Asuntomessuilla kävijöitä ympäri maailman

Kuopion asuntomessualueella on kuulunut savon ja suomen kielen muiden murteiden lisäksi puheensorinaa monilla muillakin kielillä. Esimerkiksi yritykset ovat tuoneet messuille yhteistyökumppaneitaan ympäri maailmaa. Kaukaisimmat vieraat ovat saapuneet Japanista ja Yhdysvalloista.

Erilainen yhteistyön ohjelmanumero yrityksille

Yksi suurimmista kansainvälisten vieraiden ryhmistä oli Karelia-parketilla, joka toi messuille noin 50 ulkomaalaista yhteistyökumppaninsa edustajaa. Ohjelmassa oli lyhyt yleisesittely, jonka jälkeen tutustuttiin etukäteen valikoituihin, Karelia-parketin kannalta mielenkiintoisimpiin kohteisiin.

– Koska pääkonttorimme sijaitsee Kuopiossa, pyrimme pitämään kansainväliset kokouksemme täällä. Tänä vuonna oli luontevaa sijoittaa messuihin tutustuminen kokouksen yhteyteen. Näin saimme esiteltyä suomalaista rakentamista, arkkitehtuuria ja sisustuksia uudenlaisella tavalla. Sain vaikutelman, että vieraille jäi erittäin positiivinen kuva tapahtumasta, kertoo Karelia-parketin markkinointipäällikkö Merja Jukola.

Mahdollisuus isäntäkaupungille

Suomen asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen korostaa, että asuntomessut ovat yleishyödyllistä toimintaa, jonka tavoitteena on parantaa asumisen laatua Suomessa. Heiskanen näkee asuntomessuissa mahdollisuuden ensisijaisesti järjestävän kaupungin sekä kansainvälisen että kotimaisen sidosryhmätyön kehittämiseen.

– Messuilla on yhteiskunnallisesti laaja tehtäväkenttä Suomessa. Siksi markkinointimme pääpaino ja kohderyhmät ovat varmasti jatkossakin täällä. Sen sijaan järjestävät kaupungit voivat hyödyntää messuja omassa sidosryhmätyössään, osana oman paikallisen kulttuurinsa ja ympäristönsä esittelyä.

Toisaalta Heiskanen nostaa esille suomalaisen asuntomessukonseptin ainutlaatuisuuden maailmassa. Se on jo itsessään kansainvälisesti esittelyn arvoinen.

– Missään muualla ei voi vierailla aidoissa kohteissa eli taloissa, jotka on suunniteltu olemassa olevien ihmisten kodeiksi. Maailmalla tämänkaltaiset tapahtumat järjestetään messuhalleissa tai muuten lavastetuissa tiloissa. Suomen asuntomessuilla voi kävellä sisään kokonaiseen taloon.

Kuopion kaupungin viestintäjohtaja Kaija Nousiainen vahvistaa Heiskasen näkemykset messujen hyödyntämisestä. Ystävyyskaupungeista on Kuopiossa ollut parikin ryhmää messujen aikana.  Messujen lisäksi vieraille esitellään kaupunkia ja sen nähtävyyksiä.

– Meillä on käynyt venäläisiä, saksalaisia, puolalaisia ja amerikkalaisia vieraita. Lisäksi Pohjoismaista edustus on ollut Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta. Ryhmien ohjelmaan kuuluu myös muun muassa tiedepuiston esittelyä, tietoa Terve Kuopio -ohjelmasta ja Puijolla käyntiä.

Yksittäiset turistit tulevat suomalaisten isäntiensä mukana

Kuopion matkailupalvelun asiakkuuspäällikkö Mari Kokolahti kertoo, että Kuopioon tullaan pääsääntöisesti muiden syiden kuin asuntomessujen vuoksi. Messujen täyttämät hotellit ovatkin tulleet yllätyksenä sellaisille turisteille, jotka ovat tulleet vanhasta tottumuksesta rauhalliseen kaupunkiin.

– Matkailupalvelun infopisteissä käyneille turisteille on kerrottu muun matkailuneuvonnan yhteydessä myös asuntomessuista. Asiakkaista lähinnä ruotsalaiset, venäläiset ja saksalaiset ovat tienneet ennakkoon messuista.

Matkailupalvelun kokemusten perusteella yksittäiset kansainväliset vieraat osallistuvat messuille enimmäkseen suomalaisten isäntiensä mukana.

Suomalaiset erikoisuudet kiinnostavat

Kansainvälisillä vierailla on pari yhteistä hämmästyksen ja kiinnostuksen kohdetta. Yleisimmin kävijät kommentoivat suomalaista järvimaisemaa ja mahdollisuutta rakentaa rannan läheisyyteen.

Toinen erikoisuus on luonnollisesti – sauna, joka kuuluu lähes poikkeuksetta suomalaiseen kotiin. Messutonteilla niitä on parhaimmillaan kaksi, toinen talossa sisällä ja toinen rannalla.

Lisätiedot:

Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 040 8486 200