Asuntomessuilla esitellään mallitalo tee se itse -miehille

Asuntomessuilla Kokkolassa on valmiiden talopakettien lisäksi runsaasti esimerkkejä itse rakennetuista ja -suunnitelluista taloista. Varsinainen täsmäkohde oman talon rakentajalle tai kotiinsa perusteellista remonttia suunnittelevalle on messuilla esillä oleva Tuotetalo, joka näyttää sen, mikä muissa messukohteissa jää piiloon.

– Tuotetalo on talon halkileikkaus, josta käy ilmi, mitä talo pitää sisällään. Se on tarkoitettu kaikille, joita rakentaminen ja talon rakenteet kiinnostavat, Tuotetaloa kehittänyt Asuntomessujen messuteknikko Voitto Ahopelto kertoo.

– Tuotetalo kehitettiin messukävijöiden tarpeisiin. Rakentajilla on tarve ymmärtää paremmin talon rakenteita ja talotekniikkaa, jotka tavallisissa messukohteissa eivät pääse aina kunnolla esille, sanoo Suomen Asuntomessujen kaupallinen johtaja Timo Hautakoski.

Tuotetalo on rakentajia ja remontoijia varten

Ylöjärveltä rekalla messualueelle kuljetettu Tuotetalo on nykyrakentamisessa käytettävien rakenteiden mosaiikki. Se on koottu vaihtelevista materiaaleista, jotka ovat peräisin eri valmistajilta. Ulkoseinissä on esillä useita nykyisten normien mukaisia passiiviseinärakenteita. Sisätiloista löytyvät esimerkiksi mallisauna kosteuseristeineen ja mahdollisuus tutustua erilaisiin energia- ja lämmitysratkaisuihin.

– Tuotetalo tarjoaa vastauksen esimerkiksi siihen, millä tavoin erilaiset ulkoseinärakenteet toteutetaan ja kuinka paljon kattovillaa tarvitaan, sanoo Hautakoski.

Samalla se havainnollistaa rakentamisen kehittymistä. Vertaamalla uuden talon seinän paksuutta perinteisen rintamamiestalon seinään, voi ymmärtää helpommin nykytalon energiatehokkuuden. Energiaratkaisut ovatkin Tuotetalossa näkyvästi esillä.

– Talon katolta löytyvät propellit ja aurinkokennot. Ne tulevat näyttelemään jo lähitulevaisuudessa yhä tärkeämpää roolia kotitalouksien energian tuottamisessa, Ahopelto miettii.

Tuotetalo jatkossakin Asuntomessuilla

Tuotetalo on osa Asuntomessujen uudistettua Asutaan ja rakennetaan -hallia. Kokkolan lisäksi Tuotetalo tullaan näkemään ensi vuoden Asuntomessuilla Tampereella sekä Hyvinkäällä kesällä 2013.

Messujen ajan Tuotetalon sisällä vierailijoita palvelee rakennusklinikka, jossa rakennusmestarit ja -insinöörit kertovat puolueetonta tietoa rakentamisen liittyvistä asioista. Messuilla yleisöä palvelevat myös Sisustusklinikka, Pihaklinikka ja Energiaklinikka.

Kaupallinen johtaja Timo Hautakoski, Suomen Asuntomessut, p. 040 511 4913

Lisätietoa tuotetalosta: http://www.asuntomessut.fi/kokkola-2011/tuotetalo

Tuotetalon kuvat median käyttöön: http://www.asuntomessut.fi/image-gallery/119

Klinikat messuilla: www.asuntomessut.fi/kokkola-2011/messupalvelut