Asuntomessujen kävijät tyytyväisiä – lähes kolmasosa tullut messuille junalla

Messukävijät ovat olleet tyytyväisiä Asuntomessuihin Vantaalla. Asuntomessujen kävijätutkimukseen perustuvan väliraportin mukaan 91,1 prosenttia messuvieraista pitää messuja erinomaisina tai hyvinä.

Tutkimuksesta käy ilmi myös, että messujen ensimmäisen viikon aikana messuvieraista 27,9 prosenttia on tullut Vantaalla Kivistössä sijaitsevalle messualueelle junalla. 64,2 prosenttia kävijöistä on tullut messuille omalla autolla.

Suuri osa kävijöistä, 62,1 prosenttia, on tullut Uudenmaan alueelta. Vantaalaisia vieraista on ollut 16,1 prosenttia.

- On hienoa, että messuvieraat ovat löytäneet Kehäradan. Junalla pääsee hyvin lähelle messualuetta, Kivistön asemalle, ja sieltä on maksuton bussikuljetus messujen pääportille, Suomen Asuntomessujen toimitusjohtaja Pasi Heiskanen sanoo.

Asuntomessujen mieleenpainuvimmiksi asioiksi kävijät ovat maininneet muun muassa 80-luvun tyyliin sisustetun asunnon, ekologisuuden ja puukerrostalon. Myös sopiva sää ja tiivis alue ovat jääneet kävijöiden mieleen. Tutkimuksen mukaan messuille lähtemisen syitä ovat muun muassa se, että Asuntomessut järjestetään lähellä, sekä kiinnostus sisustuksiin ja messujen tarjoama mielenkiintoinen ajanviete.

Messututkimuksen on toteuttanut Sanoma Media Finland Oy. Messututkimuksen väliraportin vastaukset on kerätty 10.-16. heinäkuuta välisenä aikana, ja tutkimukseen on ottanut osaa 1002 vastaajaa.

Asuntomessuilla Vantaalla on tähän mennessä vieraillut lähes 40 000 kävijää.

- Tämän hetkinen kävijämäärä on hyvä, mutta messujen vilkkaimmat päivät ovat todennäköisesti vielä edessä. Perinteisesti Asuntomessujen vilkkaimmat päivät ajoittuvat messujen kahdelle viimeiselle viikonlopulle. Viimeisellä viikolla, 5.-6. elokuuta messut ovat myös avoinna illalla aina kello kahdeksaan asti, Pasi Heiskanen sanoo.

Hän jatkaa, että tapahtuman onnistumista ei mitata vain kävijämäärällä. Suomen Asuntomessujen ensisijaisena tavoitteena on kehittää suomalaista asumista sekä esitellä uutta arkkitehtuuria ja uusia innovaatioita. Asuntomessuilla Vantaalla muun muassa ekologisuus ja tiivis kaupunkirakentaminen ovat tärkeitä teemoja.

- On tärkeää, että messuvieraat viihtyvät ja saavat messuilta paitsi tietoa, myös uusia ideoita. Tavoitteemme on, että messuvieraat ovat tyytyväisiä messuvierailuunsa.

Vantaan kaupungin viestintäpäällikkö Päivi Rainio kertoo, että Vantaan kaupungin omalla osastolla poikenneet messuvieraat ovat olleet innostuneita messualueesta.

- Messukävijät ovat kiinnostuneita paitsi asuntomessualueesta ja Kivistöstä, myös koko Vantaan alueesta ja esimerkiksi tonttitarjonnasta Vantaalla, Rainio sanoo.

- Pääkaupunkiseudun ihmiset ovat kaiken kaikkiaan lähteneet hyvin liikkeelle.

Asuntomessut Vantaalla 10.7.-9.8.2015 joka päivä kello 10-18. Messujen viimeisen viikon keskiviikkona ja torstaina 5.-6.8. messut ovat avoinna myös illalla aina kello kahdeksaan saakka. Messut aukeavat joka päivä normaalisti kello kymmenen.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Pasi Heiskanen, Suomen Asuntomessut, p. 040 848 6200