ASUNTOMESSUILLA KÄYNTI ON MONELLE PERINNE

Messujen kävijätutkimus: ASUNTOMESSUILLA KÄYNTI ON MONELLE PERINNE Peräti kolmasosa heinolalaisista kävi messuilla Viime kesän Heinolan asuntomessuilta messukävijät hakivat ensisijaisesti ideoita sisustamiseen ja rakentamiseen. Suosituimmat remonttihankkeet ovat sisäpintojen uusiminen, kylpyhuoneet ja keittiöt. Huomattavan moni pitää messuilla käyntiä myös perinteenä ja mukavana ajanvietteenä. Kävijöistä suurin osa tuli väkirikkaalta Uudeltamaalta, mutta oman kaupungin väestäkin peräti noin kolmannes kävi messuilla. Tiedot käyvät ilmi Heinolan asuntomessujen kävijätutkimuksesta, joka julkistettiin messujen palauteseminaarissa tänään Heinolassa. Tutkimukseen osallistui yhteensä noin 16 775 perhettä. Kävijöitä messuilla oli 191 254. Tutkimuksen toteutti Suorakanava Oy Suomen Asuntomessujen toimeksiannosta. Messut pidettiin 16.7.-15.8.2004. Messujen järjestäjät Suomen Asuntomessut ja Heinolan kaupunki ovat tyytyväisiä itse messutapahtumaan ja luonnollisesti uuteen Tähtiniemen asuinalueeseen. Järjestelyt sujuivat hyvin ja kävijämäärä ylitti tavoitteet. Kaupunki sai uuden edustavan asuinalueen, jonka rakentaminen jatkuu lähivuosina. Tähtiniemen messualueella toteutettu rantarakentaminen herätti vilkasta keskustelua julkisuudessa ja pääasiassa omarantaisiin tontteihin kaupunkialueella suhtauduttiin myönteisesti. Messuista saatu kävijäpalaute vastaa messujärjestäjien näkemyksiä. 63 prosenttia kävijöistä antaa messuille erinomaisen tai hyvän arvosanan ja 30 prosenttiakin piti melko hyvinä. Kävijät olivat tyytyväisiä etenkin ranta-alueeseen ja niillä oleviin omakotitaloihin. Opastus, hyvin suunnitellut reitit ja järjestelyt yleensä saivat vahvan positiivisen palautteen. Eniten närkästystä aiheuttivat lipun myynnin hitaus ja tungos taloissa. Messut vilkastuttavat paikkakunnan elinkeinoelämää. Kävijätutkimuksen mukaan perheet kuluttivat messualueella yhteensä 5,6 miljoonaa euroa pääsylippuihin, messuravintolaan ja muutoin ostoksiin messualueella. Lisäksi messukävijät käyttivät Heinolan kaupungin elinkeinoelämän palveluita yhteensä noin 1,7 miljoonan euron edestä. Eniten käytettiin huoltoasema-, ravintola- ja päivittäistavaraliikkeiden palveluita. Messuille tullaan hakemaan sisustusideoita, messut ovat mielenkiintoista ajanvietettä ja monelle käynti asuntomessuilla on perinne. Osa hakee uusia rakennusratkaisuja ja usealle kävijälle rakentaminen tai remontointi on ajankohtaista. Messuilla kävikin lähes 30 000 perhettä rakentamisen tai remontoinnin innoittamana. Tyypillinen messukävijä on 25-34-vuotias perheellinen. Suhteessa väestöön Heinolassa kävi eniten toimihenkilöitä ja työntekijöitä. Neljäsosa kävijöistä tuli messuille Uudeltamaalta. Messuille lähdetäänkin tyypillisesti alle 150 kilometrin matkan päästä. Päijät- Hämeen väestöstä joka kahdeksas kävi Heinolassa ja Heinolan kaupungin väestöstä peräti jopa 31,7 prosenttia. Oman paikkakunnan väki on innostunut käymään messuilla etenkin messujen loppuvaiheessa, sillä vielä messujen väliraportin ennusteiden mukaan oman paikkakunnan väkeä olisi käynyt selvästi vähemmän. Kaupungista pidettiin Heinolan kaupunki on onnistunut yllättämään messukävijät. Peräti neljännes eli runsas 45 000 kävijää koki Heinolan odotuksia parempana. Ainoastaan kaksi prosenttia pettyi ennakko-odotuksiin. Noin 16 prosenttia kävijöistä viipyi messumatkalla enemmän kuin päivän. Palauteseminaarissa julkistettiin myös Heinolan kaupungin loppuraportti. Raportin mukaan messujen talous toteutui budjetoidun mukaisesti, tulojen osalta jopa hieman ennakoitua paremmin. Messujen kokonaisvaikutukset Heinolan kaupungin talouteen ja kehitykseen näkyvät useamman vuoden kuluessa. Asuntomessut piristivät selvästi yrityselämää, toivat muutamia uusia yrityksiä sekä useita kymmeniä uusia asukkaita messualueelle. Heinolan asuntomessut onnistuttiin toteuttamaan tavoitteiden mukaan. Asuntoalueen rakentamisessa tavoitteeksi otetut ihmisen elämänkaaren huomioiminen, lähiliikunta ja rohkea rantarakentaminen toteutuivat odotuksia paremmin. Valokuvia lehdistön käyttöön Heinolan messualueelta löytyy verkko- osoitteesta http://asuntomessut.valokuvia.fi Lisätietoja: Osuuskunta Suomen Asuntomessut, toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, puh. 020 7437 701 Asuntomessut Heinolassa, projektipäällikkö Tuomo Vesikko, puh. 050 5546 713 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/26/20041026BIT00010/wkr0001.pdf