuille valmistuvat talot sijaitsevat kaikki tonteilla, jotka myytiin viime vuoden puolella. Sen jälkeen tonttimarkkinointi on jatkunut, mutta sillä ehdolla että rakentamaan pääsee vasta messujen jälkeen. Tonttitarjonnassa on enää 12 tonttia vapaata, ja sama määrä, 12 tonttia, on tällä hetkellä käsirahalla varattuja. Messualueen erikoisuuksiin kuuluu huoltoyhtiö, jossa tontinomistajat ovat osakkeenomistajia. Yhdessä he omistavat alueen tiet, viheralueet, uimarannan ja jätevedenpuhdistamon. Messujen jälkeen pidetään ylimääräinen yhtiökokous, jossa vetovastuu siirtyy tontinomistajille. Yhtiö onkin jo tehnyt sopimuksen kahden paikallisen maanviljelijän kanssa, jotka tulevat hoitamaan esim. jätevesipuhdistamon säännölliset tarkistukset, tienhoidon, yhteissaunan varaukset ym. Oheiskohteen korjaustyöt käynnissä Messujen virallinen oheiskohde – peruskorjattava paritupa - sijaitsee aivan Paraisten keskustassa kaupungin vanhimmassa Vanha Malmi –nimisessä puutalokorttelissa. Oheiskohteessa voi tutustua hyviin korjaustapoihin. Messujen aikaan järjestetään työnäytöksiä ja päivittäin on avoinna myös korjausneuvontapiste. Parituvan kunnostustöitä tekee Turunmaan korjausrakentamisyhdistys Curatio. Lisätietoja: www.asuntomessut.fi/parainen, http://loma-asuntomessut.parainen.fi Suomen Asuntomessujen viestintäpäällikkö Tiina Miettinen-Luck, puh. 0400 420 276 ja Airiston loma-asuntomessut Paraisilla, tiedottaja Anja Kuusisto-Wilson, puh. 044 358 5979 Kuvapankki: http://asuntomessut.valokuvia.fi http://loma-asuntomessut.parainen.fi ja kohdassa Ajankohtaista, kuvat. :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: AIRISTO FRITIDSBOSTADSMÄSSÄ GÅR IN FÖR SLUTSPURTEN Tomtmarknadsföringen fortsätter, endast 12 tomter lediga I fritidsbostadsmässområdet i Pargas, Airisto Sandviken, pågår ett hektiskt arbetsskede för att få alla mässförberedelser klara. Husbyggarna skyndar för att få allt färdigt, samtidigt som temporära mässbyggnader uppförs. Ett för mässperioden tillfälligt staket byggs upp som ingärdar området, kontorsbarackerna anländer i dessa dagar och på andra sidan Airistovägen är det parkeringsplatserna som finslipas. Hundparkeringen Skällis har också anlänt. Till förberedelserna för sommarens största evenemang i Åboregionen hör t.ex. byggandet av en parkeringsplats för närapå 3000 bilar. Parkeringsplatsen finns i mässans omedelbara närhet, i de f.d. sandtagen på Airisto-udden. Det blir busstransport från parkeringen till mässporten. Till parkeringsövervakningen och parkeringsguidningen har staden anställt ett fyrtiotal ungdomar. I mässföreberedelserna ingår också anskaffningen av olika trafikmärken och skyltar. Enbart i Pargas centrum kommer det att finnas ca. 40 skyltar som guidar mässbesökaren till parallellobjektet i centrum, och till den buss och den båt som trafikerar mellan centrum och mässområdet. Båten inleder trafiken efter midsommar. På själva mässområdet har byggarna nu lagt in ett extra kol, och på många byggnader är det flera man i arbete. Mässbesökaren kommer att se 23 fritidbostäder och 19 separata bastubyggnader, i olika stilar och storlekar. Många av mässområdets familjer har redan inrett sina hus, medan andra just nu jobbar med inredningsskedet. Färdiga är mässobjekten senast fredagen den 17 juni, då mässan öppnar sina portar kl. 10. Alla mässobjekt finns på tomter som sålts på senaste års sida. Efter det har tomtmarknadsföringen fortsatt, men sålunda, att man får inleda byggandet först efter mässan. Tomtutbudet av idag består av 12 lediga tomter, medan likaså 12 tomter har reserverats med handpenning. Till det här mässområdets specialiteter hör ett servicebolag, där alla tomtägare är aktieägare. I bolagsform äger de tillsammans områdets vägar, grönområden, simstrand och reningsverk. Efter mässan hålls en extra bolagsstämma då bolagets ledning övergår i tomtägarnas händer. Servicebolaget har redan slutit ett avtal med ett par lokala jordbrukare, som kommer att sköta om reningsverkets regelbundna kontroller, om vägarnas skötsel och t.ex. bokningen av den gemensamma bastun. Parallellobjektet Airisto fritidsbostadsmässas parallellobjekt är ett restaureringsobjekt, en för skärgården typisk parstuga från sekelskiftet 1700-1800-tal. Med parallellobjektet kan man bekanta sig avgiftsfritt. Den rödmyllade parstugan ligger mitt i skärgårdsstadens kärna, i stadens äldsta stadsdel kallad Gamla Malmen. Huset restaureras inom ramen för ett projekt vid namn Levande byggnadstradition, som leds av byggnadsvårdsföreningen i Åboland, Curatio. Tanken är alltså att parallellobjektet visar goda restaureringsprinciper och åskådliggör dem för publiken.