ASUNTOMESSUILLA HÄMEENLINNASSA TÄNÄÄN KÄVIJÄENNÄTYS

Aurinkoinen sää houkutteli messualueelle bussilasteittain iloisia ihmisiä

Asuntomessuilla Hämeenlinnassa on tulossa tänään lauantaina päiväkohtainen kävijäennätys. Messualueella on vieraillut neljän ensimmäisen tunnin aikana yli 5 000 ihmistä, ja järjestäjät arvioivat että iltaan mennessä kävijöitä on yli 8 000. Edellinen päivän kävijäennätys tehtiin torstaina 26.7. jolloin kävijöitä oli yhteensä 7 654. Yhteensä messuilla on näin ollen lauantain jälkeen vieraillut jo yli 140 000 kävijää.

– Ennakkoarviomme 150 000 menee varmasti rikki. Tällä tahdilla hätyyttelemme ehdottomasti viime vuoden kävijälukuja Espoossa. Toisin kuin viime vuonna, jatketut aukioloajat eivät tuoneet meille lisää kävijöitä. Sen sijaan tämä lauantai näyttää muodostuvan kävijäennätyspäiväksi, kuten messuilla on perinteisesti ollutkin. Aukioloaikakokeilut ovat kuitenkin aina opettavaisia, ja tämänvuotisten kokemusten perusteella mietimme luonnollisesti jo tulevien tapahtumien aukioloaikoja, kertoo Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen.

Elokuussa messuille saapuu paljon ryhmiä. Esimerkiksi lauantaina Nordea ja Huoneistokeskus toivat 14 bussilla yhteensä 700 asiakastaan tutustumaan messutarjontaan.
– Lähdimme Helsingistä yhdeksältä aamulla ja olimme messuportilla ensimmäisten joukossa. Ihmisiä oli portilla valtava määrä, mutta sisääntulo sujui näpsäkästi, kertoi matkalla mukana ollut helsinkiläinen Sari Leinala.
Leinala piti messualueen taloista, ja erityisesti sisustukset kiinnostivat.
– Nämä kodit ovat ihan oikeasti ihmisille tehtyjä, ja näistä näkee, että perheet haluavat viettää yhteistä aikaa. Itse tulin katsomaan erityisesti sisustuksia. Olemme juuri muuttaneet isompaan asuntoon, lapset ovat isompia ja tarpeemme ovat erilaisia kuin ennen. Kaipaan ideoita kodin tiloihin, Leinala totesi.

Erilaisia sisustusratkaisuja messuilta löytyykin tänä vuonna huomattava määrä. 54 messukohteesta 48 on sisustettu. Lisäksi Linnanniemen oheiskohteesta löytyy 1800-luvun lopun tyyliin sisustettu asunto. Suomen Asuntomessut on tilannut kolme trendeistä poikkeavaa sisustusta tunnetuilta sisustajilta, Ristomatti Ratialta, Kaisa Blomstedtilta ja Helena Karihtalalta. Messukohteiden joukosta löytyy myös esimerkiksi sisustus, jossa teemana on aistiergonomia sekä asunto, jossa sisustussuunnittelusta ovat vastanneet lapset. Lisäksi alueelta löytyy Sisustusmaailma, jossa on esillä niin huonekaluja ja tekstiilejä kuin pienempiä kodin tavaroita ja sisustuselementtejä.

Klinikoilta neuvoja sisustamiseen, rakentamiseen ja esteettömyyteen

Sisustukseen voi hakea vinkkejä ja ideoita paitsi messukohteista ja Sisustusmaailmasta myös Rakentajahallissa sijaitsevalta sisustussuunnitteluklinikalta. Messukävijöillä on mahdollisuus saada sisustussuunnitteluapua messujen ajan joka päivä klo 12–18. Klinikalle pitää varata aika ennakkoon ja puolen tunnin neuvonnasta peritään 20 euron maksu. Klinikkaa hoitaa Suunnittelutoimisto Innan.

– Meillä on ollut paljon kävijöitä, mutta aikoja on vielä hyvin jäljellä. Yleisin pulma on ollut olohuoneen kalusteiden sijoittelu uudiskohteessa. Kysymyksiä on tullut myös esimerkiksi kylpyhuoneista, säilytystiloista, värikokonaisuuksista ja pintamateriaaleista, kertoo sisustussuunnittelija Liisa Tontti.

Sisustuksen trendejä ovat Tontin mukaan ruskea-harmaa-valkoinen-linja sekä sisustuslaastin ja tehosteseinien käyttö. Lisäksi kotiteatterit näyttävät Tontin mukaan tulleen jäädäkseen.

Sisustusklinikan naapurissa sijaitsevat myös messujen muut neuvontaklinikat, esteettömyys- ja rakennusklinikat, jotka ovat maksuttomia. Tontti pitää klinikoiden sijoittelua erinomaisena.
– Kaikki kolme klinikkaa sijaitsevat vierekkäin, mikä on ollut aivan mahtava juttu. Olemme oppineet paljon toisiltamme, ja lisäksi asiakkaat voivat halutessaan siirtyä kätevästi klinikalta toiselle.

Rakennusklinikalla rakennusasiantuntijat antavat neuvoja pientalohankkeen pääsuunnittelijan ja vastaavan työnjohtajan kanssa tehtävien sopimusten laadinnasta, tietopalveluista sekä kaikista omakotitalon rakentamiseen liittyvistä asioista. Invalidiliiton esteettömyysklinikalla asiantuntijat tarjoavat henkilökohtaista neuvontaa esteettömästä rakentamisesta.

Esteettömyysklinikalle voi halutessaan varata henkilökohtaisen 45 minuutin pituisen konsultaatioajan. Esteettömyysklinikka palvelee klo 12–18, rakennusklinikka on avoinna messujen aukioloaikoina eli klo 11–19.

Lisätietoja:
- toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 020 7437 701
- sisustusklinikka: sisustussuunnittelija Tiina von Hertzen, suunnittelutoimisto Innan, puh. 044 3349 004
- esteettömyysklinikka: arkkitehti Kirsti Pesola, Invalidiliitto, puh. 050 594 2553
- rakennusklinikka: rakennusarkkitehti Timo Nikkanen, Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry, puh. 0400 208 321

Ajanvaraukset klinikoille:
Sisustussuunnitteluklinikka: www.innan.fi tai arkisin klo 9–18 numerosta 044 344 1414
Esteettömyysklinikka: 044 765 0407