ASUNTOMESSUILLA JO 150 000 KÄVIJÄÄ

Järjestäjien kävijätoiveet täyttyivät tänään

Hämeenlinnan asuntomessuilla saavutettiin 150 000 kävijän raja maanantaina puolen päivän aikaan, kun Kaijaleena Heikkilä ja Tuomo Heikkilä saapuivat messuille. Heikkilät yllättyivät iloisesti, kun messuportilla vastassa oli asuntomessujen projektipäällikkö Ilkka Ruutu ja Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Erkki Niemistö sekä Suomen Asuntomessujen tiedottaja Laura Nenonen vapaalippujen, kukkien ja kaupungin yllätyspaketin kanssa.
– Todella mukava yllätys, ihanaa, sanoi Kaijaleena Heikkilä kuullessaan uutisen.
– Ja onnittelut myös asuntomessuille kävijätavoitteeseen pääsyn johdosta, Tuomo Heikkilä lisäsi perään.

Heikkilät tulivat messuille Lahdesta ja kehuivat järjestelyjä, vaikka joutuivatkin ajamaan messujen ohi ennen kuin pääsivät pysäköintialueelle ja messubussiin. Pariskunta tuli asuntomessuille hakemaan ideoita niin rakennusprojekteihin kuin sisustukseenkin.
– Projektit on aina mielessä ja ideat ovat tervetulleita, Kaijaleena totesi.

Hämeenlinnan kaupunki tyytyväinen asuntomessuihin

Hämeenlinnan kaupunki on erittäin tyytyväinen, että 150 000 kävijää on jo nyt löytänyt tiensä Hämeenlinnan asuntomessuille. Projektipäällikkö Ilkka Ruutu kertoo, että vaikka varsinaista kävijämäärätavoitetta ei asetettu, järjestäjät ovat odottaneet 150 000 kävijän täyttymistä.
– Messujen onnistumista ei voi mitata kävijämäärillä vaan messusisällöllä, mutta olemme valtavan tyytyväisiä kävijämääriin sekä siihen, että messut ovat saaneet paljon positiivista palautetta, Ruutu iloitsee.

Ruutu kertookin, että tärkein messutavoite on ollut ihmisten tyytyväisyys. Ruutu arvelee messujen lopulliseksi kävijämääräksi 180 000 vierasta.
– Iso kävijämäärä kuvastaa myös sitä, että ihmiset todella ovat pitäneet messuista. Tavoitteena ovat olleet tyytyväiset ja iloiset messuvieraat ja se on toteutunut.

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Tapani Hellstén on erityisen tyytyväinen siihen, että messujen kautta on pystytty välittämään tietoutta Hämeenlinnasta.
– Hienoa, että messuvieraat ovat olleet yleisesti kiinnostuneita Hämeenlinnasta sekä asumisen mahdollisuuksista täällä, Hellstén toteaa.

Kaupunki onkin panostanut kaupunkimarkkinointiin erilaisilla toimenpiteillä, jotka ovat tuottaneet tulosta. Esimerkiksi keskustan kautta kulkevan messubussin avulla ihmiset ovat löytäneet Hämeenlinnan keskustan ja bussissa jaettava infokirja on auttanut vieraita tutustumaan kaupunkiin.

Myönteistä hyminää yrittäjien keskuudessa

Hämeenlinnan tonttitarjonta on kiinnostanut erittäin paljon asuntomessuvieraita.
– Kaupungin tavoite asumisen mielenkiinnon herättämiseksi on kyllä toteutunut messuilla, tonttiasiamies Sirpa Rahikainen kertoo. Jo ensimmäisen kahden viikon aikana yli 3000 messukävijää ilmoitti olevansa kiinnostuneita Hämeenlinnan tonteista ja asumisesta ja kolmannen viikon aikana on tullut paljon lisää kyselyitä.

– Messuvieraat ovat olleet erityisen kiinnostuneita Poltinahon alueesta, johon on tulossa pääosin tuottajamuotoisia kohteita: pientaloja, kerrostaloja ja rivitaloja. Alueelle tulee myös 17 omakotitonttia, Rahikainen luettelee.
Kaupungissa on parhaillaan noin 100 omakotitonttia haettavana Siirin ja Tarvasmäen alueilta. Tonttiasiamies haluaakin muistuttaa, että Siirin ja Tarvasmäki 4 tonttien hakuaika päättyy 15. elokuuta.

Asuntomessuihin ollaan tyytyväisiä myös matkailullisessa mielessä. Hämeen Matkailun toimitusjohtaja Raija Forsman kertoo, että kaikilla mittareilla mitattuna matkailulliset tavoitteet on saavutettu.
– Messuvieraiden viipymää on saatu pidennettyä ja alueen hotellien käyttöaste on ollut messujen ajan ja oikeastaan koko kesän ajan korkealla tasolla. Luonnollisesti messujen ajan se on ollut erinomaisella tasolla, Forsman hehkuttaa.

Matkailullisena tavoitteena oli Forsmanin mukaan myös alueen muiden matkailupalveluiden hyödyntäminen.
– Keskustan yrittäjien keskuudesta on kyllä kuulunut myönteistä hyminää. Sekä ravintoloissa, myymälöissä että käyntikohteissa messukävijöiden määrä on näkynyt.

Forsman kertookin, että avainkaulanauhoilla on lunastettu jopa 10 000 jäätelötötteröä keskustassa. Hän kehuu myös, että messujen aikana järjestetyt iltatorit ovat olleet menestys.
– Alueen verkostoitumisen kannalta tämä on ollut äärettömän hyvä prosessi. Yhteistyö keskustan elinkeinoelämän kanssa on toiminut ja tästä on hyvä jatkaa kehittämistä. Nyt tiedetään, että jatkossakin täällä toimii yhteistyö ja asiat otetaan tosissaan.

Messut kiinnostaneet kansainvälisesti

Hämeen Matkailussa ollaan myös erittäin tyytyväisiä kansainvälisiin kävijöihin. Erityisesti virolaiset ovat löytäneet asuntomessut ja Hämeenlinnan.
– Pärnun vuoden 2009 asuntomessut on herättänyt virolaisten kiinnostuksen entisestään. Yhteistyö laivayhtiöiden kanssa on onnistunut, lähes kaikilla Viron ja Suomen välistä liikennettä harjoittavalla laivayhtiöllä on asuntomessupaketti myynnissä Viron markkinoilla. Se on näkynyt virolaisissa päiväkävijöissä messuilla, Raija Forsman sanoo.

Virolainen media on löytänyt tiensä messuille muun median kanssa. Hämeenlinnan asuntomessuilla onkin käynyt jo 600 median edustajaa, joista kaukaisimmat New Yorkista ja Kiinasta asti.

Lisätietoja:
- kaupunginjohtaja, Tapani Hellstén, Hämeenlinna kaupunki, 03 621 2900