Asuntomessujen mallikohteet on valittu

Asiantuntijajärjestöt ovat valinneet Asuntomessut Kokkolassa -messutalojen malliesimerkit rakennustuotannossa, energiatehokkuudessa, talotekniikassa, pihoissa ja hoidettavuudessa. Asiantuntijaraadit tekivät arvioinnit ja mallitalojen valinnat Suomen Asuntomessujen toimeksiannosta.

– Olemme pyytäneet asiantuntijatahoja arvioimaan kohteet kannustaaksemme rakentajia tekemään parhaansa ja valitsemaan hyviä ratkaisuja sekä auttaaksemme yleisöä löytämään malliratkaisut näistä näkökulmista, sanoo Suomen Asuntomessujen kehitysjohtaja Pasi Hulkkonen.

Tiileri-koti Matalaenergiatalo rakennustuotannon mallikohde

Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL:n asiantuntijaraati on valinnut rakennustuotannon näkökulmasta mallikohteeksi numeron 26, Tiileri-koti Matalaenergiatalon. Mallikohteen valinta perustuu RKL:n rakennusasiantuntemukseen ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön Suomen Asuntomessujen kanssa.

– Valinta ei suinkaan ollut helppo, sillä asuntomessualueella Kokkolassa on useita erinomaisesti toteutettuja kohteita. Haastajien energiatehokkuus ja tiiviys panivat raadin pohtimaan valintaa huolellisesti. Valinnassaan raati antoi arvoa hyvälle työn jäljelle, sillä kohde edustaa erinomaisesti suomalaista rakentamisosaamista, sanoo RKL:n toimitusjohtaja Ahti Junttila

Energiatehokkuuden mallitalo on Merilinna

Motiva valitsi Asuntomessujen kohteen 6, Merilinna Kreivi-talo, energiatehokkuuden mallitaloksi. Puurunkoinen Merilinna on energiatehokkuusluokkaa A ja sen energiatehokkuusarvo (ET) on 109. Talossa on panostettu hyvään eristykseen sekä ikkunoihin. Päälämmitysjärjestelmänä käytetään ilma‐vesilämpöpumppua tuettuna nestekiertoisilla aurinkokeräimillä. Talon valaistus on toteutettu kokonaisuudessaan 12 voltin LED‐valoilla. Valaistuksen toimivuus myös sähkökatkojen yllättäessä on varmistettu 12 voltin akulla.

– Merilinnan valinnalla haluttiin nostaa esiin energiatehokasta rakentamista ja talotekniikkaa sekä uusiutuvan energian hyödyntämistä. Puurunko parantaa myös talon materiaalitehokkuutta – sen valmistus on ympäristöystävällisempää kuin kivitalon, kertoo viestintäpäällikkö Kirsi‐Maaria Forssell Motivasta.

Talotekniikassa Meritähti kokosi parhaat pisteet

LVI-talotekniikkateollisuus piti kohdetta 5, Meritähti Jetta-Talo, talotekniikan malliesimerkkinä.  Kohteen talotekniikan yhtenä keskeisenä ratkaisuna on tehdasvalmisteinen tekninen tila, joka on asennettu paikoilleen talopaketin pystytysvaiheessa. Tämä vähentää tekniselle tilalle tarvittavaa pinta-alaa, koska suurin osa taloteknisistä huoltokohteista on keskitetty yhteen paikkaan. Kohteessa käytetään ainoastaan energiatehokkaita ja pitkäikäisiä 12 voltin led-valaisimia. Valaistusta ja koko taloautomaation ohjausjärjestelmää palvelevaa akkua ladataan kahdella aurinkopaneelilla.

– Tämä talotekniikan mallitalo tarjoaa järkevän ja kaikille omaa taloaan harkitseville vertailukelpoisen kokonaisuuden, miettii Marko Pulliainen LVI-talotekniikkateollisuudesta.

Anvia Kodin piha ylitse muiden

Viheralan järjestöjen edustajat nostivat yhden pihan ylitse muiden asuntomessukohteiden piha-arvioinnissa. Kohteen 32, Anvia Koti, piha on hallittu ja siisti kokonaisuus, jossa on hyvin hyödynnetty tontin lähtökohdat.

– Meren puolella rantakiveys jatkuu pihassa kiviaiheena erittäin korkeatasoisesti – aivan kuin kivet olisivat olleet paikallaan aina. Kivet on asennettu erittäin kauniiksi kokonaisuudeksi. Piha on helppohoitoinen ja kasvivalinnat ovat onnistuneet. Myös pihan metsäpohjaistutus, kuntta, on juurtunut hyvin paikoilleen. Kaikilta osin pihassa työnjälki on korkeatasoinen ja ammattimainen, pohtivat Viheraluerakentajien Seppo Närhi ja Viherympäristöliiton Pekka Leskinen valintaa.

Hoidettavuudeltaan paras Tiileri-koti Matalaenergiatalo

Tiileri-koti Matalaenergiatalo, kohde 26, sai hoidettavuudeltaan parhaan arvosanan. Hyvä puhtaus -lehden tekemän arvioinnin perusteina olivat harkiten valitut pintamateriaalit sekä helppohoitoiset tilaratkaisut. Kohde sai korkeat pisteet muun muassa pesu- ja WC-tiloista. Kodinhoitohuoneessa lattiapinta oli hyvin selkeä ja vapaa, laskutilaa reilusti ja säilytystiloja runsaasti.  Keittiötiloissa arvostettiin keittiön selkeää erottamista oleskelu- ja ruokailutiloista.

– Yleisesti pintamateriaalivalinnat olivat laadukkaita, ja harmoniset, rauhalliset värit parantavat tilojen säilymistä siistin näköisinä myös siivouskertojen välillä, kokosi Hyvä puhtaus -lehden päätoimittaja Marjatta Lausjärvi raadin mietteet.

Kehitysjohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, p. 040 8400 513

Projektipäällikkö Touko Rauma, Kokkolan kaupunki, p. 044 7809 233

Ahti Junttila, Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL, p. 040 772 68 66

Kirsi‐Maaria Forssell, Motiva Oy, p. 0400 464 787