• Suomen Asuntomessut/

Asuntomessualueella Tampereen Vuoreksessa kerätään jätteet putkeen, valaistaan kadut led-tekniikalla ja surfataan huippunopeassa verkossa

Ensi kesän asuntomessualueella ja muualla Vuoreksessa hyödynnetään monipuolisesti uutta teknologiaa. Alueelle rakennetaan maailman mittakaavassa ainutlaatuinen jätteiden putkikeräysjärjestelmä. Uuteen kaupunginosaan tulee myös himmennettävällä led-tekniikalla toteutettava katu- ja puistovalaistus sekä huippunopea 100/100 Mbps:n tietoverkko.

Asuntomessualueelle Tampereen Vuorekseen rakennettava jätteiden putkikeräysjärjestelmä kiinnostaa erityisesti alan ammattilaisia.

- Pyrimme Asuntomessuilla vuosittain tuomaan esille asumiseen liittyviä uutuuksia ja innovaatioita. Ensi kesänä suurella yleisöllä on ensimmäistä kertaa Suomessa mahdollisuus tutustua jätteiden putkikeräysjärjestelmään aidossa ympäristössä. Onkin ilahduttavaa, että järjestelmän toimittaja on menestynyt myös kasvavilla kansainvälisillä markkinoilla, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen toteaa.

– Jätteiden putkikeräysjärjestelmän energiantarve ja siitä aiheutuvat päästöt ovat vain viidenneksen tavanomaiseen jätteiden noutoon verrattuna. Viihtyvyys, turvallisuus ja hygieenisyys lisääntyvät, kun jätteitä ei noudeta kiinteistöltä raskaalla ajoneuvolla. Piha-alueilla vapautuu tilaa muuhun käyttöön, Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n toimitusjohtaja Pentti Rantala luettelee järjestelmän etuja. Yhtiön tytäryhtiö Pirkan Putkikeräys Oy rakennuttaa järjestelmän Vuorekseen.

Jätteiden keräyspaikat sijoitetaan asukkaiden helposti saavutettaviksi. Keräyspaikassa on eri jätelajeille – biojätteelle, paperille, kartongille ja sekajätteelle – oma syöttöpisteensä. Jätteet kulkevat laji kerrallaan automaattisesti alipaineella maanalaisia putkia pitkin ja päätyvät keskitetyllä koonta-asemalla omiin kontteihinsa. Asemalta kontit kuljetetaan jätteiden vastaanottajalle.

– Järjestelmä toteutettiin ensimmäisenä noin 600 asukkaan asuntomessualueelle. Sitä laajennetaan myöhemmin koko Vuoreksen kaupunginosaan uusien asuinalueiden kunnallistekniikan rakentumisen myötä – vuoden 2020 paikkeilla se huolehtii noin 13 000 asukkaan jätehuollosta, sanoo Vuoreksen projektijohtaja Pertti Tamminen Tampereen kaupungilta.

Ainutlaatuinen järjestelmä koko maailmassa

Jätteiden putkikeräysjärjestelmä on vielä harvinaisuus Suomessa, eikä vastaavanlaista järjestelmää kuin Vuoreksessa ole tässä laajuudessa toteutettu aiemmin koko maailmassa. Suurin ero muihin menetelmiin on se, että jäte käsitellään jo syöttöpisteen formaattorissa. Näin järjestelmään riittää pienempi ja kustannuksiltaan edullisempi putkikoko, halkaisijaltaan 200–300 mm. Vuoreksen järjestelmä myös kuluttaa vähemmän energiaa kuin Suomen muut putkikeräysjärjestelmät, jollaiset on rakennettu Espoon Suurpeltoon ja rakenteilla Helsingin Kalasatamaan ja Jätkäsaareen.

Vuoreksen jätteiden putkikeräysjärjestelmän toimittaja on suomalainen MariMatic Oy, joka sai vastikään tilauksen vastaavanlaisesta järjestelmästä Saudi-Arabian Mekkaan. Mekkaan toimitettava järjestelmä on maailman suurin automaattinen kiinteän jätteen putkikeräysjärjestelmä.

Led-valaistuksen säätömahdollisuus tuo energiansäästöä

Vuoreksen kaupunginosan puistoihin ja kaduille tulee led-valaistus, lukuun ottamatta alueen pääkadun, Vuoreksen puistokadun, ajorataa. Sekin saanee myöhemmin led-valaisimet niiden valotehon parannuttua.

Kaupunginosan led-valaistuksessa energiaa säästyy erityisesti valaisinkohtaisen ohjausjärjestelmän mahdollistaman säädettävyyden ansiosta. Valaistusta voidaan esimerkiksi katukohtaisesti himmentää haluttuun tasoon liikennemäärien mukaan. Ohjausmoduuli antaa myös tietoa valaisimen toiminnasta ja helpottaa näin kunnossapitoa. Led-moduulin käyttöikä on lisäksi jopa 4–8-kertainen nykyisin käytettyihin lampputekniikoihin verrattuna.

Tampereen alueella led-valaistus on ollut aikaisemmin käytössä useissa puistoissa, mutta vain yhdellä katualueella. Kesän 2011 asuntomessualueelle Kokkolaan toteutettiin led-yleisvalaistus, joskaan siinä ei hyödynnetty himmennystekniikkaa.

Huippunopea tietoverkko koko Vuorekseen

Koko Vuoreksen kaupunginosaan toteutetaan valokuidulla 100/100 Mbps:n verkko. Sen päälle rakennetaan alueverkko, jonka avulla asukkaille ja yrityksille toteutetaan edulliset ja huippunopeat laajakaistaliittymät.

Verkon kapasiteetti mahdollistaa monipuolisten verkkopalvelujen käytön pitkälle tulevaisuuden tarpeisiin. Tietoverkko parantaa huomattavasti esimerkiksi etätyö- ja -opiskelumahdollisuuksia sekä pilvipalveluiden ja kodin automaation käyttöönottoa. Nopeiden yhteyksien avulla erilaisten viihdepalvelujen, kuten netti-TV:n, videokirjastojen ja pelien käyttö sujuu laadukkaasti myös teräväpiirtoisena. Vuorekseen tulee myös langaton WLAN-verkko kaikille keskeisille julkisille ulkoalueille.

Tietoverkon omistaa Vuores Palvelu Oy, ja operaattorina toimii Tampereen Puhelin Oy. Myöhemmin kaupunginosan kasvaessa tavoitteena on mahdollistaa useiden operaattoreiden tarjota omia palveluitaan alueen asukkaille niin sanotun open access -periaatteen mukaisesti.

Lisätietoa:

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200

Vuoreksen projektijohtaja Pertti Tamminen, Tampereen kaupunki, p. 0400 638 218

Asuntomessut 2012 -projektipäällikkö Arto Vuorijärvi, Tampereen kaupunki, p. 040 800 4379

Toimitusjohtaja Pentti Rantala, Pirkanmaan Jätehuolto Oy, p. 050 63102

Myynti- ja projektijohtaja Mika Koivisto, MariMatic Oy, p. 020-7508 510