Asuntomessujen 50 000 kävijän raja rikkoutui tänään

Valkeakosken asuntomessujen 50 000. kävijä kukitettiin messuportilla tänään 21. heinäkuuta. Kotkasta asuntomessuille puolenpäivän aikaan saapunut nelihenkinen perhe, vanhemmat Minna Turunen ja Joni Räsänen sekä 12-vuotias Paavo Laakso ja pian vuoden vanha Joonatan Räsänen, vierailivat messuilla yhdessä ensimmäistä kertaa. Perhe yllättyi iloisesti, kun heitä vastassa oli Suomen Asuntomessujen kaupallinen johtaja Kari Salmi sekä Valkeakosken asuntomessujen projektipäällikkö Arto Vuorijärvi kukkien sekä kesäisen yllätyspaketin kanssa. Paketissa oli ilmaiset sisäänpääsyt messuille, ruokaliput, messuluettelot sekä patakinnassetti kesän grillijuhliin. Perhe suunnitteli aloittavansa messukäyntinsä viemällä 5-vuotiaan Bond-koiran Haukkulaan ja jatkamalla sieltä perinnetaloihin. Minna Turunen kertoi, että messutarjontaan on tutustuttu etukäteen Dekon sisustusluettelosta ja erityisesti talojen sisustukset kiinnostavat. – Minä katselen enemmän sisustusratkaisuja ja rakennusalalla oleva Joni tutustuu enemmän taloihin. Messualue suunniteltu kävijöiden ehdoilla Messukävijöitä palvellaan Lintulan messualueella monipuolisesti. Noin 25 hehtaarin kokoinen väljä messualue on antanut hyvät mahdollisuudet kävijälähtöiselle messupalveluiden suunnittelulle. - Rakentaja-, sisustus- ja Bauhaus- hallit sekä messuravintola on sijoitettu alueen keskelle, jolloin messukävijöiden on helppo tulla halleihin joka puolelta messualuetta. Ulkonäyttelyalueet, kahvilat, jäätelö- ja pikaruokakioskit sekä wc:t on puolestaan hajautettu ympäri aluetta, projektipäällikkö Arto Vuorijärvi Valkeakosken kaupungilta kertoo. Messukävijöitä palvelevat myös muun muassa ensiapu sekä infopiste, jossa messuoppaat vastaavat kävijöiden kysymyksiin ja neuvovat alueella liikkumisessa. Lisäksi messukävijät voivat hypätä messualuetta kiertävien maksuttomien nonstop-messujunien kyytiin. Koiraparkkiin messukävijöiden on mahdollista jättää koiransa hoitoon korvausta vastaan messuvierailun ajaksi. Valkeakoski-osastolla voi tutustua kaupunkiin ja sen tarjoamiin asumis- ja koulutusmahdollisuuksiin, matkailukohteisiin ja tapahtumiin. - Messukävijät voivat myös hakea vinkkejä maksuttomilta rakennus-, energia- ja pihaklinikoilta, jotka sijaitsevat rakentajahallissa. Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL:n rakennusklinikalla asiantuntijat antavat neuvoja omakotitalon rakentamisessa. Maanantaisin kello 11.30 klinikalla on myös tietoiskuja ajankohtaisista aiheista. Motivan organisoimalla energiaklinikalla saa rakentamiseen ja asumiseen liittyvää energianeuvontaa. Viherympäristöliitto ry:n, Viheraluerakentajat ry:n ja Viheraluesuunnittelijat ry:n hoitamalla pihaklinikalla autetaan messuvieraita pihan suunnittelussa. Messuilla on lisäksi Suunnittelutoimisto Innanin maksullinen sisustussuunnitteluklinikka, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen kertoo. Messuravintolan viereen sijoittuu työnäytösalue, jossa Puuinfo järjestää terassin rakentamistyönäytöksiä keskiviikkoisin ja lauantaisin. Samalla paikalla keskiviikkoisin ja lauantaisin klo 14-15 Omakotiliiton Hämeen piirin omakotitalkkarit opastavat lapsia linnunpönttöjen rakentamisessa. - Olemme ottaneet lapsiperheet muutoinkin messupalveluissa erityishuomioon. Muksulassa on valvottua lastenhoitoa sekä vauvojen hoitotila. Puuhaa lapsille tarjoavat monipuolinen kotieläinpiha, Taikatilukset-taidepuisto, toimintapuisto Panna-jalkapalloareenoineen sekä Pikkutaitaja-talo, jossa lapset voivat itse kokeilla oikeaa kaivuria, maalata, muurata tai vaikkapa suunnitella tulevaisuuden messutaloa, Arto Vuorijärvi kertoo. Asuntomessut Valkeakoskella ovat avoinna päivittäin kello 10-18 aina elokuun 9. päivään asti. Messuilla on näytteillä 36 omakotitaloa, kaksi rivitalokohdetta, peruskorjausrakentamista esittelevä kohde sekä maksullisena oheiskohteena kuvanveistäjä Emil Wikströmin (1864–1942) taiteilijakoti ja ateljee Visavuori. Lisätietoa: Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 848 6200 Projektipäällikkö Arto Vuorijärvi, Valkeakosken kaupunki, puh. 040 335 6010