Asuntomessujen neuvontaklinikat messukävijän apuna

Valkeakosken asuntomessuilla on tänä vuonna neljä neuvontaklinikkaa, joista messuvieras saa apua niin sisustamiseen, rakentamiseen, piharakentamiseen kuin erittäin ajankohtaisiin energiakysymyksiinkin.

Messuvieraat ovatkin löytäneet klinikoiden neuvontapalvelut hyvin ja osaavat tulla esittämään kysymyksiä laidasta laitaan. Suomen Asuntomessujen ja Motivan yhteistyössä järjestetyllä energianeuvontaklinikalla yleisimmin kysytyt kysymyksen liittyvät lämpöpumppuasioihin, energiatodistuksiin ja erilaisten muuttuvien määräysten selvittämiseen. – Monet kyselevät myös, miten remontoinnin yhteydessä pystytään parantamaan nimenomaan vanhan talon energiatehokkuutta, neuvontainsinööri Jouko Lommi Pientalorakentamisen kehittämiskeskukselta kertoo. Energiatehokkuus on päivän sana uudisrakentamisessa. Tiukentuvat vaatimukset sekä muuttuvat määräykset aiheuttavat harmaita hiuksia monelle rakentamisprojektiaan käynnistävälle. – Uudisrakentajat haluavat selvittää, miten talo saadaan vastaamaan tulevaisuuden määräyksiä ja miten talon arvo säilyy hyvänä vastaisuudessakin. Ihmiset haluavat tietää entistä enemmän, miten energia-asioita voidaan huomioida omassa rakennushankkeessa, ettei käy niin, että muutaman vuoden päästä talo ei täytäkään tiettyjä määrityksiä, Lommi lisää. Asuntomessujen energianeuvonklinikalla näihin asioihin pureudutaan ja messukävijöitä opastetaan eteenpäin energia-asioissa. – Remontoijaa neuvoisin ensin selvittämään lähtötilanteen. Esimerkiksi öljylämmitysjärjestelmän kunnon ja toiminnan selvittämisen jälkeen voi miettiä lämpöpumpun hankkimista järjestelmän rinnalle. Mahdolliset korjaustoimenpiteet kannattaa tehdä ajoissa, Lommi vinkkaa. ”Tyhmiä kysymyksiä ei ole” Valkeakosken Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry:n ylläpitämällä rakennusklinikalla kävijöitä kiinnostavat vastaavan rakennusmestarin tehtävät, pääsuunnittelijan rooli projektin hoidossa, rakennuslupa-asiat ja erityisesti palomääräykset. Klinikalta muistutetaankin, että tyhmiä kysymyksiä ei ole, sillä pientalon rakennuttajan on tehtävä kymmenentuhatta päätöstä rakentamisen aikana. – Monet tulevat hakemaan vahvistuksen omille tiedoilleen. Sen olemme huomanneet, että naiset ovat hyvin aktiivisia ja johtavat puhetta. Onko se sitten sitä suomalaisuutta, että miehet eivät kysele vaan tekevät, kertovat rakennusklinikan rakennusmestarit Juhani Seppälä sekä Mikko Rautalin. Asuntomessujen pihaklinikalla messukävijät ovat selvittäneet messuvierailun lomassa muun muassa omien pihakukkien nimiä ja hoito-ohjeita sekä vinkkejä pihan ylläpitämiseen. – Kysymykset ovat kaikkea vihannesten viljelyn ja kukkien ja puiden hoidon sekä vesiaiheiden välillä. Eniten kysellään kuitenkin pihanrakentamisen kustannuksista, mutta mitään yhtä vastausta siihen ei ole. Monet miettivät myös missä vaiheessa pihasuunnittelu kannattaa aloittaa, kun esimerkiksi rakentaa uutta taloa. Heille vastaankin aina, että mitä aikaisemmin aloittaa suunnittelun, sen parempi, maisemasuunnitteluhortonomi Piia Viitanen kertoo. Sisustusklinikalla käyvät messuvieraat saavat hyviä vinkkejä pieniinkin muutoksiin. Sisustusklinikalla messuvieraat saavat sisustussuunnitteluapua messujen ajan joka päivä klo 11–13.30 ja 14.30–17. Klinikalle tulee varata aika ennakkoon ja palvelu on maksullinen, 30 minuuttia / 20 euroa. Lisätietoja: Projektijohtaja Pasi Hulkkonen, Suomen Asuntomessut, puh. 040 8400 513 Maisemasuunnitteluhortonomi Piia Viitanen, puh. 040 755 3741 Valkeakosken Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK ry, puh. 0400 833 313 Energiaklinikka, Motiva, viestintäpäällikkö Kirsi-Maaria Forssell, puh. 0424 281 206